/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
transformation
Fra : Nikker
Vist : 10975 gange
50 point
Dato : 31-01-05 18:16

hej , jeg skal skrive en opgave om transformation.
Men fatter det ikke helt

håber i kan fortælle mig noegt om det eller give mig en side om det.
jeg har glemt min fysik bog :(

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-01-05 19:20

Når du har nettet kan du søge dig frem.
altavista.dk eller alltheweb.com "how things work" der mange sider hvor der findes gode forklaringer.

Men transformation handler om hvor dan man laver spændinger og strøm om.
Meget simplificeret handler det om at når der går strøm i en ledning er der et magnet felt uden om denne ledning.
Hvis to ledninger ligger parralelt kan et skiftende magnetfelt i den eneledning - induksere en spænding i den andenledning....
Ved at vikle ledningerne omkring en Kerne af f.eks Jern man fastholde magnetfeltet omkring ledningerne og og derved øge efektiviteten ved overførsel af magnetfeltet imellem ledningerne....
Det er så smart (lidt simpelt me nmeget tæt på sanhden) at der findse nogle regler for transfomation
Hvis du har samme antal viklinger på de to spoler i transformatoren kommer der samme spænding ud af sekuindær spolen som der påtrykkes primærspolen...
Hvis der er er dobbelt så mange viklinger på sekundær som på primær er der ogsåden dobbeltspænding på sekundær...
eksempel
220 volt ind på 1000 viklinger på primær... og en spole med 2000 viklinger på sekundær medføre 440 volt.
med hensyn til efekt overføre den næsten det samme som man putter ind i den.
Hvis du i ovennævnte eksempel skal bruge 1 Amp ved 440 Volt på sekundær siden (P=I*U) 1 gange 440 = 440 Watt.
Skal du tilføre 2 Apm på sekundær. I=P/U 440/220=2

Det er svært at forklare kort.
men skriv og se om vi kan bringe dit tættere på forståelsen..
Også da jeg ikke ved hvilket teknisk niveau der skal aflevers i....

mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 01-02-05 08:42

spændinger og vindingstal følges ad:
u1/u2 = n1/n2.
strømmene skal ideelt give samme produkt på begge sider:
i1 * n1 = i2 * n2

og hvis man så kontrolregner på det, får man, at effekten u * i bliver den samme på primær og sekundær
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-02-05 08:42

spændinger og vindingstal følges ad:
u1/u2 = n1/n2.
strømmene skal ideelt give samme produkt på begge sider:
i1 * n1 = i2 * n2

og hvis man så kontrolregner på det, får man, at effekten u * i bliver den samme på primær og sekundær
mvh
pbp

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 05-02-05 11:56

U=spænding i volt
I=Strøm i ampere
W=energiforbrug i Joule/sekund og er produktet af U og I)
p=primærspolen
s=sekundærspolen

Transformersætningen: Up*Ip = Us*Is
fra s skal der så trækkes noget energi fra som resultat af den elektriske modstand i spolerne.

Transformationen foregår efter følgende sætninger:
Us=s/p*Up
Is=p/s*Ip

ovenståene er 9./10.kl niveau.

Godkendelse af svar
Fra : Nikker

Dato : 22-02-05 21:41

Tak for svaret pbp_et.
      :D

den blev afleveret til tiden . Glemte bare at lukke spørgsmålet