/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Hvad har en gris
Fra : Wheel
Vist : 7751 gange
25 point
Dato : 13-01-05 19:28

En hest har klove, en ko har klove, men hvad har en gris så (grisse tær) det er min datter på 6år der lige har spurgt og mor og far kan ikke lige blive enige. Håber der er nogle der kan hjælpe.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 13-01-05 19:30

en gris har også klove..de er 2 delte og lign en hest/ko klov...Men det er jo bare hvad jeg har lært.

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 13-01-05 19:32

en gris har klove..men en hest har Hove..ike klove.

Kommentar
Fra : Wheel

Dato : 13-01-05 19:33

Ja det med hesten er en stave fejl ellers TAK

Kommentar
Fra : Wheel

Dato : 13-01-05 19:35

Jeg syntes ikke man har hørt om grise der har fået mund og klov syge

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 35 point
Dato : 13-01-05 19:40

En gris kan få mund og klovsyge

Citat
Spørgsmål:
Hej. Vi diskuterer hvad grisens fødder-tæer hedder nogle siger den har klove (og kan få mund og klovsyge).Jeg mener bare, det er tæer, og at den forøvrigt ikke kan få den sygdom, men derimod svinepest, men deter jo noget helt andet. Så hvad er det korekte navn for det grisen går på?

Svar:
Grisen hører ligesom koen til de parrettåede hovdyr. Den kan også få mund og klovsyge. Hesten hører til de uparrettåede hovdyr. Sygdommen mund og klovsyge er en virus, der angriber og efterlader sår på mundslimhinden, patter og yver og i hovspalten på kvæg og grise. Man kalder koens tæer for klove ligesom grisens.

fra denne side

http://www.dyrebrevkassen.dk/html/spoerg/frmsp.html?svgrise.html&2

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-01-05 19:42

Køer, geder, får og grise har klove, heste har hove.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-01-05 19:43

haha ja nogen gange er det svært lige at huske når børn vil vide - men grisen har HOVE

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-01-05 19:43

sorry - sitet sov - til jer der kom foran

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-01-05 19:45

DOVA ?????? herligt at se dig igen
har ikke fået flere mails - så troede du var i sort

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-01-05 19:48

Mund og klove syge. Jeg har set svine besætninger med mund og klovesyge. Det var under epedemierne i 1938 og igen i 1952, nok de seneste landsdækkerne epedemier i Danmark,
Under disse epedemier bliver der udstedt lovmæssige begrænninger og forbu, mod tranport/ flytning af "klovbærende" dyr. , det er kreaturer får geder og svin.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-01-05 19:48

mirit
en gris har da klove, deres tæer/negle er delt som hos køer og får.

Har været i sort, men indtil videre halter vi afsted som det ka' bedst.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-01-05 20:08

halehøjsa dog - - kom da til at skrive forkert - ja klove nemlig

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 13-01-05 20:09

En pattegris har ikke ble på udelukkende for dens mor er en so.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-01-05 20:10

ps... en huskeregel er at for eks jøder og muslimer ikke må spise grise (klovdyr med spaltede klove)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-01-05 20:45

De spiser da får, geder og køer

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-05 20:47

Nå det må de ikke Mirit. Hvad så med okser (med spaltede klove), får og geder?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-01-05 20:47

ja men ikke kameler

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-01-05 20:55

det skal være dyr der både er drøvtyggende og udstyret med spaltede klove, så anses det for egnet i køkkenregionen. Dette diskvalificerer svinet, der ikke tygger drøv, men dog har klove.

ikke mere herfra

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-05 22:00

Ganske overordentlig normal svarstandard fra den side

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-01-05 22:12

eller også ved jeg hvad jeg snakker om BjarneD

Kommentar
Fra : mango

Dato : 13-01-05 22:36

Mirit..du har altis svar på tiltale..fantastisk *LOL*

Og Bjarne..du har fuldstændig ret..normalt fra den side *GG*

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-01-05 22:50

mango ihhh - du kommer på den sorte liste og hvis du lige tænker dig om så er det ikke svært at gætte hvorfra jeg lige havde det vel ?????

Kommentar
Fra : mango

Dato : 13-01-05 23:22

ØØØØØØHHHH..jamen jeg kan åbenbart ikke tænke mig om lige nu *LOL* (heller ikke nu) til dem der skulle komme på de tanker..så siger jeg det lige selv

Mirit..forstår ikke hvad du mener ..DA!

Jeg mente det da ikke ondt..tværtimod..jeg mener du er kvik sødde

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-01-05 23:51

gyng gang mango

Godkendelse af svar
Fra : Wheel

Dato : 14-01-05 22:26

Tak for svaret ans.