/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
scalar yngel
Fra : monia
Vist : 3940 gange
100 point
Dato : 21-02-05 15:10

Jeg har fået scalaræg og jeg har flyttet æggene til mindre akvarie. Der gik 3 dag nu og ingen af æggene klakke og nogle bliver hvidt.
Hvad skal jeg gør med æggene kommer der nogle yngel eller er det nogl gelt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-02-05 15:20

Du skulle ikke have flyttet æggene.
De er meget sarte.
De hvide er rådne.

Hvis du vil have held med Scalareyngel, skal du kun have et par fisk i akvariet og godt med luftcirkulation, og gode planter.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : memuel

Modtaget 100 point
Dato : 21-02-05 16:31

Du må aldrig flytte æg. Forældre-fiskene står over æggene og vifter frisk vand over. De fjerner også de æg der ikke er befrugtet, så de ikke "smitter " de andre æg med råd og skimme.
Jeg vil anbefale dig at fjerne de andre fisk og lade dine scala gå alene i akvariet. En sort skiffersten er gode til Scala'er når de skal yngle. Når ungerne er klækkede, og fritsvømmende, kan du tage forældreparret fra evt vet at sætte ungerne i et yngle akvarie- MEN behold dem i samme akvarie, unger er sarte.
En masse planter til ungerne kan gemme sig i. Fiske forældre har det med at glemme at de er forældre- de bliver til rovfisk!

Husk at købe noget ungelfoder. Det er meget fint og indeholder en masse næringsstoffer. Du skal regne med at pumpen skal renses oftere når du har yngel, de sviner..

Men god fornøjelse, det er ret fasinedende af opdrætte sine egne fisk.

Memuel

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 21-02-05 17:41

Vel, har selv et kuld scalarer gående herhjemme, som jeg selv har opdrættet "kunstig" ved at flytte æggene, så det kan du sagtens.
Det er meget normalt at nogle æg vil skimle-blive hvide.
En "iltsten" 3-4 cm. fra æggene vil lave en luftning. Æggene klækker på 3-4 dagen. Du vil så kunne ser der kommer en lille "hale" som vifter.
Her er en side som rigtig godt beskriver et forløb med kunstig opdræt.
http://www.hojleddet.dk/fisk/pterophyllum_scalare.html
Inde på www.akvariesiden.dk har de et godt forum. Her kan du hente en masse oplysninger. Prøv at lave en søgning på scalareynger, og du vil få en masse svar.

Dog, så er det selvfølgelig det mest ideelle opdræt at gøre som Memuel skriver i sit indlæg, at yngleparret går alene. Dog så er det nok nemmere at flytte parret, end alle de andre fisk hvis du har mulighed for det.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-02-05 17:44

Hvis man absolut vil prøve at flytte Scalareæg, må de ikke tages op af vandet, men skal puttes i en eller anden beholder mens de er i akvariet, som man så kan tage med over i det andet.

og man skal være sikker på, at temperaturen er den samme.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : monia

Dato : 22-06-06 22:06

Tak for svaret memuel.