/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Gård i Tømmerby
Fra : svendgiversen
Vist : 832 gange
100 point
Dato : 17-02-05 18:19

Fra slægtsforskeren Dorte Jacobsen, der har samlet et imponerende materiale fra Thy, har jeg modtaget dette:
(jeg hjælper i øjeblikket en amerikanske kollega med at finde hans danske aner i det nordjyske)
"
Første ægteskab ca i 1759, boende på gården kielder i det sydelige Tømmerby.
"
Er der nogen med lokalkendskab til Tømmerby i det nordlige Han Herred, der har hørt om en gård med navnet "kielder"?
(lyder næsten som helt nede i kælderen)

Findes den stadigvæk??

Hvor, matrikkel nummer eller helst adresse???

Hvis jeg skal vise Mark Peterson, hvor hans tiptiptip oldeforældre boede...
På forhånd tak, Svend

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 17-02-05 19:14

Hej.
Jeg har en farmor og farfar og jeg tror de er derfra. Jeg kunne da prøve at høre dem om de ved noget... Hvis de ellers kan huske noget...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-02-05 19:53

Godt nullerbullerpige,
der er vist mere go i jer lokalforskere for tiden...

Hvad hedder din farfar og farmor? og deres forældre??
Hvor? og hvornår er de født??

Jeg er næsten sikker på at de allerede findes i Dorte' s slægtsmateriale?
Hun har oversigter over det halve Thy??

Hils dem; ikke fra en Thybo, men en Himmerlænding,
(Cimbrerne og Theytonerne, sammen var vi tæt på at erobre Rom).
Svend

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-02-05 23:31

kielder ??

Hvis du søger på nettet, vil du se at ordet ofte ses i betydningen "kælder".
Jeg har også set "kielder" som slægtsnavn.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-02-05 16:12

Det lyder rigtigt jakjoe,

men hjælper os jo ikke, da vi leder efter en ganske bestemt "kielder" gård, som Marks familie ejede for 200-300 år siden.
(ligesom man kan kalde en lavtliggende gård "Nedergård" kan man vel også kalde en "Kieldergaard"?)

Med samme kilde:
"
Fadder ved dåben: Gravers Møller, Jens Møller, Christen Christensen, alle af Tømmerby, Margrete Nielsdatter, Chr: Povelsens hustru på Bierget, Anne Lauritsdatter i Kiærup.
"
På denne egn findes altså også en landby(del): Kiærup, som sikkert har noget med kær (lavtliggende græsmark) at gøre.
Også det kan jo staves på flere måder. Rup, (drup og strup) betyder som bekendt udflytter by, beslægtet med torp.
hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-05 19:38

Vi har stadig ikke fundet gården Kielder,
men har nu fået navne på 4 andre gårde, hvor Mark Petersons forfædre boede:

Hvor ligger mon:
nr gård matrikkel nr adresse
1 Kielder ? Tømmerby vej?? nr ???
2 Nesagergaard ? Lild vej?? nr???
3 Abildhave ? Østerild vej?? nr???
4 Silkeborg ? Tømmerby vej?? nr ???
5 Hjortholm ? Østerild vej?? nr???

Hvem kender matrikler eller adresser?
hvem vil vise dem til Mark når han kommer igen til sommer??
Svend

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 21-02-05 19:54

svendgiversen> Thy er et fremmed land for mig
Men kom i lige i tanke om denne mulighed http://kortlink.dk/kms/msq
Hvis du kan angive det lidt nærmere i nutidens betegnelser...bynavn eller stednavn, så vil jeg gerne se mere på det historiske kort.

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 100 point
Dato : 21-02-05 22:43

Nu har jeg fundet området, og kan se nogle af stederne du efterlyser.

Silkeborg er fundet på området Tømmerbyvej/Lyngevej N: 6324239 E: 500228
Abildhave/Abildhauge sidevej til Gl. Ålborgvej på N: 6324617 E: 494543

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-05 23:43

Flot jakjoe,
måske er det dig der skal vise min amerikanske kollega rundt i Thy?
(er det koordinater du opgiver; jeg troede vi var ca 57 deg N og 9 deg E; måske GPS data??)

Med mindre nullerbullerpigen finder ud af at hendes bedsteforældre er Mark Petersons slægtninge??
Svend

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 22-02-05 00:33

Svend> Du har da selvfølgelig ret...vi er på noget med 57 N (GPS positioner er på samme måde)....men jeg har fundet ud af, at det er en måde at angive det på kort....jeg har fundet noget der oplyser om metoden. Jeg skal ikke gøre mig klog på det
Det hedder "UTM32 ETRS89"

http://www.oio.dk/files/PER_SMED.PPT
http://kortlink.dk/jrc/msz

Jeg kan da ikke vise nogen rundt, når jeg ikke ved hvor Thy ligger

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 22-02-05 00:36

http://kortlink.dk/jrc/msz se side 22 og lidt frem....forklaring på opbygningen.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 22-02-05 00:36

http://kortlink.dk/jrc/msz se side 22 og lidt frem....forklaring på opbygningen.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-05 08:46

Tak for svaret jakjoe.

og fordi jeg lærte de nye kort kooerdinater.
Svend

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 26-02-05 08:52

Selv tak....det var også nyt for mig.
Vi lærer meget her....hjælp til selvhjælp, som jeg plejer at udtrykke mig.

mvh
jakjoe