/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
hvornår Kylling? hvornår Høne?
Fra : Torres86
Vist : 9858 gange
20 point
Dato : 14-01-05 22:20

Hej... Jeg har lige lavet et meget dumt væddemål med en ven.

Han mener nemlig at en kylling bliver en høne, når den får fjerd og jeg mener at en kylling bliver til en høne, når den kan lægge æg...

Så hvis der er nogen jender det rigtige svar, vil jeg meget gerne vide hvad det er?

tak på forhånd

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 14-01-05 22:31

tja, jeg mener at kyllinger er de små gule, men dem man køber vil jeg kalde høns, det er vist når de er en måned gamle at det skifter, men det re sq ikke nopget jeg vil citeres for, men det er et tidsrum der bestemmer forskellen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-01-05 22:36

En kylling bliver til en høne, når den har lagt æg.

Tamhøne
Latinsk artsnavn
Kylling (unge), hønnike (ung hun mellem første og anden æglægning), høne (hun) og hane (han), skrukhøne (høne, der ruger)

Fra denne side http://www.zoo.dk/cms/showpage.asp?nodeid=99Tamhoens

Hilsen ans

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-01-05 22:44

Kylling bliver til høne (kønsmoden) efter 10-12 uger for de små hønseracer og 12-14 uger for de store.
Se næstsidste spørgsmål på denne side http://www.dyrebrevkassen.dk/html/spoerg/frmsp.html?svhonsc.html&2

En anden oplysende side om kyllinger og høns.
http://www.fjerkrae.dk/

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-01-05 23:24

Kyllinger det er de jo indtil begyndende æglægning, Begyndende æglægning er meget forskelligt fra race til race, For år siden skulle de være nrved et halvt år inden de lagde æg. Man "Pæser2 dyrene mere og mere frem , så de både er tidligere slagtemodne, og tidligere til at komme i æglægning. Når de kommer i æglægning, kalder man dem hønniker, indtil de er et års tid og afløser de ældre høner, i den tid har man hønnikerne og et og to års høns, Så i praksis kalder man dem ikke høns før de er et år. Jeg synes dog når de lægger æg er de høns.
Det har ikke noget med fjerdragten at gøre, en "Lørdagskylling" har fjer og har haft det længe, De er jo rykket af inden vi ser dem!

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 15-01-05 10:45

Ifølge min eks-dyrepasser-kæreste er kyllinger først høns, når de lægger æg!

Kommentar
Fra : Litamalmberg

Dato : 02-12-06 14:10

Jeg mener det er kyllinger efter de har fået fjer, de kyllinger vi kan købe i supermarkedet er jo noget større end de små pus, vi har løbende i hønsegården.
Så når de er kønsmodne er det høns - og så lægger de æg.

Hilsen Lita

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-12-06 14:27

Citat
ans

Dato : 14-01-05 22:36

--------------------------------------------------------------------------------
En kylling bliver til en høne, når den har lagt æg.

Tamhøne
Latinsk artsnavn
Kylling (unge), hønnike (ung hun mellem første og anden æglægning), høne (hun) og hane (han), skrukhøne (høne, der ruger)

Fra denne side http://www.zoo.dk/cms/showpage.asp?nodeid=99Tamhoens

Spørgsmålet er snart 1 år gammelt, men fint hvis du Lita, kan komme med det korrekte svar.

"Så når de er kønsmodne er det høns - og så lægger de æg"