/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Bedømmelse af novelle??
Fra : palle22
Vist : 599 gange
100 point
Dato : 13-02-05 20:28

Kan man et eller andet sted sende noveller ind til et forlag, og få en vurdering på om det er noget de evt vil udgive? Helst elektronisk...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-02-05 20:38

Ja det ervel bare at finde adresserne og sende dit værk.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 13-02-05 20:40

Og de smider den ikke bare ud, uden at læse den?

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 110 point
Dato : 13-02-05 20:45

De fleste vil svare pænt og høfligt.

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 13-02-05 20:49

Tak for svaret Teil.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-02-05 20:55
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-02-05 20:55

Her var så lidt forlag at vælge på.

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 09-06-05 07:29

Jeg har så prøvet at få afslag fra en masse..
Og MANGE gidder slet ikke engang at svare, det er specielt de store forlag der ikke gidder at svare en.

Jeg har fundet denne side til dig, på fyldepennen.dk der skriver lidt om hvad det er for en genre de udgiver i.
http://www.fyldepennen.dk/bognyt/?view=publisher&page=1

Og Aschehou skriver dette på deres HP, jeg har fundet ud af at de fleste forlag også har den holdning.

Vi stiller følgende krav til manuskripter:
Manuskripter skal indsendes på papir - vi modtager mange manuskripter, og vi har derfor ikke kapacitet til at udprinte e-mails, vedhæftede filer eller disketter.
Manuskripter skal være skrevet på computer, med halvanden linieafstand og en bred margen, så der er plads til redaktørens notater.
Manuskriptet skal forsynes med et følgebrev der giver redaktøren mulighed for hurtigt at sætte sig ind i hvad det er for en type manuskript han/hun sidder med. Det vil sige, for et skønlitterært manuskripts vedkommende, et kort resume af handlingen samt en angivelse af hvilken genre manuskriptet ligger i. For et fag- eller håndbogsmanuskript skal brevet angive din baggrund for at skrive bogen samt en synops eller indholdsfortegnelse. HUSK AT OPGIVE NAVN OG ADRESSE - og gerne telefonnr. eller e-mail.

Du kan enten sende dit manuskript til os (se adressen nedenfor), eller du kan indlevere det i vores reception. Du kan vælge at stile konvolutten direkte til en fagredaktør (se forlaget). Hvis du ikke skriver et redaktørnavn på konvolutten bliver posten fordelt via vores receptionist som kender de enkelte redaktører og deres områder godt - brevet vil derfor under alle omstændigheder havne på rette plads.
Vi gør opmærksom på at vi ikke påtager os noget ansvar for originalmateriale. Send derfor altid en kopi.

Hvor lang tid tager det?
Det tager 6-8 uger for os at vurdere dit manuskript. Vi foretrækker at manuskriptet ikke sendes til andre forlag i denne periode, da manuskriptet jo kun kan udkomme et sted og vi (og andre forlag) risikerer dermed at lave dobbelt/spildt arbejde. Når redaktøren har læst dit manuskript kan der ske to ting: enten får du et afslag som er af standardkarakter eller også vil redaktøren indkalde dig til et møde, hvor der aftales et eventuelt videre forløb. Vi får, som tidligere skrevet, mange manuskripter tilsendt, og vi har derfor ikke mulighed for at give uddybende kritik/respons på de manuskripter vi takker nej til. Vi returnerer ikke indsendte manuskripter.

Håber at du kan bruge det til noget..

VH
Anni