/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Overclocking
Fra : Jallex
Vist : 404 gange
50 point
Dato : 28-01-05 22:08

HelloW..!

Jeg vil gerne vide hvordan man overclocker sin CPU.
Jeg ved godt hvordan man kommer ind i BIOS. Men hvad skal man índ i efterfølgende???

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 28-01-05 23:06
Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-01-05 23:49

Du bør finde dit bundkort og processor på nettet og se hvad de skriver om overclocking.
Det er vigtigt at holde øje med temperaturen.

Kommentar
Fra : Jallex

Dato : 28-01-05 23:52

Jeg ved ikke hvad mit bundkort hedder?? Det eneste jeg ved er at der er SIS963 Chipset, og min processor er en 3066MHz P4

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-01-05 00:10

Så hent denne og se hvad du har.

http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en
og vælg denne
EVEREST Home Edition v1.51
Full version, self-installing EXE package

Jeg gætter på at du har et ASUS eller ASROCK bundkort

Kommentar
Fra : Jallex

Dato : 29-01-05 12:18

Hej Ige.

Kommentar
Fra : Jallex

Dato : 29-01-05 12:19

Hej Igen.
Det program kan hellere ikke finde ud af hvad mig bundkort hedder :O

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 29-01-05 12:53

Hvis du ikke kan finde ud af hvilket bundkort du har, så søg efter programmet Aida, som er freeware. Download, installer og kør det, så viser det dig bundkort med navn, model etc.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 29-01-05 13:01

Hej !
Jeg har lige fundet link'et til download af Aida

http://www.freenet.de/freenet/computer_und_technik/software/freeware/freeware_o/11.html

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 29-01-05 13:12

#emesen
du finder ikke nogen information om overclocking på bundkort producentens hjemmeside,af den naturlige årsag at det er ikke noget de anbefaler
#jallex
det har sådan heller ikke det store at sige hvad bundkortet hedder bare du ved hvad din bios hedder det står nederst på skærmen under opstart,for det er lidt forskelligt hvad de undermenuer hedder man skal ind i
men her er en lidt bedre guide
http://www.toflo.dk/art.asp?artikel_id=34

men jeg ved så meget at intel cpu"er er multiplier låst så det eneste man kan stille på er FSB"en,dvs. du sætter bushastigheden op på hele systemet(ram,pci portene,agp porten,ide kanalerne)det kan godt gå hen og give lidt problemer da pci og agp porten ikke ret godt kan lide hastigheder over 75mhz,så er det at nogle chipset har en agp/pci lås som låser hastigheden fast på de 66mhz som er standard hastigheden på de 2 porte og så kan man hæve hastigheden på de øvrige komponenter uden de store problemer,så længe man holder øje med temperaturen på cpu"en og chipsettet
men jeg kan iøvrigt ogå foreslå at du prøver
www.overclocking.dk
der er nogle friske fyre der inde der gerne hjælper,hvis du skulle få problemer
ovenstående er noget jeg har læst mig til da jeg selv har en AMD cpu og ikke har den store erfaring med intel cpu
men princippet er det samme med de 2 cpu"er bortset fra at du kan låse multiplier op på amd cpu"er

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 29-01-05 13:14

#smukkeole
aida er det samme program som everest edition
dengang aida stoppede udviklingen overtog everest home edition
dvs. programmerne er identiske

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 29-01-05 13:35

-> phg1

Tak for oplysninge, som betyder at min udgave af Aida må være ved at være gammel, men den funker nu stadigvæk upåklageligt.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-01-05 13:47

eks. ASUS P4P800 SE (Intel Celeron D o Pentium 4) socket 478
AI BIOS CrashFree BIOS2, Q-Fan
AI Overclocking -Intelligent CPU frequency tuner
-ASUS JumperFree
-ASUS C.P.R.(CPU Parameter Recall)
-CPU, Memory, and AGP voltage adjustable
-SFS (Stepless Frequency Selection) from 100MHz up to 400MHz at 1MHz increment
-Adjustable FSB/DDR ratio, Fixed AGP/PCI frequencies

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 30-01-05 13:49

#emesen
jeg går ud fra dit sidste indlæg var en kommentar til
"du finder ikke nogen information om overclocking på bundkort producentens hjemmeside,af den naturlige årsag at det er ikke noget de anbefaler"
min fejl der skulle have stået cpu producenterne,jeg ved godt at mange bundkort producenter leverer bundkort med indbyggede overclocking funktioner foreks. som du selv nævner "AI Overclocking -Intelligent CPU frequency tuner"
men alle de andre justerings muligheder har næsten alle bundkort ogsåindbygget.