/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Projektuge pæren`s udvikling
Fra : tronddk
Vist : 764 gange
100 point
Dato : 15-01-05 22:55

har fundet ud af at det ikke er thomas edison der har opfundet pæren med det var ham der lavet den føste brubare pære men hva kan man eller skrive/tale om ?

Accepteret svar
Fra : justuniverse

Modtaget 110 point
Dato : 15-01-05 23:22

Jeg syenes det vil være oplagt at komme ind på andre ting i midten af 1800-tallet. Samfundsforhold f.eks. Var det alle, der havde glæde af, at pæren blev opfundet? Og hvorfor/hvorfor ikke? Var der andre nye ting på den tid, der var lige så vigtige. Eller måske ikke vigtige, men fyldte meget?

En projektuge er jo en glimrende uge til at øve sig i den projekteksamen der formodentligt kommer senere i 9. kl, hvor en alsidig "belysning" (om jeg så må sige) af emnet vil blive vægtet. Måske skulle du/I prøve at komme med indlæg om pæren med andre udgangspunkter end den faktuelle og den videnskabelige.

Findes der f.eks. digte, skuespil, historiske røverier eller hvad ved jeg som har pæren som en fremtrædende "figur"?
Sprogligt er der jo også nok at tage fat på. Hvordan er pæren kommet ind i sproget. Som jeg skrev i http://www.kandu.dk/dk/spg/58457 :
Citat
Pæren skal være i orden

Hvorfor siger man sådan?
Er der f.eks. nogen sproglig/historisk sammenhæng mellem el-pærer og heste-pærer?
Og er der sammenhæng imellem de to eksempler og så frugten "pære" som jo nok måske hed "pære" først?
Ordet pære forekommer i øvrigt i mange sammenhænge. Tænk på udtryk som f.eks. pærelet, pæredansk og pærefuld.

Osv. osv.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-01-05 23:30

Første pærer med kultråd, senere wolfram (Smelte-Temperaturer)
En normal pære under 60W er lufttomme, og impladerer ved at blive smadret. Levetid 1000timer.
Størrer pærer med inaktive luftarter (For ikke at ilte og nedbryde tråden)
Spændingens betydning for levetiden.
Størst lysudsendelse 90 grader fra sokkelen, altså lige ud til siderne.
Danmark gik fra 110V jævnstrøm til 220V
Industripæren 250V (Sprang/gik sjældent, men blev sværtet indvendig på glasset med tiden, og udsendte så mindre lys.
Industrien brugte lysstofrør, som mange kalder neonrør, men det er forkert, da neonrør er mest brugt som reklamebøjede bogstaver eller andet, og bruger højspænding.
Nyere pærer 8000timers levetid. (lavenergi med indbygget glimttænder) Er lavet som lysstofrør, hvor lysets farve er bestemt af de dampe (Inaktive luftarter) som bestemmer lysets "varmegrad".
Lavenergipærens udformning: Som alm. pærer eller som stave eller u form.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 16-01-05 00:13

110 jævnstrøm? til 220 ? eller
Vekselstrøm??? pallebhansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-01-05 02:19

Ja i begyndelsen kom strømmen fra de størrer fabrikker i byerne: Citat fra: http://www.lr-innovation.dk/gruntvig.htm
Der var på den tid ikke udsigt til, at disse områder kunne få gavn at de store byers centraliserede energiproduktion, da den var baseret på 110 volt jævnspænding, der egner sig dårligt til transmission over lange afstande.

Hvis du mangler 110volts pærer så har jeg en kasse stående. ha ha

http://www.kb.dk/ktss/kritisk/kr272/27268.htm
http://viborg-bruunshaab.dk/articles.php?lng=da&pg=193
http://viborg-bruunshaab.dk/articles.php?lng=da&pg=70
Se også http://www.elmus.dk/ citat:
Omkring 1650 var luftpumper blevet så gode, at man opdagede, at en glasbeholder, som man havde pumpet tom for luft, kunne lyse, når man gned på den.

Den samme virkning kendte man fra kviksølvbarometre, og lyset – der er i familie med vore dages neonlys – blev kaldt ”barometerlys”.

I 1705 forsøgte englænderen Francis Hauksbee (1666-1713) at lave et virkeligt kraftigt lys.
Han pumpede luften ud af en glasbeholder, satte den i en drejebænk og lod den rotere, mens han holdt hånden på den.

Beholderen lyste, men den blev også stærkt elektrisk.

Hauksbee ønskede at lave lys, men han opfandt elektricermaskinen
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 16-01-05 12:06

Hvis du ønsker en efektiv søgning skal du søge på Glødelampe. Th Edison opfandt den ikke, han konstruerede det gevindmessing (E 27) med befæstigelse til glasboblen, der gjorde den brugbar.

H-J

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 17-01-05 09:04

andre forslag ???????

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 18-01-05 10:55

oki der kom ikke fler er der nogle gode ider til et prodokt for kan ikke komme i tanke om noget

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-01-05 17:35

Forstår ikke hvad du mener, du skal jo skrive om pærens udvikling, og vel ikke om et produkt som Philips pærer, eller hvad?
Mener da du har fået en masse om udviklingen, fra stenalderen og til dags dato?
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : tronddk

Dato : 06-05-05 23:04

Tak for svaret justuniverse.