/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
mine fisk dør lidt efter lidt
Fra : freeeeeeeen
Vist : 773 gange
100 point
Dato : 22-01-05 12:38

hejsa jeg har et akvarie på 120L det er 3 uger siden jeg startede dette jeg startede med en kampfiskehan og 2 hunner og fem sværdrager og en malle efter tre dage døde den ene sværdrage og dagen efter den anden så gik det egentlig fint i en uge så købte jeg ti gubbier og fem pragtsmerlinger og satte ned efter et døgn døde de to af pragtsmerlingerne og to dage efter de sidste tre og så blev det gubbierne´s tur de fem hanner er nu døde så nu er der 5 gubbihunner 3 sværdrager en kampfiskehan og en hun og mallen døde efter en en halv uge hvad kan det skyldes

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-01-05 12:45

Uha, det kan skyldes mange ting.
Sygdom blandt fiskene.
Forkert vandtemperatur.
For lidt eller for meget ilt.
At akvariet ikke havde fået lov til at stå i nogen dage før du satte fiskene deri.
Og meget mere.
Og jeg vil umiddelbart gætte, at du har en alvorlig sygdom i dine fisk, især når gubbierne dør.
For de plejer ikke at være sarte m.h.t. vandtemperatur og den slags.

Hvor varmt er dit vand?

Og du skal kigge godt efter på fiskene om de skulle ske at have bittesmå hvide prikker.

mvh dova

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 22-01-05 12:45

Har du varmelgme i??? og lukker du dem rigtigt ud, altså ikke bare plopper dem ned i vandet men vender dem til temp.

må vide lidt mere for at hjælpe!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-01-05 12:49

Er det forresten første gang du har akvarie?

Og hvad med vandet, er du sikker på der ikke er noget i det fiskene ikke kan tåle.
Er bundgruset renset ordentligt inden du kom det i.

Og er du sikker på du ikke har fodret dem ihjel.

mvh dova

Kommentar
Fra : freeeeeeeen

Dato : 22-01-05 12:52

jeg har varmelegme i og vandet er 25 grader det er helt nystartet så hvis fiskene er syge skulle det være fra forhandleren fiskene er købt to forskellige steder fiskene er sat i på denne måde posen med fisk er lagt i akvariet og efter fem min er der fyldt en kop vand i fra akvariet dette er gjort 6 gange derefter er posen lagt så fiskene selv kunne finde ud i akvariet jeg har en luftpumpe og der er ti planter i akvariet men hvad med mad de bliver fodret en gang om dagen og dem der stadig lever ser meget livlige ud men pludselig er der en der ser meget livløs ud og dagen efter er den død

Kommentar
Fra : freeeeeeeen

Dato : 22-01-05 12:54

gruset er skyllet ret godt syntes jeg selv men det blev en del uklart da jeg hældte vand i men vandet var helt klart da jeg satte fisk i det er første gang jeg har akvarie bortset fra da jeg var dreng jeg er idag 34 år vandet er fra den kolde hane

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 22-01-05 12:59

Helt forfra!!!!!!
Tøm det hele og rens det 100%, når det er absolut HELT rent, så først fylder du vand i det.
Kan du få halvdelen af vandet som rent regnvand, og resten postevand, så er det bedst.
Derefter indretter du det med sten, grus, ilt, bundrens, planter osv.
Men ikke nogle fisk i de første 14 dage.
Og så kan du forsigtigt, nøjagtig som din fiskehandler garanteret siger til dig, med at lægge posen med de nye fisk ned i vandet i en time, derefter lave et hul iposen og lade fiskene svømme ud når de har lyst.
Lad dog være med at købe Kampfisk, de er flotte, men de har det ikke godt med andre fisk. Er der nogle svage individer, så går den på dem.

Men, med andre ord; . . . tålmodighed!

Kommentar
Fra : freeeeeeeen

Dato : 22-01-05 13:02

du mener så at jeg skal kasere de fisk jeg har stanley eller er der et håb for dem

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 22-01-05 13:05

Ja, det lyder som om du har gjort det rigtigt med at sætte fiskene i.
Nu bor du vel ikke et sted hvor der er tilsat klor i drikkevandet??

Men prøv alligevel at kigge rigtig godt på de fisk om der er nogen der har hvide pletter.
Det kan være svært at se.

Men derudover, er det ofte sådan at der kan gå en del fisk til inden et akvarium har nået den rigtige balance.
Og det bedste er at lade et akvarium stå i et godt stykke tid inden man fylder fisk deri.

mvh dova

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 18-02-05 22:04

Prøv at tilsætte noget akvarie starter, det kan være at det hjælper med at få bakteriekulturen op og stå.

Godkendelse af svar
Fra : freeeeeeeen

Dato : 19-02-05 16:36

Tak for svaret dova.