/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Kommende Buddhist
Fra : RazB
Vist : 1196 gange
100 point
Dato : 20-08-02 00:33

Hejsa,

Jeg er en ung gut på 20 år som er meget intresseret i Buddhisme. Derfor søger jeg noget råd og vejledning fra andre buddhister.

Mit første problem ligger i at kende forskellene på de forskellige buddhistiske grene. Men jeg har læst en del bøger og har fundet ud af at de to grene som interesserer mig mest er Zen Buddhismen og Diamantvejsbuddhismen.

Mine spørgsmål er følgende (bare svar på så mange du kan):

1: Hvordan praktiseres Buddhismen i dagligdagen?
2: Er der nogen organiserede grupper af Zen Buddhister i DK, og hvis ja, hvor kan man komme i kontakt med dem?

Mange tak for din hjælp.

Hilsen
RazB

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 20-08-02 00:47

Buddhistisk Forum, som tæller alle slags buddhister og ikke kun zenbuddhister, kan du komme i kontakt med her:
http://www.buddistisk-forum.dk/

Og her kan du komme i kontakt med Zenbuddhistisk Forening:
http://www.buddhistisk-forum.dk/grup24.html

Accepteret svar
Fra : e.p.

Modtaget 110 point
Dato : 20-08-02 00:50

Her: http://www.buddhanet.dk/intro.htm er masser af oplysninger om 1 og 2

---------------------------------------------------------------

Mems jeg sad og ledte efter organiserede grupper fandt jeg dette: http://www.buddhanet.dk/samvirkebuddha.html
"Hvad du end møder; dræb det med det samme. Når du møder en Buddha, så dræb ham, når du møder en patriark, så dræb ham, når du møder dine forældre, så dræb dem.. Sådan vil du opnå frigørelse."
Denne dramatiske opfordring er religiøs. Den er udtalt af Linji (d. 866), en af de kendteste mestre inden for den kinesiske chan-buddhisme, bedre kendt under den japanske betegnelse, zen.
Billeder af Linji viser en fæl, vild, fandenivoldsk personlighed. Historierne om ham er lige så fæle. Han råber, skriger, giver på tæven, banker løs med stokke eller piskeris mod andre zen-munke.
Andre zen-legender fortæller om lignende galskab. Zen-mestre beskrives som enfoldige, evigt leende tosser, som totalt respektløse individer, der gør grin med alt og alle.
"Hvad er Buddha?" blev en anden mester spurgt. Han svarede på typisk zen-maner »tørret lort«.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 20-08-02 00:51

Lige en rettelse til det første link - der var røget et "h" ud. Nu skulle det kunne åbnes:
http://www.buddhistisk-forum.dk/

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 20-08-02 00:54

ang 2 så kig nederst på denne side: http://www.buddhanet.dk/BiDK2.html

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 20-08-02 01:04

Med hensyn til hvordan zenbuddhisme praktiseres i hverdagen, vil jeg henvise til følgende bog:

Jørn Borup: ZEN - levende japansk buddhisme, Munksgaards Forlag, udgivet 1998.

Tilsyneladende kan bogen ikke lånes på biblioteket, men så må du ud og stå på hovedet i bogantikvariaterne. :)

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 20-08-02 01:40

Selvfølgelig er der også den mulighed, at du søger optagelse i Zenbuddhistisk Forening og stifter bekendtskab med bogen ad den vej. På den måde kan du lade teori og praksis supplere hinanden, således at du nok så meget OPLEVER buddhismen som LÆSER dig til den. Intet tyder på, at man skal op til den store eksamen for at blive optaget. I det hele taget har jeg indtryk af, at det at være buddhist i dagens Danmark er en ret så afslappet affære. Men her må jeg skynde mig at tilføje: Ekspert på området er jeg ikke.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 20-08-02 05:11

Først nu ser jeg, at du også har et spørgsmål om kampkunst. Så kunne man spørge: Vil du være buddhist for at blive bedre til at dyrke kampkunst - eller vil du dyrke kampkunst for at blive en bedre buddhist? Eller vil du lade disse to gå op i en højere enhed for at blive bedre til at leve livet fuldt ud?

Men nu er det ikke mig, der stiller spørgsmålene her, og at det er en god kombination, tror jeg under alle omstændigheder, du har ret i.

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 20-08-02 07:24

En god bog er også: Alan Watts: The Way of Zen.
Skal helst læses i den originale engelske version, da den danske oversættelse er ret ringe.
Se også: http://www.alanwatts.com/

Kommentar
Fra : summer

Dato : 20-08-02 09:00

Budhisme i dagligdagen om som "mål" for ens liv: http://www.leksikon.org/html/dk/budhisme.htm
Buddhismen giver sin egen særprægede fremstilling af de indiske tanker om handlingens konsekvenser (karma), om genfødslen (samsara) og om at frelsen (Nirvana) består i at standse rækken af genfødsler (se Hinduismen). Ideelt set kan mennesket ved askese og meditation nå ind i Nirvana. I praksis bliver dette opfattet som et så vanskeligt mål at nå, at det ikke længere er muligt for nogen, hverken asketen eller lægmanden, at nå frelsen før den nye Buddha, Maitreya, kommer en gang i fremtiden. Den religiøse målsætning er altså først og fremmest rettet mod en livsførsel, der skal skabe mulighed for stadig bedre genfødsler. Nogle mennesker er bedre egnet end andre til at virkeliggøre de buddhistiske idealer om indre frigørelse. Dette bliver samtidig udgangspunkt for sociale forskelle. En mand har et overlegent udgangspunkt overfor en kvinde. En munk står bedre rustet end en lægmand. Kvinder har deres muligheder for frelse knyttet til håbet om at genfødes som mand. Lægmanden kan, ved at opfylde sine forpligtelser, genfødes som munk. Kvinder har lav religiøs og social status, men samtidig må den egenartede personopfattelse understreges: Køn og social/religiøs status er konsekvensen af det tidligere livs fortjenester eller fejlgreb og kan ændres i kommende tilværelser.
Den nordlige gren, Mahayana, fik sin klassiske udformning omkring vor tidsregnings begyndelse og har udviklet andre særtræk end Theravada. Mahayana er inddelt i en række skoler - flere af betydelig religionsfilosofisk interesse. Som et fællestræk ved Mahayana kan nævnes betydningen af gudetro/kult og tanken om guds nåde som afgørende for frelse.
Hvis du tror på evige genfødsler her på jorden, så held og lykke da. Jeg kender en del til Budhisme, men har erfaret at det er langt lettere at leve et liv som kristen end som bhudist. Modsat kristendom, må man i bhudismens grundsubstans leve sit liv i angst for hvad det næste liv bringer.

Med venlig hilsen
summer

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 20-08-02 21:45

Hej nok engang RazB

For et stykke tid siden foregik der her på kandu.dk en livlig diskussion for eller imod troen på Guds eksistens. Diskussionen koster 20 ledige point at åbne, men det er den så rigeligt også værd. Du kan finde den her:

http://www.kandu.dk/dk/spg/5443

Desværre opstod der lidt internt mundhuggeri undervejs - men det kan du jo bare springe let og elefant henover.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 21-08-02 09:27

RazB, du har oprettet det samme spørgsmål i nyhedsgruppen dk.livssyn.kristendom og må således forvente at der kommer kristne kommentarer. Det er almindelig høflighed at besvare/afslutte hvad man har startet. Derfor synes jeg du skylder både denne sides kommentarer og i dk.livssyn.kristendom lidt respons, ok?
Med venlig hilsen
summer

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-08-02 00:10

"RazB" <RazB.news@kandu.dk> mælte sligt:

Hejsa RazB,

>Jeg er en ung gut på 20 år som er meget intresseret i Buddhisme. Derfor
>søger jeg noget råd og vejledning fra andre buddhister.

Al sympati for det, men hvis det er buddhister, du søger, så er en debatgruppe
om kristendom nok ikke det bedste sted at skrive til :)

I stedet kan jeg anbefale dig at opsøge buddhister der, hvor de holder til.
F.eks. kan du se på hjemmesiden <http://www.buddha.dk>, hvor du også nederst
på siden kan sende spørgsmål til webmasteren, som jeg ved vil være mere end
glad for at kunne besvare dine spørgsmål.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Men nu behøver I jo ikke regne alt,
hvad jeg siger, for de rene guldkorn."

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-08-02 01:20

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> wrote in
news:0du2mu09ppp1a40okujkk3vth22fiu9reu@4ax.com:

> I stedet kan jeg anbefale dig at opsøge buddhister der, hvor de
> holder til. F.eks. kan du se på hjemmesiden <http://www.buddha.dk>,
> hvor du også nederst på siden kan sende spørgsmål til webmasteren,
> som jeg ved vil være mere end glad for at kunne besvare dine
> spørgsmål.

Godt link! Kan anbefales. Eller søg på Google efter "buddhisme" eller
"buddhism".

--
Med venlig hilsen
arc@na

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-08-02 08:11

"RazB" <RazB.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:9fe89.8060$ww6.1189845@news010.worldonline.dk...
> Hejsa,
>
> Jeg er en ung gut på 20 år som er meget intresseret i Buddhisme. Derfor
> søger jeg noget råd og vejledning fra andre buddhister.
>
> Mit første problem ligger i at kende forskellene på de forskellige
> buddhistiske grene. Men jeg har læst en del bøger og har fundet ud af at
> de to grene som interesserer mig mest er Zen Buddhismen og
> Diamantvejsbuddhismen.
>
> Mine spørgsmål er følgende (bare svar på så mange du kan):
>
> 1: Hvordan praktiseres Buddhismen i dagligdagen?
> 2: Er der nogen organiserede grupper af Zen Buddhister i DK, og hvis ja,
> hvor kan man komme i kontakt med dem?
>
> Mange tak for din hjælp.
>
> Hilsen
> RazB
>

Når du har skrevet til dk.livssyn.kristendom er det så for at høre kristne
synspunkter i forbindelse med din interesse for budhisme? Ellers er det et
tilsvarende forum dk.videnskab.religion som nok er bedre.

Venlig hilsen
Ërnst

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-08-02 13:25

"RazB" <RazB.news@kandu.dk> wrote in message
news:9fe89.8060$ww6.1189845@news010.worldonline.dk...
> Hejsa,
>
> Jeg er en ung gut på 20 år som er meget intresseret i Buddhisme. Derfor
> søger jeg noget råd og vejledning fra andre buddhister.
>

http://www.amen.nu/site/vid_07.htm#xx her er en som har været budist

Ole

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-08-02 18:58

Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:3d62352d$0$88355$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "RazB" <RazB.news@kandu.dk> wrote in message
> news:9fe89.8060$ww6.1189845@news010.worldonline.dk...
> > Hejsa,
> >
> > Jeg er en ung gut på 20 år som er meget intresseret i Buddhisme. Derfor
> > søger jeg noget råd og vejledning fra andre buddhister.
> >
>
> http://www.amen.nu/site/vid_07.htm#xx her er en som har været budist

Og her er linx til en masse mennesker, der har været kristne:
http://www.users.globalnet.co.uk/~slocks/decon.html#contents

Søren

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-08-02 03:14

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> wrote in message
news:3d62352d$0$88355$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "RazB" <RazB.news@kandu.dk> wrote in message
> news:9fe89.8060$ww6.1189845@news010.worldonline.dk...
> > Hejsa,
> >
> > Jeg er en ung gut på 20 år som er meget intresseret i Buddhisme. Derfor
> > søger jeg noget råd og vejledning fra andre buddhister.
> >
>
> http://www.amen.nu/site/vid_07.htm#xx her er en som har været budist

Hindu, ikke buddhist.

mvh mc