/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Parkeringsafgift?
Fra : bsorensenas
Vist : 564 gange
220 point
Dato : 27-01-05 17:12

Kan et privat firma kræve P-afgift på 510 kr. når de har sat et skilt op om det på deres parkeringsplads. Har de autoritet til at inddrive pengene?
Er der nogen som kender reglerne?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 27-01-05 17:13

Det korte svar er ja.

Men det kræver selvfølgelig aftale med P-pladsens ejer

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 27-01-05 17:26

Hvad ville du sige, hvis jeg parkerede på din græsplæne ?
/PG

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-01-05 17:27

Det kommer an på hvad du mener med et privat firma.
Men hvis det er et privat p-firma må de gerne. Og de har også autoritet til inddrivelse af p-afgiften

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-137.html

mvh dova

Kommentar
Fra : bsorensenas

Dato : 27-01-05 17:36

Firmaet hedder Beatronic Supply APS, Industrivænget 13, 3400 Hillerød. De er ikke et P-firma.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 27-01-05 17:41

Et privat firma (Netto), havde fået et autoriseret "P-skilt + max 2 timer" .. men som en "extra service" blev pladsen også kontrolleret af de provisions-hungrende p-vagter. Da flere af Netto´s faste kunder fik "en venlig hilsen", valgte butikken at tilbagelevere det autoriserede skilt.
Man skulle tro det var en "Århus historie", men det er faktisk en "Aalborg historie"
/PG

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 230 point
Dato : 27-01-05 17:53

Den går ikke.
Det skal være et p-firma som det pågældende firma har lavet en aftale med, og det skal fremgå af skiltningen hvilket p.firma der står for at opkræve afgifter på omtalte plads.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : bsorensenas

Dato : 27-01-05 18:44

Tak for svaret dova. Jeg håber du har ret.