/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Barkvand !!!
Fra : Confunded
Vist : 867 gange
50 point
Dato : 29-12-04 18:17

Hej.
Jeg har et lille 120L akvarie med barkvand i.
Jeg har Argusfisk og Månefisk, men er der nogle stedder man kan købe andre slags, jeg har været mange stedder uden held.

Ja, jeg ved godt at jeg kan have ferskvand fisk i også, men jeg vil helst have 100 % barkvand, da jeg gerne vil øge min saltvands %. Jeg køre PT 20L vand med 5 sp. ske.

Håber der er nogen der har set nogle eller har hørt noget.

mvh
Confunded

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 29-12-04 18:31

Mener du brakvand, altså en blanding af ferskvand/saltvand med lavt saltindhold??

Nu er de to arter du nævner ikke særlig ideelle at have sammen.
Grunden er, at Argusfisken er en brakvandsfisk, men Månefisken , Monodactylus Argenteus, er en saltvandsfisk.
Unger kan trives i fersk eller brakvand til de når 5-6cm størrelsen, men derudover vil de mistrives eller ligefrem dø medmindre de kommer i rigtigt saltvand.
Et 120 liters akvarie er heller ikke stort nok til, at du skal begynde at blande flere fisk deri.
Månefisk kræver utrolig meget plads, og trives ikke sammen med for mange fisk eller forskellige arter.
mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-12-04 20:48

Confonded

Jeg er ret overbevist om at dova har ret. Dit spørgsmål må bero på en stavefejl. Jeg har aldrig hørt om et Barkvands-akvarium.

Så kom nu ind med nogle flere oplysninger og evt. svar på dova's kommentar. Så skal det nok lykkes at hjælpe dig. ;:) AJ

Kommentar
Fra : Confunded

Dato : 29-12-04 21:21

Hej, Dova.

Jeg havde lige lavet en lille stavefejl.
Jeg har begge typer månefisk:
Monodactylus Argenteus
Monodactylus Sebae

Begge typer månefisk er købt som brakvands fisk og de trives godt som de har det nu. (Det skal lige siges at de ved forhandleren gik i ren ferskvand)

Det er skam også bare mens fiskene er små de er i et 120L derefter kommer de over i et 325 L.

Har du nogle steder der står at en Monodactylus Argenteus er en saltvands fisk.

mvh
Frank Christensen

Kommentar
Fra : Confunded

Dato : 29-12-04 21:30

Hej Dova.
Jeg kan også henvise til http://www.akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk_ny.php?id=69 som også skriver det er en brakvands fisk. da vandet kun skal have en ph på 7,2.

mvh
Frank Christensen

Godkendelse af svar
Fra : Confunded

Dato : 29-12-04 22:06

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-12-04 22:07

Ja det har jeg stående i en bog lige her
Akvariefisk i farver
Monodactylus Argenteus:
"Trives kun som helt små i ferskvand og brakvand. Eksemplarer over 6 cm, skal holdes i rent saltvand. Kræver meget store akvarier. Mister med tiden sine smukke citrongule farver og høje kropsform"
Monodactylus Sebae:
"Kan dog bedre holdes ved lavere saltholdighed end Argenteus"

mvh dova

Kommentar
Fra : Confunded

Dato : 29-12-04 22:11

Hej Dova.

Jeg har også selv fundet det på nettet efter jeg læste dit indlæg, men jeg har også fundet nogen sider der bliver sagt at den let kan trives i brakvand.

Men jeg takker.

mvh
Frank Christensen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-12-04 23:08

Selv tak

mvh dova