/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
livet som form, leif panduro
Fra : EmmaBlomst
Vist : 571 gange
20 point
Dato : 07-02-05 15:00

jeg skal tage stilling til dette udsagn af Leif Panduro:
"Det er for så vidt min hovedtese, at det naturlige i mennesket ikke har en chance. Vi vil ikke anerkende livet, før det passer ind i en bestemt form"

Det er den form, som folk lever deres liv på..
Hvordan tror du den form som livet skal passe ind, og som panduro kritisere er?

andre ideer til stilskrivning om dette emne?

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 07-02-05 15:14

Har du læst "rend mig i traditionerne"?

Denne bog er jo netop et forsøg på at gøre oprør mod disse former, som man forsøger at presse livet ind i.

Hovedpersonen vil ikke mere leve efter det "traditionelle" mønster og begynder at opføre sig som en hund og bider dumme mennesker i benet. En hund lever efter sine instinkter og er ikke underlagt nogen form for form. Han bliver puttet på galeanstalt, hvor folk også lever et instinktivt liv (omend lidt skørt) og kontasten mellem den "normale" verden og "de skøre" bliver beskrevet. Det viser sig dog hurtigt at det er svært at sige, hvem som er mest tosset - dem på ansalten eller dem udenfor....
osv osv

mvh
Thomas

Kommentar
Fra : EmmaBlomst

Dato : 07-02-05 15:20

Jeg har desværre ikke læst den bog, men ved den eksisterer, og skal nemlig lave stilen ud fra "de uanstændige" hvilket gør det lidt svært.
Jeg kan godt bruge det du fortæller mig om instinkt og normal..

Tak Thomas!

Accepteret svar
Fra : tjantzen

Modtaget 30 point
Dato : 07-02-05 15:54

Det er ved at være nogle år siden, at jeg har læst de uanstændige med så vidt jeg husker, så er det jo også en kæmpe kontrast mellem hovedpersonens "normale" familie og den "skøre" nabofamilie, hvor ingen opfører sig man "bør".
hovedpersonen drages af dette "frisind", for på den måde at bryde med sin famile og samfundets normer om, hvordan man bør opføre sig.
Denne dragelse vises som en fasination med nabofamilene, en seksueltiltrækning til moderen og en forelskelse i den frisindet nabopige. Da han så til slut får hende, vil han aligevel ikke give køb på sine normer og gør et forsøg på at få hende med over til den "normale verden"; -"Nu har vi været samme så nu er du min!", hvilket hun jo nægter.
og så er der vist noget om, at han aligevel gir fanden i normerne og følger sine instinkter og forfører stuepigen (eller er det kun i filmen?!?)

det som sagt ret lang tid siden at jeg har læste den

Kommentar
Fra : axelhansen

Dato : 07-02-05 16:15

Panduro var imod systemer. Et godt eksempel er novellen "Livet i forstederne" hvor en fremmed blandt robotmenneskene skaber frygt og fascination. De kan ikke acceptere tilflytteren, og derfor opstår det rygte at han er kannibal. Derfor ser de ingen anden udvej end at spise ham til sidst.
De uanstændige handler, som Tjantzen skriver,om en hovedperson der kommer fra en meget borgerlig familie, hvor man netop ikke tør opføre sig naturligt, og så forelsker han sig i søskendeparret i huset ved siden af.
Drengen og pigen ved siden af lever efter deres natur (bl.a. er der en hel del incest-relationer), og hovedpersonen både frastødes og tiltrækkes af det frie miljø.

Kommentar
Fra : EmmaBlomst

Dato : 07-02-05 16:52

mange tak begge to!

Det er første gang jeg er på denne side, så ved ikke helt hvad man skal.. skal jeg gøre noget for at i for jeres point eller hvordan?

Godkendelse af svar
Fra : EmmaBlomst

Dato : 07-02-05 16:56

Tak for svaret tjantzen.

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 07-02-05 17:15

det var så lidt

mvh
thomas