/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Hvor mange neon?
Fra : klasa
Vist : 892 gange
211 point
Dato : 18-02-05 18:23

Hvor mange neonfisk kan man have i et 530 liters akvarie? Ved hjælp af overfladearealet har jeg regnet det ud til at der kan være ca. 300 cm fisk i et ikke lufttilsluttet akvarie. Dvs. at der kan være ca. 75 neonfisk (4 cm stk.). Det lyder ikke af særlig meget så mit spørgsmål lyder: hvor mange neonfisk kan man så have i et lufttilsluttet samt planterigt 530 liters akvarium?

Kommentar
Fra : christian

Dato : 18-02-05 18:44

Hvis du kun skal ha neonrfisk i kan du godt have 200-300stk.
jeg har lige købt 30stk det ser ikke ud af noget i et 720l
Hilsen Christian

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-02-05 18:58

Hvis du med ikke lufttilsluttet mener, at der ikke er en pumpe der får vandet til at cirkulere, vil ingen fisk trives.
De vil stå i overfladen og gispe p.g.a. iltmangel.
Det afhænger også en del af hvor godt et filter der er, hvor mange fisk de kan være.

Og alt for mange fisk, vil få akvariet til at se rodet og forvirrende ud.

I et akvarium på 530 liter, ville jeg kun sætte 100, max 150 neonfisk i, forudsat der ikke skal være andre, for så er antallet mindre.

mvh dova

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 18-02-05 21:50

Jeg har en udvendig pumpe (eheim 2028) som sørger for at sirgulere vandet rundt (og rense det). Jeg skal have bundfilter og en (stor) luftpumbe, samt masser af planter.
Ud fra en bog fandt jeg ud af hvor mange fisk der kunne være i akvariet hvis det var uden beluftning ("Akvariefisk i Farver"). Jeg fik det til ca. 75.
Grunden til at jeg skriver er at jeg synes at 75 neonfisk lyder af lydt og derfor ville jeg spørge om man ikke kunde have flere hvis man nu har det som jeg har i mit.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-02-05 21:57

Hej klasa !
Du kan selv regne det ud ved at bruge akvaristens tommelfingerregel, max. 1 cm. fisk pr. ltr. vand i et godt cirkuleret og beplantet akvarie.
Har du kun har neon, skal du ikke tage det så tungt, om der er en snes stykker mere eller mindre.
Hvor har du i øvrigt fået de kæmpeneon fra ?
Måske du lige skulle fange een op af vandet og måle efter
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-02-05 22:04

Dit projekt lyder fornuftigt og du har ret---75 er ikke mange i den balje, men en neon måler altså heller ikke 4 cm. og så ser regnestykket jo noget anderledes ud.
Jeg går ud fra at du kender prisen på 200 neon
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 18-02-05 22:33

Ved godt at det er nole store neon, men jeg har taget målene ud fra bogen "Akvariefisk i farver" hvor almindelig neon stor til 4 cm og rød neon ( ja der står rød neon, hedder de ikke blå neon?) til 4,5 cm. 1,5 cm lyder mere rimeligt.
Ja, jeg ved godt at det er dyrt, men i Petworld kan man få 30 for 100 kr. (det er vidst kun almindelig neon). 700 KR!!! tror alligevel at jeg holder mig til 75 eller måske 60 :) Er det svært at få dem til at yngle? Har hørt noget om at det skulle være svært, men kan det ikke godt lade sig gøre?

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 18-02-05 23:02

Jeg hæver lige pts. jeg syntes det er urimeligt med kun 50 pts. og så alle de spørgsmål ; )

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-02-05 23:09

1,5 til 2 cm. er normalt og det hedder rød neon.
Jo det kan godt lade sig gøre at få dem til at yngle, men det kræver en hel del erfaring, og meget specielle vandforhold.
Held og lykke
dabj

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-02-05 23:34

Det er da meget normalt, at en udvokset neonfisk bliver 4 cm.
Rød neon kan f.eks. blive op til 5,5 cm

Og af de fem neonarter der findes, er det den almindelige der er mindst med 4 cm.
Og nogen af arterne, især den røde og den blå er svære at få til at yngle, mens den almindelige er den nemmeste.
Den almindelige kræver heller ikke så høj vandtemperatur som de øvrige.

Kommentar
Fra : christian

Dato : 19-02-05 05:58

Hvis du har Planter & Lys Nok Behøver du ikke en Luft pumpe.Den tager alt CO2en ud af vandet som planterne skal bruge.Du sku heller købe en powerheads til Bundfilteret.
hilsen Christian

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 19-02-05 14:08

Hvis jeg nu skal have bundfilter i vilket et skulle det så være? Jeg har tænkt lidt på en Eheim 3540 eller 3541. Hvilket et er bedst til et stort akvarie?

Model 3540 monteres på udstrømmeren, således at vandet ledes ned under bundlaget, og op gennem bundfilterpladen.
Model 3541 monteres på indsugningen, således at vandet ledes ned gennem bundlaget, og op i filterindsugningen.

Hvilket er at foretrække?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-02-05 17:02

Model 3541--så får du ikke bundfaldet hvirvlet op.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-02-05 17:10

Jeg ville vælge 3541, lyder som den bedste fremgangsmåde.

mvh dova

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 19-02-05 17:34

Findes der andre typer bundfiltre der kører med det samme system som Eheim for det bliver mange penge hvis det skal dække hele bunden. Jeg fik det til ca. 1000 kr. kan det gøres billigere eller er det bare det, det koster?

Kommentar
Fra : christian

Dato : 19-02-05 17:44

Hvad er grunden til at du vil have bundfilter i.Jeg vil heller bruge penge på et støre filter.
Hilsen Christian

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 19-02-05 18:01

Fordi det er besværgeligt at rense bunden med en støvsuger i sådan et stort akvarie. Så skal jeg nemlig til at løfte amaturet af og jeg har ingen steder at ligge det. Desuden har jeg brugt penge på et stort filter et Eheim 2028 udvendigt filter. Skal lige siges at det er et Aqauline armatur, men da jeg har alle mulige slanger kan det ikke trækkes mere tilside end 5 centimeter.

Kommentar
Fra : christian

Dato : 19-02-05 18:20

Et bundfilter slammer også til & skal også støvsuges bare ikke så ofte.
2028 er efter min mening lige i under kanten til et 530l.
Den har jo kun Ca 3-4l filter beholder.
hilsen Christian

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 19-02-05 18:54

Den har 7,3 liter i filter volumen. http://www.avifauna.dk/product_info.php?cPath=838_4_909&products_id=4215

Så du mener altså at jeg ikke skal have et bundfilter?
Skal jeg så hellere købe en indvendigpumpe til at assistere min udvendige pumpe?

Kommentar
Fra : christian

Dato : 19-02-05 19:04

Det er med filter på samme måde som akvarieer udventi mål. Det er kun det der er i filterindsatsen der filterer vandet.
hilsen Christian

Kommentar
Fra : christian

Dato : 19-02-05 19:14

Jeg har selv et Eheim 2080 Professionel 3. hvor jeg har købt 10l substrat pro og den er proppet til randen selv om der står at den har en 25l spand. 12 l filterindsats og 1½l forfilter
hilsen Christian

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 19-02-05 19:29

Så hvad er det så du mener at jeg skal?

Kommentar
Fra : christian

Dato : 19-02-05 19:55

hos www.akvanet.dk kan man købe 2028 professionel 2 spec til 1371,00.http://www.akvanet.dk/nybutik/store.asp?pid=060206&cat=Eksternt%20filter&pg=3
det er kun 300 mer og så har du dobbelt filter.Du kan også tage et http://www.akvanet.dk/nybutik/store.asp?pid=060104&cat=Eksternt%20filter&pg=1. til 595,00.
Jeg har lige købt den nye støvsuger fra Eheim. http://www.cichlidecentret.biz/product.asp?product=9183
jeg syntes den god

Hilsen Christian

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 19-02-05 20:51

Jeg synes at vi kom lidt væk fra bundfiltret, synes du så at jeg skal lade være med at anskaffe mig sådan et?
Jeg vil gerne beholde den pumpe jeg har nu, jeg synes den er udemærket og jeg tror heller ikke at jeg kan bytte den nu hvor jeg har bugt den i noget tid. Men det løser jo stadig ikke det problem at jeg ikke kan komme til at rense bunden/gruset i akvariet.

Kommentar
Fra : christian

Dato : 19-02-05 21:38

Det var heller ikke meningen. Du skule bruge den sammen med den nye.
den er jo identisk med den du har (størelse) og har filtermateriale & inst kit med i prisen.
Du har ikke mulighed for at sætte to kroge i loftet til at hænge lampen i når du renser og skifter vand
hilsen Christan

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 19-02-05 21:56

Jeg synes det lyder som en god idé at hænge amaturet op. Det er bare et problem og det er at jeg ikke kan få flere slanger ned i akvariet. Kan man dele indsugnings- og udsugningsslangen over i to?

Lige nu bruger jeg EHFIMECH og EHFISUBSTRAT filtermateriale kan man bruge noget andet filtermateriale i den anden pumpe så man får en maximal virknig?

Kommentar
Fra : christian

Dato : 19-02-05 22:26

har du set de nye instalationset fra Ehiem.
http://www.akvarieforretningen.dk/shop/Eheim_install_set2.html
det er sådan et der er med
Hilsen Christian

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 19-02-05 22:33

Ja jeg har sådan et i forvejen, men jeg kan ikke have plads til to i det lille hul der er i armaturet, så kan man ikke dele slanget op i 2?

Accepteret svar
Fra : christian

Modtaget 211 point
Dato : 20-02-05 06:08

du kan lave det i PVC 2stk 16mm t-stykker & 6stk 16mm slangestudser & en tube tangit lim.
Kan købes i akvariudstyr til remlig priser.
http://www.akvarieudstyr.dk/database/saltvandspvc.asp
Hilsen Christian

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 20-02-05 10:51

Ok, tak for hjælpen...

Godkendelse af svar
Fra : klasa

Dato : 20-02-05 10:53

Du formåede at besvare alle mine spørgsmål ( næsten alle ;) ) , men de kunne godt være en lille smule mere beskrivende.