/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Anden verdenskrig (modstandsbevægelsen)
Fra : Trinethk
Vist : 755 gange
200 point
Dato : 14-02-05 18:42

I forbindelse med modstandskampen danmark førte mod tyskland 1940-45, hvad var så det "rigtige" i anvendelsen af stikkerdrab?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-02-05 18:46

Det ved jeg godt. Men jeg vil ikke fortælle det på Kandu. Så bliver det squ for privat.

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 14-02-05 18:55

ok. vi tales ved over msn,,
andre er velkommen til at komme med svar også

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-02-05 19:09

Mener du ordet - så tror jeg det var stikkerlikvidering

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-02-05 19:11

Hvor har du fået ordet "rigtige" fra??
Der var vel ikke noget rigtigt i stikkerdrab eller for den sags skyld drab i det hele taget,
men det kunne jo i visse tilfælde være en nødvendighed.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 210 point
Dato : 14-02-05 19:26

stikkerdrab/stikkerlikvidering var jo nødvendig i den sammenhæng, at så kunne stikkeren ikke angive/stikke flere modstandsmænd (Som jo ellers ville blive likvideret af tyskerne)
Endvidere ville det jo også lægge en dæmper på at andre ville blive stikkere.
At så historien viser, at også uskyldige blev offer for stikkerlikvidering på grund af bl.a. forvekslinger, er jo så en helt anden sag.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 14-02-05 19:27

Der blev jo efter krigen lavet en aftale hvor alle de drab blev "lovliggjordt", det er vel kun "fair". og modstandskampen I danmark begyndte først meget sent i 1941. Og kom først rigtig i gang meget sent i krigen.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 14-02-05 19:33

Hvis du mener det rigtige så var der jo dødsstraf for sabotage samt alt besidelse af våben. Og efter tyskerne erklære undtagelsestilstand i danmark, opløser de jo politiet og dræber Kaj Munk. Så der kan vi vel rigtig mærke vi er besadte. Og når tyskerne begynder at hente folk for at dræbe dem.. Bliver man vel nå til at kæmpe tilbage med alt hvad man kan.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 14-02-05 19:38

arne.jakobsen
Hvorfor er dette så hemmelig, du var vel ikke med fra 1940-1945?
alimak

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-02-05 19:39

Citat
arne.jakobsen Dato : 14-02-05 18:46

Det ved jeg godt. Men jeg vil ikke fortælle det på Kandu. Så bliver det squ for privat.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 14-02-05 19:40
Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 14-02-05 19:43

Arne har være med til alle de støre begivenheder i danmark.. Det er også derfor han kan tillade sig at styre slaget gang her på kandu... Han er jo 128 år gammel.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-02-05 19:46

arne.jakobsen, du er jo ret god til tysk, nu er det vel ikke sådan at ......
Nu må du jo ikke blive
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-02-05 19:54

Der er stadig mange, som lever i dag, der har oplevet Danmarks besættelse på forskellige måder.

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-02-05 20:01

->Trinethk
Nu er det måske tiden hvor du bør uddybe dit spørgsmål??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-02-05 20:04

[V]>[ ]

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-02-05 20:07

alimak - Jeg har ikke sagt noget om hemmeligt. Læs igen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-02-05 20:15

Palle - Selvfølgeligt ikke Er ret enig med dig.

Hanne - Ja

Ans & eivind - Godt set.

Dabj - Dårligt læst, ingen behov for uddybning.

Luke2000 - Som sædvanligt

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 14-02-05 21:26

Alle jeres svar er rigtig gode indtil videre! Det begynder at åbne op, hvad der netop mentes med det rigtige! Og dette var jo det rigtige i forhold til modstansbevægelsen. hvis man ikke lavede disse stikkerlikvideringer, så ville folk som "stak" modstandsbevægelsen, være skyld i at tyskerne fandt frem til netop disse folk!

Ret mig!

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 14-02-05 21:41

for at få det på det rene, så var stikekrne dem som fortalte tyskerne om modstandsbevægelser og de vigtigste folk ik?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-02-05 21:58

Fuldstændig rigtig Trine.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-02-05 22:05

trine - ys - Palle og jeg er enige.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 14-02-05 22:06

Efter hva jeg har hørt så drepte "modstandsbevægelsen" folk der ikke var stikkere , men folk de ikke kunne lide, som skyldte dem pænge ol. Det var kriminelle der kunne gøre hva de ville i "modstandsbævegelsens" navn.
alimak

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 14-02-05 22:11

Omkring fire hundrede danskere blev under besættelsen likvideret af andre danskere. Nogle af dem blev skudt i hovedet, når de en aften åbnede deres entrédør, andre fik en morgen en kugle i nakken på vej til arbejde, fordi de blev regnet for at være til fare for modstandskampen.

http://www.historie-nu.dk/stikkerlikvideringer.htm

Det var nogle gode første linier der stod der :)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 14-02-05 22:11

almak... ja der smuttede nogle uskyldige (det gør der al'tid i krig), og ja nogle af dem var kriminelle, men langt fra alle. Tag dog for pokker og læs det link som Luke2000 henviser til - her står det hele - ellers må du i gang med hele bogen som også henvises til på samme side http://www.historie-nu.dk/stikkerlikvideringer.htm

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 14-02-05 22:13

alimak... når du er færdig med din stil (gætter jeg på), så kør lige en stavekontrol

Godkendelse af svar
Fra : Trinethk

Dato : 14-02-05 22:41

Tak for svaret pallebhansen. Der var kun brugbart. Lukes var også godt, men du vidste mest og fortalte det bedst. Tak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 14-02-05 22:46

Clan
Jeg er nordmand der prøver at skrive på dansk det er ikke lett det sværeste er hvor det skal være e eller æ. Håber du forstår det jeg skriver.
alimak

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-02-05 01:24

Selv tak
Og til Nordmanden, vi er mange der kan vores historie, og som må tage hatten af for hvad i gjorde under krigen.
Og så en stavekontrol til din hjælp:
Efter hvaD jeg har hørt så drÆBte "modstandsbevægelsen" folk der ikke var stikkere , men folk de ikke kunne lide, som skyldte dem pEnge ol. Det var kriminelle der kunne gøre hvaD de ville i "modstandsbEVÆGELSENS" navn.
For øvrig har du ret, der var nogle der ikke var så fine i kanten.
Det ser desuden ud til at en "Medløber" (Søren Kam som blev SS-mand) der skød en redaktør (Carl Henrik Clemmensen) snart udleveres til danmark.
VH Palle Hansen