/ Forside/ Teknologi / Udvikling / ASP / Spørgsmål
10  Random 410
Fejl meddelse i ASP
Fra : lars09
Vist : 680 gange
100 point
Dato : 25-01-05 11:34

Hej

Jeg får følgende fejl, når jeg prøver at indsætte noget i min database

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Handlingen skal bruge en opdaterbar forespørgsel.

Det sker på den linje hvor jeg eksekvere mit SQL kald

   strSQL = "Insert into test(Felt1) values('Tosse')"

   rss = Conn.Execute(strSQL)

Der er forbindelse til databasen, da jeg sagtens kan trække ud fra den

Hvad har jeg gjort forkert

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 25-01-05 11:41

Har du prøvet enten:
Kode
strSQL = "Insert into test(Felt1) values('Tosse')"
Conn.Execute(strSQL)

Altså uden "rss="

Kommentar
Fra : Yude

Dato : 25-01-05 12:35

Prøv at skrive:

Set rss = Conn.Execute(strSQL)

\Yude

Kommentar
Fra : lars09

Dato : 25-01-05 12:57

Hej!

Jeg har prøvet begge løsninger, ingen af dem virker ????
Har i andre ideer ??

Accepteret svar
Fra : Harlekin

Modtaget 100 point
Dato : 25-01-05 13:36

Det er fordi du ikke har skriverettigheder (i filsystemet) til databasen.
Når du går på hjemmesiden er det brugeren IUSR_<maskinnavn> der læser filerne, og det er derfor den bruger der skal have adgang til at skrive i databasen.

Her har du en vejledning til at sætte den rigtige adgang: http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=buv2dm%24avo%241%40sunsite.dk

Kommentar
Fra : erik_bomholt

Dato : 25-01-05 14:15

Et hurtigt gæt:

[kode]
strSQL = "Insert into test (Felt1) values ('Tosse')"

Conn.Execute strSQL
[/kode]

Såfremt du har skrevet din asp-side i vbScript og ikke i JScript.

Kommentar
Fra : erik_bomholt

Dato : 25-01-05 14:18

Kode
strSQL = "Insert into test (Felt1) values ('Tosse')"

Conn.Execute strSQL

Havde lige glemt den specielle syntaks for at skrive tekst i kode.

Kommentar
Fra : erik_bomholt

Dato : 25-01-05 14:24

Et andet hurtigt gæt:

Hvis du har et kollonne i din test tabel der heder Felt1 skulle der ikke være nogen problemer. Såfremt du med Felt1 bare mener den første kollonne så prøv den engelske version

Kode
strSQL = "Insert into test (column1) values ('Tosse')"

Conn.Ececute strSQL

Kommentar
Fra : erik_bomholt

Dato : 25-01-05 14:30

Et sidste gæt:

Endelig kan der være tale om at du når du forsøge at indsætte den nye række i din tabel kommer til at overskride en regel for et eller flere felter i din tabel, som ikke tillader indsættelse af Null-værdier.

Altså at du forsøger at indsætte en række uden at angive en værdi for en kollone som er obligatorisk. Prøv at kig på din tabel i designvisning og se om der skulle være felter der er obligatoriske.

Kommentar
Fra : erik_bomholt

Dato : 25-01-05 14:39

kolonne staves det og ikke på alle de andre stavemåder jeg har angivet ovenstående.

Godkendelse af svar
Fra : lars09

Dato : 26-01-05 09:00

Tak for svaret Harlekin.

Har det noget at gører med at der er SP2 man kører, jeg har aldrig haft det problem under SP1 ??

Men det virker efter at netværksbrugere fik rettigheder til at ændre i filer

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 26-01-05 19:47

Du skal kun give IUSR_<maskinnavn> brugeren adgang til at skrive filer. ikke alle mulige andre... (ellers er der jo et sikkerhedshul der)