/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Matematik gåde.......
Fra : hms
Vist : 1692 gange
50 point
Dato : 07-02-05 11:38

Hvis man tegnede en cirkel og man tøjrede en ged i en snor i periferien, hvor lang
skulle den snor så være for at geden kunne afgræsse halvdelen af cirklen??
Man tager udgangspunkt i , at snoren er totalængden til snuden af geden.

m.v.h.
hms

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 07-02-05 11:52

2/3 af cirklens diameter

Gætter uden at tænke

Mvh. Natnaden

Kommentar
Fra : hms

Dato : 07-02-05 12:19

Hej.
Det er ikke gæt jeg har brug for.Det klarer jeg nemt selv !

m.v.h.
hms

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 07-02-05 12:38

"Periferien" er jo et sted i nærheden af.
Mener du ikke at tøjringen skal ske "et sted på cirklen" ?
/PG

Kommentar
Fra : hms

Dato : 07-02-05 12:42

Ja , tøjringen er et sted på cirklen

m.v.h.
hms

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 07-02-05 12:45

.. så har natmaden (natnaden) helt ret.
/PG

Kommentar
Fra : hms

Dato : 07-02-05 12:55

Mange tak for hjælpen.

Nogen anelse om hvordan man kommer frem til dette ?

m.v.h.
hms

Kommentar
Fra : hms

Dato : 07-02-05 13:02

Efter et lille forsøg kan jeg se at 2/3 af cirklens diameter ikke passer på denne opgave , men Vi må se om der er nogle kloge hoveder her på kandu.dk , der har et bedre forslag

m.v.h.
hms

Kommentar
Fra : Calleman

Dato : 07-02-05 13:22

Jeg kan bidrage med at man kan beregne en cirkels areal på følgende måde:

A = pi * r^2

[Calle]

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 07-02-05 13:25

Gedens græsningsareal = ½ A (Det halve af A)
/PG

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 07-02-05 13:54

Hmmm... er det bare mig der er lidt tosset her, eller ser jeg denne opgave som værende umulig? Forstået på den måde at man ikke kan halvere en cirkel med en buet skæring, som ikke ændre facon? Dvs. en bue som har en cirkels ligning (R^2 = (a-x)^2 + (b-y)^2

Irretsæt mig hvis det er forkert!

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 07-02-05 14:04

>ostemanden
Der er tale om at halvere arealet med et cirkelslag.
Det svarer til, at du skal dele en rund ost, så resultatet bliver, at begge stykker vejer det samme ! Det kan gøres med en kniv, ostehøvl eller sav .. men i dette tilfælde skal det foretages med et cirkelslag, hvor "hemmeligheden" er radius på den nye cirkel.
/PG

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 07-02-05 14:08

PS
Jeg kan godt fortælle "hemmeligheden", men jeg synes at <hms> selv skal knække gåden ..
/PG

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 07-02-05 14:11

Når nu du kan fortælle hemmeligheden, og hms spørger om hjælp, synes jeg da godt du kunne hjælpe ham lidt mere på vej...

Er stadig på bar bund... kan ikke huske meget fra mine MAT A timer på htx...

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 07-02-05 14:14

Og forresten svarer det jo ikke til at man tager en rund ost og deler den over så den vejer lige meget, men at man deler den over så stykkerne er lige store... Og jeg kan stadig ikke se hvordan det skulle kunne lade sig gøre med en buet linie, som har en cirkels ligning!

Kommentar
Fra : hms

Dato : 07-02-05 14:15

Hej guild.

Efter mange sjove forslag , ser det endelig ud til at der er en der har forstået opgaven.Om opgaven er umulig ved jeg ikke, men en meget lille opgave kan godt være besværlig at dokumentere.

m.v.h.
hms

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 07-02-05 14:53

.. så tror jeg du skal "hitte" geometribogen frem, og tænke på yderlige formler .. så får du ikke mere hjælp.
/PG

> ostemanden
Jow stykkerne er lige STORE .. men de er IKKE ens i form !

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 07-02-05 15:00

.. eller tage et kig her:
http://www.formel.dk/
/PG

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 07-02-05 15:28

du har jo fået svaret..
jeg vil da gerne hjælpe lidt på vej med et taleksempel hvis vi siger pi er 3.14 r=4 areal er hermed 50,24 det halve er 25,12 kan du så gætte resten???????????????
hint geden tegner en ny cirkel fra periferien af cirklen

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 07-02-05 15:36

Hej Guild,

du har ikke ret i denne påstand: "Periferien" er jo et sted i nærheden af.
"Periferien" er netop mængden af punkter, der har afstanden r til cirklens centrum.

H-J

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 07-02-05 15:39

hms har du ikke løst den endnu? pi kunne være 1000000 uden at det gjorde nogen forskel.. det er en konstant og har som sådan ingen indflydelse

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 07-02-05 15:43

"gammel" r^2 * 1/2 = r^2 "ny, gedens cirkel"
tegn 2 cirkler hvori den ene er din græsplæne og den anden er gedens vandring, str er lige meget.

Kommentar
Fra : hms

Dato : 07-02-05 16:46

Hej Snaptil.

Er ikke helt sikker på at Du har ret !!
Ja , men hvis det er så enkelt vil jeg gerne have snorens længde, hvis cirkelen er 3M i diameter

m.v.h.
hms

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 07-02-05 17:03

jo det er så simpelt..
det hjælper tit på lige med hvilket niveau man er på i matematik at tegne en model op..
3 m r^2 =9 m^2 halvdelen af det er 4.5 m^2 ny r=2,12132034 altså er det snorens længde

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 07-02-05 17:05

så 2/3 var meget tæt på.. jeg er spændt på hvordan du vil tjekke om jeg har ret

Kommentar
Fra : hms

Dato : 07-02-05 17:18

Hej snaptil.

Jeg må desværre bedrøve dig. Har optegnet dette i AutoCad , og det passer ikke.Jeg havde selv tidligere prøvet denne fremgangsmåde, men kan godt se at den af flere grunde ikke er holdbar.Det Du får her er et areal der passer med arealet af en hel cirkel med den angivne radius. Men det er jo ikke tilfældet , som Du kan se ved en primitiv skite.Men tak for forsøget.
m.v.h.
hms

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 07-02-05 17:21

.. 2/3 det var jo netop det <natmaden> gav som svar 11:52, og som jeg bekræftede 12:45.
/PG

Kommentar
Fra : hms

Dato : 07-02-05 17:25

Hej Guild.

2/3 er stadig forkert, men jeg tror vi holder her, og lader andre komme til inden det løber af sporet.

m.v.h.
hms

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-02-05 17:42

Mig bekendt er det en MEGET gammel regneopgave der cirkulerede i skolerne allered i 60erne.
Jeg mener man nåede frem til at opgaven kun kan løses ved at sjutte sig frem til man når det rigtige resultat.
Det der sker er jo at du dækker en del af en cirkel med en anden cirkel og således får et areal (det geden spiser) der består af 2 cirkeludsnit (hvis man foldede det sammen).
Mig bekendt findes der ikke en formel til en sådan beregning.
Selvfølgelig kan opgaven løses - men det bliver ved at forsøge sig frem.
Det tricky ved opgaven er jo netop at geden bliver tøjret i periferien og ikke i centrum.

Accepteret svar
Fra : snaptil

Modtaget 50 point
Dato : 07-02-05 21:41

ok kan godt se du har ret.. fandt dette på google.dk
http://ga.randers-hf-vuc.dk/ti/vanske.html#ged

Godkendelse af svar
Fra : hms

Dato : 07-02-05 21:54

Tak for svaret snaptil.