/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Driller !
Fra : Strandkro
Vist : 867 gange
40 point
Dato : 20-12-04 19:04

Ifølge bibelen Gud er almægtige !

Kan Gud skabe en så stor sten som han ikke selv kan løfte ?

Det blev jeg spurgst om i børnehaven - og jeg kunne ikke svare

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 20-12-04 19:11

Så vidt jeg ved, betyder almægtig ikke, at han er stærk. Han er vist noget luftig af statur, så han vil nok have besvær med at løfte stenen. Men han vil kunne løfte den ved at sige til den, at den skal lette sig. (vil jeg tro).
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-12-04 19:15

Gud skaber men ændrer og flytter ikke noget................det er hele problemet.

Accepteret svar
Fra : mango

Modtaget 50 point
Dato : 20-12-04 19:18

Ja de er ret logiske de unger..du må have fået dig en griner!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-12-04 19:32

Mango!! Griner du virkelig af det
Der røg hele min barnetro: "Gud kan alt"

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-12-04 19:43

Fy Mango.....................men du ta'r ikke julemanden fra os - vel.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 20-12-04 20:34

emme du VED da at jeg er den største fortaler for julemanden her på sitet...det kunne jeg da aldrig finde på..

Ja vel griner jeg...de unger er da herlige

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-12-04 20:38

Ja de er - og egentlig en ret abstrakt tanke.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-12-04 20:57

Når GUD skal ha' flyttet noget f.eks. en sten så bruger han en engel - det var en engel der flyttede stenen fra hulen da jesus genopstod. Tror jeg nok.

//bentjuul

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-12-04 21:00

Utroligt at "farmand" ikke kunne sørge for sin egen søn.
Men det er vist rigtig nok Bentjul

Kommentar
Fra : mango

Dato : 20-12-04 21:02

HA...de fædre de får sgu da altid andre til at gøre arbejdet hvis de kan *LOL*

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-12-04 21:05

Kommentar
Fra : mango

Dato : 20-12-04 22:15

Hov..var der en der følte sig truffet *LOL*

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-12-04 22:40

Nu afhænger svaret nok af, hvor meget man tror på den historiebog, men for dem der gør, må svaret være, at selvfølgelig kan han/hun det, en murer ka' da også bygge et hus uden at kunne løfte det bagefter.

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 21-12-04 00:53

TIL DOVA og JER ALLE !
Hvis den almægtige kan skabe en sten som han/hun ikke kan løfte - så er Han Hun ikke almægtige når Han Hun ikke kan løfte stenet !

Hvis den almægtige IKKE kan skabe en sten som Han Hun ikke kan løfte - så er HAN HUN ikke almægtige fordi HAN HUN ikke kan skabe en så tung sten som HAN HUN ikke kan løfte !

Efter JUL bliver jeg bombarderet af de møjunger i børnehaven for at give dem et svar - KANDU.DK - hjælpe med at få lukket mundtøjet på de møjunge i børnehaven ! 200 point til det bedste svar !

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-12-04 01:17

Gud giver sig da ikke af med at løfte på stenen bagefter den er skabt - det er han da alt for almægtig til, som jeg skrev tidligere bruger han sine engle til det tungere trivielle arbejde - hvad skulle han ellers med dem?

Gud skabte kvinden efter manden - men det er da ikke gud der har problemerne, vel

//bentjuul

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-12-04 01:32

Selvfølgelig kan han løfte den, og alligevel kan han ikke med de sten der er alt for store, for hvis han gør det får han dårlig ryg

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 21-12-04 01:54

Til Bent
Hvor har du det viden fra ?

Til Dova
Dårlig ryg - Nej da - det laver den almægtige bare om til gode ryg.
Vi må have det rigtige svar til ungerne i børnehaven !

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 21-12-04 01:54

Til Bent
Hvor har du det viden fra ?

Til Dova
Dårlig ryg - Nej da - det laver den almægtige bare om til gode ryg.
Vi må have det rigtige svar til ungerne i børnehaven !

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 21-12-04 01:54

Til Bent
Hvor har du det viden fra ?

Til Dova
Dårlig ryg - Nej da - det laver den almægtige bare om til gode ryg.
Vi må have det rigtige svar til ungerne i børnehaven !

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-12-04 02:59

Selvfølgelig ved jeg ikke det, vidste jeg det, så vidste du det sikkert også selv. Jeg har kun fra biblen at det var en engel der fjernede stenen ved jesus opstandelse og jeg tror ikke du kan få svar hverken her eller fra teologer - det næste spørgsmål fra et barn kunne være 'findes Gud' - hvis du er troende bliver det et svar og er du ikke troende bliver det et andet svar.
Bibelen er fuld af modsætninger, så hvis svarene skal findes så de tilfredsstiller dig, så skal du finde dem inde i dig selv, men pas på at du ikke kommer i et modsætningsforhold til børnenes forældre i din søgen og fortolkning af sandheden i forhold til Gud og bibelen.

//bentjuul

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-12-04 11:26

Se det fra en anden side Strandkro
Eskapisme. Efter jul har ungerne nok glemt spørgsmålet, og så slipper du for at gi' svaret

mvh dova

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 22-12-04 02:00

Spørgsmålet lider af en selvrefererende inkonsistens, idet det at løfte noget, blot er et menneskesprogligt udtryk for det fysiske fænomen, at bibringe to legemer en modsatrettet kraft, der overstiger deres massetiltrækning, således, at de fjerner sig fra hinanden.

Spørgsmålet er ikke formuleret af børn. De har bare hørt det fra en selvmorsom voksen, der hverken har fattet religion eller videnskabelig fysik.

H-J

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 22-12-04 19:10

Til Hjkofoed
Du er sikkert nok en belæst person men du undervurderer ungernes intelligens !

God jul !

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 22-12-04 19:42

Til jer alle !
Mit svar til ungerner i børnehaven er følgende: Hvis I deltager synes at svaret er OK !

Naturligvis kan Gud skabe et sten som han ikke kan løfte ... men... det vil være et løfte brud da Gud som den almægtige naturligvis kan løfte stenet som han har skabt blot for at løfte bevisbyrden om at Han er den almægtige som kan skabe et sten efter ordre !

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-12-04 13:19

Almægtig er 'ikke' lig med styrke/kraft, men taler alene om uindskrænket magt i sammenhæng med gud. Taget fra Politikens nudansk ordbog.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-12-04 15:18

Jeg spurgte en præst. Han svarde (stærkt forkortet og omformuleret, sådan som jeg forstod det):
Da Gud er miraklernes Gud, kan han løfte stenen selv om det går mod al logik. Det er det, der er miraklet.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 24-12-04 01:29

Det tror jeg ikke jeg gør, for spørgsmålet er ældgammelt. Men nogen gange er børn mere intelligente end voksne.

En fritænker spurgte en dreng i en førsteklasse om Gud kunne flutte skolen over på den anden side af gaden, hvis han bad Gud om det, og knægten svarede: Ja! Men han gør det ikke, for han er da ikke pjattet.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-12-04 21:43

Strandkro

Svaret er:

Ja det kan Gud gøre. Gud er nemlig almægtig og det betyder at han kan alt. Herunder også pålægge sig selv IKKE at kunne løfte stenen. Sådan noget fis kunne Han selvfølgeligt ikke drømme om at gøre, Han gør nemlig aldrig noget meningsløst. Det er kun vi små mennesker der ikke altid forstår meningen med Han's handlinger.

emesen

Selvfølgeligt kunne Farmand sørge for sin egen søn, det var faktisk det han gjorde. Men at redde ham fra korset, var ikke en del af "den guddommelige plan".

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-12-04 17:24

Sig mig engang, er det en religiøs børnehave, som du er præst i, Sandkro?

Jeg forstår ikke, hvorfor du absolut skal have svar rede på alle spørgsmål. Poderne har da bare godt af at opleve, at vi voksne ikke kan svare på alt.
Send dem hjem til mor og far med spørgsmålet. For det er et spørgsmål om tro, så hvis det ikke er en børnehave med en bestemt trosretning, så er det slet ikke noget, du skal kunne svare på!

Hvis der er tale om en bestemt trosretning, så må du spørge din præst.

Godkendelse af svar
Fra : Strandkro

Dato : 30-12-04 00:28

Tak for svaret mango.
Jeg accepterede dit svar fordi spørgsmålet var en driller - som kan ikke besvares !
Godt Nytår
Strandkro

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-12-04 00:47

Ja Strandkro. Det har jeg for længst forstået. Jeg er ikke helt klar over hvad det er du har gang i, her på Kandu, men at det har noget at gøre med din uddannelse, er jeg ikke i tvivl om. Jeg synes at du burde fortælle folk hvad det er du har gang i. Det du gør og har gjort siden du loggede på som Kandu'er, er OK. Men du burde fortælle folk hvor du står. Og det har du ikke gjort til nu. Faktisk vil jeg sige: Skam dig; du spiller med fordækte kort. Hilsen AJ

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 30-12-04 01:04

Kære Arne Jakobsen.
Hvis du er en troende meneske så håber jeg at du er enig i at Gud intet har imod humøret !

Jeg har den opfættelse at her på KANDU.DK må både M/K stille spørgsmål - aldeles anonymt - uden at skulle skamme sig af det grund.

Jeg står der at jeg ikke er satanist - på grund af det stillede spørgsmål.
Hvis jeg har såret dig så beder jeg dig om at tilgive mig - det var ikke meningen.

KH
Strandkro.