/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Findes det såkaldte "onde"
Fra : etrier
Vist : 941 gange
161 point
Dato : 24-06-01 17:22

Hej KanDu brugere og NG (gad vide hvor dette ender i nyhedsgrupperne)

Jeg har sendt et tip: http://www.kandu.dk/dk/tip/547 og kunne egentlig godt tænke mig at få en dialog igang her på KanDu, mit (mine) er spørgsmål er bestemt ikke nyt og jeg forventer ikke noget endegyldigt svar, men kunne så hjertens godt tænke mig at vide hvad du mener.

Findes der en kraft i Universet som holder det hele igang?, finder der både en "ond" og en "god" kraft i Universet?, og kæmper disse to mod hinanden?, og kan Biblelen dokumentere dette?, som visse grupper mener. Eller er alt bare den ene tilfældighed som indtræffer efter den anden, og altså - der er slet ingen mening med galskaben?

Skriv og lad mig høre hvad du mener

P.S.
KanDu Superbruger, send venligst kommentar således at jeg selv kan præmiere det svar jeg synes best om.

Kommentar
Fra : hjr

Dato : 24-06-01 19:56

Hej

Det er jo noget af et spørgsmål, og der findes vel ikke noget rigtigt svar, som du også påpeger. Men hvis man tror på det onde, så tror jeg at ens handlinger vil afspejles deri, tror man i stedet for det gode er der en chance for at både en selv og andre omkring vil få det bedre. Men jeg tror at der en mening med alting, og at vi alle på en eller anden måde vil komme til at betale for de evt. "onde" eller man skal måske bløde det lidt op, sige de dårlige ting man kommer til at gøre. Ingen mennesker gode som dårlige kommer vel igen livet uden at komme til at gøre noget mod et andet menneske som man bagefter gerne ville have været foruden, men er det ikke det der gør os menneskelige, så vi kan lære af vore fejl.

Efter min mening behøver man ikke være stærk troende i den ene eller anden tro, men tro på sig selv og finde det positive frem, frem for det negative, ikke fordi det er nemt slet ikke, men fordi det bliver lidt lettere at leve, og hvis man smiler og prøver sig med det gode, så for man godt igen, hvis man derimod er negativ og måske ikke så sød imod andre, så ender man op med at være alene, og er man "ond" så tror jeg af hele mit hjerte at man må betale på et eller andet tidspunkt.

mvh
hjr

Kommentar
Fra : etrier

Dato : 24-06-01 22:25

Hej hjr

Tak for din kommentar, det er befriende at det ikke behøver at være computerer alt sammen, ja - gør man "ondt" kommer det tilbage til en igen, måske ikke lige med det samme, men engang, måske fordi Universet krummer, som Einsten påstod, men sender man kærlighed ud, så skulle det komme syvfoldig tilbage, og det har jeg ingen forklaring på.

mvh Erik

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-06-01 22:16

Ja, det onde er en realitet. Jeg fandt en kortfattet men god beskrivelse på
engelsk :

Evil
Moral rebellion against God. It is contrary to the will of God. There
is natural evil (floods, storms, famines, etc.) and moral evil (adultery,
murder, idolatry, etc.). Natural evil is a result of moral evil. Adam's sin
resulted in sin entering the world allowing floods, storms, famines, etc.
Evil originated with Satan (Is. 14:12-14) and is carried on by man (Matt.
15:18,19).

Det gode er dog også en realitet, og er personificeret i Gud.

jørgen.

Kommentar
Fra : etrier

Dato : 25-06-01 07:21

Hej Jørgen

Mener du at denne Satan bare en som lokker mennesket, en falden engel skulle han vist være, uden nogen særlig kraft, udover den energi vi selv ligger i det onde vi gør? Eller mener du at han har en særlige kraft, ligesom den Gud har bag sig, spørgsmålet lyder: Er der 1 kraft bag alt i Universet, eller er der 2, som bekæmper hinanden?, eller er alt bare tilfældigheder?

Erik

Kommentar
Fra : hjr

Dato : 25-06-01 09:43

Hej

Jeg har aldrig været ude at søge om noget i den retning og har hellere ikke de store lyster dertil, dog efter dit spørgsmål har jeg alligevel søgt og her er hvad jeg bl.a. fandt:

http://www.skeptica.dk/arkiv_dk/pa_053.htm
http://home.no.net/amennu/artikler/laerbudskab/laer_detonde.html

http://home5.inet.tele.dk/toro/trans.htm
http://www.apodion.com/vad/dk/symbol.shtml
http://home10.inet.tele.dk/dovlev/wakan.htm

hjr

Kommentar
Fra : etrier

Dato : 25-06-01 11:05

Hej hjr

Jeg vil prøve din links af, når det er tid for de lidt billigere telefontakster. Jeg bliver lidt nysgerrig, interesser du dig slet ikke for livets største spørgsmål, "Er der en mening med det hele?", misforstå mig ikke, vi skal bestemt ikke rende rundt med snuden vejret og lege Søren Kierkegaard alle sammen, men bare tænke lidt over, hvorfor at "onde" hændelser så absolut er en kendsgerning, og om vi måske kunne lære lidt af det.

Erik

Kommentar
Fra : hjr

Dato : 25-06-01 11:21

Hej Erik

Du behøver ikke at vente til de lidt billegere telefontakster bare gå ind på alle tre sider og når du har været inde alle tre, så log af og brug din tilbage knap, så betaler du ikke for at læse dem online, det gør jeg altid - alle sider kan læses online når de først er hentet til din maskine.
Og selvfølgelig tænker jeg da over om der er en mening med det hele, det er jeg faktisk ret sikker på der er, dog har jeg personligt svært ved at læse og tænke for meget i de baner, derfor opsøger jeg ikke sådanne sider eller sådanne tanker, men prøver at efterleve som et positivt menneske selvom det kan være svært. Og om "Kirkegaard´ske personer" render rundt med snuden ved jeg ikke noget om og det har ikke været min mening at lyde sådan , men har bare ment at det virker for mig at leve på den måde, og jeg tro ikke på at "onde " hændelser" er absolute hændelser men noget der sker for menneskerne bare i den egenskab at det gør os menneskelige og nettop også burde få os til at lære, dog er det ikke sikkert at det virker på alle

hjr

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-06-01 16:46

"etrier" <etrier.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:LznZ6.1901$lf5.325172@news010.worldonline.dk...
> Findes der en kraft i Universet som holder det hele igang?, finder der
> både en "ond" og en "god" kraft i Universet?, og kæmper disse to mod
> hinanden?, og kan Biblelen dokumentere dette?, som visse grupper mener.
> Eller er alt bare den ene tilfældighed som indtræffer efter den anden,
> og altså - der er slet ingen mening med galskaben?

Hmmm.. personligt tror jeg ikke på det onde som andet end "fravær af
godhed". Ser man i Bibelen er det i øvrigt interessant at se hvordan
repræsentanten for det onde, Satan, udvikler sig i tiden mellem GT og NT.
Her transformeres han netop fra at være anklageren ved den himmelske
domstol, til en modstander af Gud. Der er jo også Lucifer-myten, om Englen
Lucifer der styrtedes til jorden og rev 1/3 af englene med sig. Den har vist
sin grund i en spottesang over Babylons konge:

"Tænk, at du faldt fra himlen,
du strålende morgenstjerne!
Du er slynget til jorden,
du som besejrede folkene.
Du sagde ved dig selv:
»Jeg vil stige op til himlen,
højt over Guds stjerner
rejser jeg min trone;
jeg tager sæde på bjerget, hvor guderne samles,
i det yderste nord.
Jeg stiger op over skybankerne,
gør mig lige med den Højeste.«
Men du er blevet styrtet i dødsriget,
ned i afgrundens dyb." (Es 14,12-15)

Dante har digtet lidt på denne myte i sin Komedie, og her er pointen at hele
Helvedet, en stor tragt under Golgata der går ind til jordens midte, ikke er
der mod Guds vilje, men snarere af Guds vilje.

"Retfærdigt handlede min høje skaber :
mig skabte den guddommelige almagt,
den største visdom og den første kærlighed."
(På døren ind til Helvede, Den Guddommelige Komedie, sang III)

Pointen er at alle de pinsler folk undergår i Helvede er pinsler de selv har
bedt om gennem deres livsførelse. Alle får altså hvad de ønsker. Og Lucifer
er ikke i dette tilfælde aktivt kæmpende mod Gud, men sidder derimod kilet
fast i jordens midte og udgør den værste straf i helvede. En straf som jo er
"indstiftet" af Gud.

"Hver af hans munde gnaved på en synder
med tænder malende som møllestene
tre var der altså, som han holdt i pine."
(Sang XXXIV - de tre er Judas, Brutus og Cassius)

Pointen synes at være at hvis man vender viljen bort fra Gud så kommer man
også i døden i selskab med den engel der vendte sig fra Gud.

I den almene Jødedom bliver Satan derimod til Fristeren, hvis mål det er at
vende folks vilje bort fra gud - ved aktivt at friste dem til det. Som han
f.eks. prøver med Jesus (f.eks Matt 4,1-11).
Her er det onde han bringer igen ikke noget der 'er', men blot dét at
mennesker vender sig bort fra Gud. Der synes at være en slags direkte linie
til GT hvor ondskab var ligmed ulydighed.

Alt dette synes ikke at være i direkte modstrid med Jørgens definition;
"Evil: Moral rebellion against God. It is contrary to the will of God." Jeg
vil dog netop på den baggrund sige at ondskab ikke kan kaldes en realitet,
men nærmere privation, et fravær af det godes realitet.

Tro ikke at jeg argumenterer for at dette var jødernes faste standpunkt. Der
var sikkert mange jøder der troede på det ondes realitet. Men jeg mener ikke
at det er foreneligt med senere kristen tankegang.

mvh.
Anders Søe Plougsgaard

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-06-01 23:39

"Findes det såkaldte onde?"

Det er da et yderst interessant spørgsmål.

Det vil lette besvarelsen, hvis vi kunne blive enige om en definition af
hvad der er godt og hvad der er ondt.

Man kan ikke skabe uden at ødelægge.
For at bygge et hus må et træ fældes.
For at leve må noget dø og til sidst en selv.

Med venlig hilsen

Skygge

Kommentar
Fra : etrier

Dato : 26-06-01 07:04

Hej hjr

Min bemærkning vedr. Kierkegaard var såmænd mere myntet på mig selv, bestemt ikke på dig.

http://home.no.net/amennu/artikler/laerbudskab/laer_detonde.html
En side, hvor jeg på en måde godt kan forstå, at du ikke har lyst til at opsøge, jeg finder den ikke opbyggende, når vi hele tide får at vide at det er Djævelen som lokker, kan vi nemt glemme at vore handlinger faktisk er vores eget ansvar.

http://www.skeptica.dk/arkiv_dk/pa_053.htm
Mere snak om de såkaldte "mørketes kræfter", lige netop den slags jeg ikke bryder mig om.

http://home5.inet.tele.dk/toro/trans.htm
En side jeg vil studere lidt mere og se på de vidre links, den ser fornuftig ud.

>Anders Søe Plougsgaard
>Jeg vil dog netop på den baggrund sige at ondskab ikke kan kaldes en realitet,
men nærmere privation, et fravær af det godes realitet.

Altså glemmer man at være god, så er man ond - så snart ubevidstheden, instinkterne får lov at bestemme ens handliger, er der fare på fære, der er måske noget der. Så når mennesket handler "ondt" er det egentlig kun et udtryk for manglende viden/visdom og kontrol over instinkter.

>skygge
>Det vil lette besvarelsen, hvis vi kunne blive enige om en definition af
hvad der er godt og hvad der er ondt.

Ja, det er rigtigt, ser vi på de isolerede tilfælde, afhænger det helt af synsvinklen, derfor har jeg prøvet at gøre spørgsmålet universielt, ved at gøre det til et spørgsmål om tilværelstolkning. Mange tror på en Gud, og bag ham er der en kærlighedskraft, og mange tror også på en Djævel, en Satan som bag sig har "mørkets kræfter", og mange mennesker tager slet ikke stilling eller mener at alt, er tilfældigheder.

Så mit spørgsmål er, når f.eks et barn dræbes i trafiken, er det så en del af Guds store plan, er der en eller anden højere mening med den slags forfærdelige hændelser, eller er det en slags straf fra Gud, eller er det Saten som blander sig. Er Gud eneherskende, enerådende om de hændelser som sker os mennesker, eller står han kun bag de "gode" ting og Satan bag de "onde" ting, eller er der simpelthen en lovmæssig mekanisme i Universet, hvor vore egne handlinger i sig selv udløser tingene, "som du sår, skal du høste".

Jeg tror selv at Gud, kærlighedskraften er bag alt, at der selv bag de mest forfærdeligeste hændelser, er en eller anden højere mening, mennesket er så ubetydeligt i den store sammenhæng. Men jeg tror også på at vi selv er en del af det som sker os, at vi selv må tage ansvar for vore handlinger. Derfor finder jeg opfindelsen af Satan som personificring og modstander til Gud uheldig, det bliver ligesom i skoletiden, hvor vi sagde: "det var ikke mig, det var Peter som begyndte!". Holder vi os til at Gud er almægtig og kærlig, er vi nødt til stå ansigt til ubehageligheder og spørge os selv: hvad kan vi lære af det? Her kommer ideen om reinkarnation ind i billede for mig, det er den eneste forklaringsmodel som kan bruges, hvis jeg skal tro på en almægtig og kærlig Gud, når denne Gud af og til lader små uskyldige børn dø.

Mennesket må holde op med at bruge den ikke eksisterende Satan som undskylning for alt det såkaldte "onde", alt hvad der sker, er en del af Guds store plan for menneskeheden, og uden ulykkelige hænderlser som krig, naturkatastroffer, død, mord og voldtægt var der ingen udvikling for mennesket.

mvh Erik

Accepteret svar
Fra : hjr

Modtaget 161 point
Dato : 28-06-01 14:20

Hej Erik

Jeg har været ude at snuse lidt til de danske nyhedgrupper, og jeg tror at hvis du gerne vil have en rigtig god og lang dialog igang både med det her emne og andre inden for samme genré, kan jeg foreslå dig at besøge dk.livssyn.kristendom
prøv at ser mere her:
http://www.usenet.dk/grupper.pl?list=dk.livssyn
og
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.livssyn.kristendom
her tror jeg at du kan få meget mere gang i den, for det virker ligesom om at der ikke sker mere her

med venlig hilsen
hjr

Kommentar
Fra : etrier

Dato : 29-06-01 06:01

Hej hjr

Det har du vist ret i, du er den eneste her far KanDu som har kommenteret.

mvh Erik

Kommentar
Fra : hjr

Dato : 29-06-01 08:33

Hej Erik

Det er dog ikke helt sandt, der er der et par stykker der har kommenteret ud over mig, men tiden er måske inde til at slutte ringen, men jeg håber da at der er nogle af vores kommentarer der har givet dig noget

med venlig hilsen hjr

Godkendelse af svar
Fra : etrier

Dato : 29-06-01 20:58

Tak for svaret hjr.

Kommentar
Fra : Ove

Dato : 08-08-01 06:02

Til etrier. Det gode og det onde trives udmærket side om side. Det ene begreb er fuldstændig afhængig af det andet. Dermed mener jeg, at hvad der er at betragte som godt for dig, kan meget vel være dårligt for mig. Eks. når jeg slår skadedyr ihjel, er det en god handling for mig, men det er det selvfølgelig ikke for den stakkels mus, og sådan kunne vi blive ved.
Ove.