/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / FrontPage / Spørgsmål
10  PARKENSS 1050
iFrame
Fra : gangster50
Vist : 643 gange
50 point
Dato : 25-02-05 16:53

Kan jeg gøre iframe gennemsigtig? Så jeg kan have noget GFX på baggrunden, så det også kommer med når iframe kommer frem kun med tekst?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-02-05 17:22

Jeg forstår ikke rigtigt, hvad du mener gangste50 ? Er det kanten/rammen/border du vil have væk ?

Fjern border og brug samme baggrundsfarve både på din side og i iframe'n, så kan man da slet ikke se den er der.

Det kan ikke lade sig gøre, at lade baggrunden på siden 'lyse' igennem iframe'n. Det er jo et vindue i vinduet, så der hvor det ligger, kan du ikke se baggrunden (..eller noget andet) i det vindue iframe'n dækker !

Hvad er egentlig dit design problem ? Må vi se det ? Der er nemlig sikker andre løsninger end iframe

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : gangster50

Dato : 25-02-05 18:35

www.thedaniel.dk - der kan du se designet, det var meningen jeg ville have blodet til at være der hvor teksten er. Blodet er baggrunden, og jeg ville vide hvis man kunne lave iFrame gennemsigtigt.. Så man kunne se blodet også ..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-02-05 18:47

Det kan du ikke !

Du kan derimod, fjerne kanten/border i iframe'n, klippe et stykke baggrund ud så det passer med hovedsidens baggrund. Derefter kan du 'fryse'/fixere denne iframe baggrund, så du kan skrolle teksten meden den bliver stående.

Hvordan man 'fryser'/fixerer en baggrund ? Dette laver du i CSS : http://www.w3schools.com/css/css_background.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-02-05 18:48

Rettere : ...så du kan skrolle teksten, medens baggrunden bliver stående

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-02-05 19:13

Hvis du bruger FrontPage, som kategorien antyder vælger du bare vandmærke ved side baggrund så bliver baggrunden stående mens der scrolles.

Kommentar
Fra : gangster50

Dato : 26-02-05 11:16

[Quote]Der er nemlig sikker andre løsninger end iframe[/Quote]

^-^ Ja, men er det ikke sådan at hver side har det samme design? Så hvis man har 500 sider og skal ligge et nyt link en i menuen, så skal man redigere alle 500 sider?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-05 11:29

Nej, Du kan bruge include filer ! Saml koden i én fil og inkludér den på alle sider i én kommando. Skal du rette ? Sker det kun i selve includefilen.

Du slipper da i mange tilfælde ikke uden om Javascript for at indsætte HTMLkode, medmindre dit webhotel understøtter PHP, ASP eller Frontpage Extensions.

...men jeg øjner stadig problemer med baggrunden, selvom du bruger include's. Måske du istedet for iframen blot kan bruge en CSS box med scrollbar ? Dette gælder, hvis det kun er tekst der skal scrolles 'boxen' !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-05 11:35

En CSS box ???

Kode
<html>
<title>ScriptBreaker.com :: P_TAG with scrollbar</title>
<!-- Free JavaScript on http://www.ScriptBreaker.com -->
<!-- Contributor: Laszlo Varga -->
<!-- Contributor url: http://user.sync.hu/lacuka -->
<head>
<style>
<!--

p.overf {

   background-color: #cfd5ff;
   width: 350px; height: 100px;
   border : thin dotted black;
   overflow : auto;
   SCROLLBAR-FACE-COLOR: #aad988;
SCROLLBAR-HIGHLIGHT-COLOR: #aad988;
SCROLLBAR-SHADOW-COLOR: #80000f;
SCROLLBAR-3DLIGHT-COLOR: #80000f;
SCROLLBAR-ARROW-COLOR: #8000f;
SCROLLBAR-TRACK-COLOR: #aad9ff;
SCROLLBAR-DARKSHADOW-COLOR: #aad988;
SCROLLBAR-BASE-COLOR: #aad988;
   font-family: Verdana, Arial;
   font-size: 12px;
   color: rgb(0,0,0);
   cursor: url(mycur.cur);
}
-->
</style>

</head>

<body>

<center>
<p class=overf align=center>
<b>This is a simple <i>"p"_TAG</i> with scrolling effect:</b><br><br>

   <u>TAG properties:</u><br>

   background-color: #cfd5ff;<br>
   width: 350px;<br>
   height: 100px;<br>
   border : thin dotted black;<br>
   overflow : auto;<br>
   SCROLLBAR-FACE-COLOR: #aad988;<br>
SCROLLBAR-HIGHLIGHT-COLOR: #aad988;<br>
SCROLLBAR-SHADOW-COLOR: #80000f;<br>
SCROLLBAR-3DLIGHT-COLOR: #80000f;<br>
SCROLLBAR-ARROW-COLOR: #8000f;<br>
SCROLLBAR-TRACK-COLOR: #aad9ff;<br>
SCROLLBAR-DARKSHADOW-COLOR: #aad988;<br>
SCROLLBAR-BASE-COLOR: #aad988;<br><br>
<font size=-2><a href=mailto:vargal@sze.hu>Made by Leslie</a></font>
</p>
</center>
</body>
</html>

Dette er blot et lille eksempel du kan prøve. Det illustrerer meget godt, hvad jeg mener. Forestil dig at baggrunden i denne box gøres transparant ....HEUREKA og voila !

CSS koden kan også lægges ind som inkludefil (ALTID ..uanset, hvad dit Webhotel tillader )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : gangster50

Dato : 26-02-05 12:00

uuuh .. det er include vil jeg gerne lære mere om, hvor kan jeg det? For det lyder til at være MEGET nemmere.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-05 12:12

Hér på kandu.dk : http://www.kandu.dk/dk/kurser/css/igang.asp

Med Javascript (*.js) filer :

Kode
<script type="text/javascript" src="MIT_SCRIPT.js"></script>

Med Frontpage : http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnfp2k2/html/fp_includefiles.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : gangster50

Dato : 26-02-05 12:17

hm.. Vil heller gøre det i PHP da jeg har scripts der kører i det .. Kan man også i PHP? det mener jeg.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 26-02-05 12:35
Godkendelse af svar
Fra : gangster50

Dato : 02-03-05 18:10

Tak for svaret molokyle.