/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Tauri
Fra : TheOsirisDK
Vist : 919 gange
30 point
Dato : 20-01-05 18:32

Jeg har ofte hørt ordet "Tauri" som en "sci-fi" betegnelse for "jorden"
Mest i film og pc-spil dog, men da jeg undersøgte det lidt nærmere, fandt jeg ud af at der ude i Sortehavet (tror jeg nok) ligger der en havlø ved navn "Crimea"
Øen hed engang "Chersonesus Taurica" - opkaldt efter stammen "Tauri"
som var efterkommerne fra "Cimmerians"
Men der stopper min viden.

Hvad har "Tauri" folket med "Mennesket" at gøre?
Hvorfor bliver det brugt som betegnelse for jorden/menneskeheden???

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 20-01-05 18:33

Glemte lige at der også en stjerne hvis navn går under "Alpha Tauri" som er den klareste stjerne i "Tyren" eller "Taurus"....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-01-05 19:45

Alpha Tauri, hedder også Aldebaran eller Tyrens øje.

Alpha betyder føreren, nummer 1, lederen, den største eller noget i den retning.
Og det er fordi det er den største stjerne i Taurus den har fået navnet Alpha Tauri.

M.h.t. Tauri som betegnelse for jorden, er det ikke noget jeg har hørt, men Tauri-stammen, kunne tænkes at være noget sagnagtigt noget .
Der eksisterer da gamle billeder af mennesker fremstillet med tyrehoved, ligesom Kentauere der er halvt menneske/halvt hest.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-01-05 19:45

Alpha Tauri, hedder også Aldebaran eller Tyrens øje.

Alpha betyder føreren, nummer 1, lederen, den største eller noget i den retning.
Og det er fordi det er den største stjerne i Taurus den har fået navnet Alpha Tauri.

M.h.t. Tauri som betegnelse for jorden, er det ikke noget jeg har hørt, men Tauri-stammen, kunne tænkes at være noget sagnagtigt noget .
Der eksisterer da gamle billeder af mennesker fremstillet med tyrehoved, ligesom Kentauere der er halvt menneske/halvt hest.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-01-05 21:20

Den halvø Crimea, det er den Russiske halvø der på dansk hedder Krim.

Og der er en liste her over de folkeslag der har været på Krim
http://www.hostkingdom.net/crimea.html

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-01-05 21:27
Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-01-05 21:27
Kommentar
Fra : krabat

Dato : 22-02-05 23:50

Alpha Centauri står også i stjernebilledet Tyren - den første/stærkeste/største Kentaur.

kentaur ; subst. -en, -er, -erne
• et fabelvæsen med hestekrop og et menneskes overkrop, arme og hoved
! ken+taur ¯ græsk kéntauros 'kentaur, horebuk, penis' ¯ måske af *kéntabros 'den der stikker og ægger de sarte og yndefulde (piger)' af kenteîn 'stikke' (jf. centrum) + (a)habrós 'sart, yndefuld' el. (b)hábra 'yndlingsslavinde'; (a) habrós kommer måske af indoeuropæisk *j1gwrós 'ung, moden, mandbar'; (b)hábra kommer måske af fønikisk ©a¡1r? 'veninde'

dvs. blandingen af hest og mand, eller måske snarere foreningen af mandens målrettethed og hestens (store) penis, er et udtryk for (magtfuld) styret sexualitet. Tyren i mytologisk betydning er mere (magtfuld) sexualitet end styring.

Ikke at det besvarer det centrale spørgsmål.

Accepteret svar
Fra : krabat

Modtaget 30 point
Dato : 23-02-05 00:14

Men måske kan det her hjælpe yderligere:

For det første føler jeg mig ret sikker på, at "Tauri" som betegnelse for Jorden eller Jord-beboer er en opfindelse af forfatterne bag TV-serien "Stargate". Når man skal finde på noget, der lyder autentisk, er det meget nærliggende at lede i vores egen mytologi, snarere end at lave hidtil ukendte bogstavsammensætninger, som kun har det ene formål at lyde "ukendt" (Kan være meget godt, hvis man skal fremmgøre nogen eller noget, men kan også virke som en dramatisk "tom" beholder at mytologisere fuld for dén, som evner det). Således med "Tauri": "The Tauri: name for Earth from the tale of a primitive world discovered by the Goa'uld millennia ago, where humans first evolved." http://rdanderson.com/stargate/database/databas1.htm

Ser man på mytologien omkring Taurierne, finder man en beskrivelse fra Herodotus:
the Tauri occupy a position in Scythia like that which a people would hold in Attica, who, being foreigners and not Athenians, should inhabit the high land of Sunium, from Thoricus to the township of Anaphlystus, if this tract projected into the sea somewhat further than it does. Such, to compare great things with small, is the Tauric territory. For the sake of those who may not have made the voyage round these parts of Attica, I will illustrate in another way. It is as if in Iapygia a line were drawn from Port Brundusium to Tarentum, and a people different from the Iapygians inhabited the promontory. These two instances may suggest a number of others where the shape of the land closely resembles that of Taurica.
http://www.parstimes.com/history/herodotus/persian_wars/melpomene.html

Altså, man har en overlevering, der beskriver Taurierne som de "de fremmede". Hvilket i Stargate-universet kunne være blevet til en subtil joke, hvor de fremmede (Jordboerne) benævnes som en gammel jordisk stamme, som vores mytologi kender som "fremmede".

Godkendelse af svar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 25-02-05 14:29

ermm... det var noget af et svar! takker, det giver temmelig meget mening... selvom om dog jeg havde håbet at det betød lidt mere...