/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Slørhale spg
Fra : dyrevennen
Vist : 3485 gange
25 point
Dato : 30-12-04 16:50

Hej allesammen..
for ikke så længe siden købte jeg en løvehovedslørhale (eller sådan noget).. jeg ville gerne prøve noget nyt og dyrehandleren sagde at de havde samme behov som de alm. slørhaler.
jeg ved ikke om den har været syg, det så ikke sådan ud, men efter ca. en uge døde den pludseligt....??!
kan ikke lige huske hvad en normal levetid for en slørhale er..? men min første levede i næsten et år. :)

nu havde jeg fået nogle alm. igen og de havde det fint. den ene døde så, og så er det vidst meget normalt at den anden følger efter er det ikke? det gjorde den i hvert fald.
nogle dage før de døde faldt de til bunds når de stoppede med at svømme.. Blop (som den ene hed) gjorde det i nogle dage men stoppede så igen. efter nogle dage gjorde Minnie det så også... hun/han fik det fint igen. men næste dag gjorde Blop det så igen! dagen efter døde Blop og Minnie fulgte som sagt efter. Tjaee jeg ved ikke hvad det var med dem, men det var i hvert fald mærkeligt!
Nogle der ved det??

R.I.P. Minnie og Blop!

Hilsen Mig!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-12-04 18:20

Slørhaler er sarte fisk, og meget modtagelige for sygdomme. Og har mange defekter.
Det er ikke en race der findes i naturen.
Det er kunstigt frembragte vanskabninger, der alt efter hvordan avlen falder ud, altså hvordan fiskene ser ud, sælges under forskellige navne. De er avlet på forskellige guldfiske- og karussearter.
Slørhaler er slemme til at falde til bunds som du siger, det er når svømmeblæren tager skade efterhånden som fisken vokser.
Den forkrøblede facon gør, at organerne ikke altis udvikler sig som de skal.
Og andre af dem, har problemer med at de ikke kan bære de lange finner og især halen.

mvh dova

Kommentar
Fra : SmukkeErik

Dato : 04-01-05 18:17

Slørhaler er ikke specielt sarte og modtagelige for sygdomme, og de har IKKE defekter.
Sådan holder man slørhaler og får det bedste ud af dem:
Vand, ikke over 20 gr. vandet kan tappes direkte fra hanen, hvis du filtrerer over aktivt kul. Slørhaler spiser/sviner meget og man bør skifte 20 % af vandet hver uge. Desuden bør der køre et effektivt filter med perlonvat. Så meget om vand.
Akvariet, så stort som muligt - ikke under 100 l. hvis du holder 4 fisk.
Problemet med at de synker til bunds kunne tyde på spiseforstyrrelser, pga af for meget foder. Fodrer du med det samme foder altid? skift mellem 3-4 forskellige, og så lidt men tit.
Dette er de vigtigste regler vdr. slørhaler og deres pasning - god fornøjelse.
MVH. Smukke Erik.

Kommentar
Fra : dyrevennen

Dato : 05-01-05 20:13

Smukkeerik
skal man skifte mellem fodret? jeg fodrer en gang om dagen men bare med guldfiskeflager? jeg ved at man ikke må fodre for meget... forresten kommer der tit luftbobler i vandoverfladen som fiskene spiser.. det er vel ikke særligt sundt?

Kommentar
Fra : SmukkeErik

Dato : 05-01-05 22:00

hej Dyrevennen.
Jeg fodrer 2 gange om dagen med forskelligt foder, jeg mener, vi andre spiser jo heller ikke altid det samme, desuden elsker de spaghetti og kogte ris, som de får en portion af hvergang vi andre har fået - engang imellem får de også knust cornflakes, altsammen i mindre mængder, som de spiser forholdsvis hurtigt.
Luftbobler i overfladen, i større mængder, kunne tyde på at der skal skiftes ca. 1/4 del af vandet. Prøv at lugte til vandet, det skal lugte som våd skovbund, hvis det lugter af salmiak/amonniak, er der for mange affaldsstoffer i vandet. Jeg skifter 1/4 af vandet hver uge, jeg tager det direkte fra vandhanen i rette temperatur, ca. 20 gr.
Hvor lang tid siden er det at der er renset filter og skiftet filtermateriale? Jeg troede på den gamle (70 ér) historie om at gammelt perlonvat var bedre end nyt, pga. bakteriekulturen, men mine egne erfaringer siger mig at filtermaterialet, bør skiftes hver 3. gang - idet der jo er masser af bakterier i vandet i forvejen, og kulturen derfor meget hurtigt er oppe på normalen igen - iøvrigt renser jeg filter hver 2. måned. Jeg siger ikke at dette er de vises ord, blot mine egne erfaringer.
Må det være mig tilladt at afslutte med lidt pral?: Mine slørhaler, 5 stk. er fra 30 til 35 cm lange, herlige fiskebasser, og de er 4 år, og de ser ud til at have det herligt. MVH. SmukkeErik.

Kommentar
Fra : dyrevennen

Dato : 06-01-05 19:27

SmukkeErik...
30-35cm!!? er du sikker på at vi snakker om de samme? mine er da kun 5cm!! og de har intet filter da vi har hørt at slørhaler er nogle af de eneste slags fisk som kun behøver planter og ikke andet. men tak for svaret begge to! kan i også svare på det med løvehovedslørhaler?