/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
herodes til pilatus
Fra : livlykke
Vist : 8337 gange
200 point
Dato : 16-12-04 22:22

Nogle gange falder man over noget, som man bare må have svar på, og jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med følgende:
Hvor langt er der egentligt fra Herodes til Pilatus, og hvor kommer ordsproget fra?

Venlig Hilsen
Liv

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 16-12-04 22:28

en god side, hvor der er Online hjælp

www.cyberkirken.dk

Du kan chatte med en præst, prøv det, det er meget sjovt.

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 16-12-04 22:31

Grækenland

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 16-12-04 22:44

øøø det er personer I fra biblen... skal forståes sådan at der langt mellem folk, forskelde m.m.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 16-12-04 22:51

Blev lidt nyskerige om det jeg syndes det her forklare det meget godt.

Herodes
Herodes Antipas, der styrede Galilæa på romernes vegne, var ikke direkte involveret i dødsdommen over Jesus.
Men fordi Jesus var fra Galilæa, sendte Pilatus ham til forhør hos Herodes inden domfældelsen. Og her benyttede Herodes lejligheden til sammen med sine soldater at håne Jesus (Luk 23,6-12).

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 16-12-04 22:52

Den autentiske legende er i følge Herodot.En bordelmutter i det antikke Grækenland ,havde et skilt hvor der stod,såvidt man har kunnet oversætte,Her Rodes Ved Pilatus,når så gæsterne kom hjem til konen ,og det evindelige spgm kom"hvor har du været" replicerede grækeren,"jeg har gået fra herodes til pilatus".Dette kan verifeceres i JOB´s bog Kapitel 2 Linie 4-5 og 8

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 16-12-04 22:53

Herodes og Pilatus er to herskere fra biblen, som Jesus rendte frem og tilbage imellem for at afklarer under hvilken hersker han hørte ............. så blev jeg så klog

http://www.detnyetestamente.dk/bibel-oversaettelser/dk-1819/luk-23.php

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 16-12-04 22:57

Jeg tror nu mere det var beslutningen om han korsfæstelse, der var en da disse herre der skulle bestemme.. Pilatus ville ikke tage beslutningen og sendte ham til Herodes.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-12-04 23:19

Udtrykket stammer ganske rigtigt fra bibelen og Kong Herodes og Pontius Pilatus.
Og nu bruges udtrykket i forbindelse med at "rende" fra sted til sted uden at få et ordentligt svar/løsning på et givent problem.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-12-04 23:28

Fra Herodes til Pilatus.

Det betyder at man bliver sendt frem og tilbage mellem flere personer, som allesammen fralægger sig ansvaret.

I Lukas Evangeliets kapitel 23 sendes Jesus frem og tilbage mellem den romerske landshøvding Pontius Pilatus og den jødiske statholder Herodes, men de nægter begge to at beslutte, hvad der skal ske med ham.

Vendingen fra Herodes til Pilatus eller fra Herodes til Pontius Pilatus (han hedder Pontius til mellemnavn og Pilatus til efternavn) er folkeligt ofte blevet forvrænget til fra Pontius til Pilatus eller fra Pilatus til Pontius.
På tysk finder man også "von Pontius zu Pilatus"

Ovennævnte er fra bogen "Hvorfor siger vi sådan"

Hvor langt der var fra Herodes til Pilatus kan jeg ikke fortælle dig. Det komme jo meget an på hvor de opholdt sig.

Hilsen ans og

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 200 point
Dato : 17-12-04 01:18

Hvis du kombinerer de svar du har fået rigtigt rammer du godt.

Konflikten har 4 elementer:

1. Jesus af Nazareth (Kristus) Kaldet jødernes (åndelige) konge.

2. Rådet, jødernes religiøse ledelse, der derfor så Jesus som en trussel, der skulle elimineres.
De havde ingen juridisk magt.

3. Herodes, jøde og jødernes verdslige konge og romersk vasal.
Han havde juridisk magt, men kunne ikke idømme dødsstraf uden romersk godkendelse.

4. Pontius Pilatus, romersk statholder. Militær leder og øverste lokale juridiske myndighed.

Herodes og Pilatus opholdt sig på hver sin borg, og Rådet skulle først overbevise Herodes om at Jesus var en trussel mod ham, og dernæst Pilatus om, at Jesus ville skabe oprør mod romerne. De havde dog begge indset, at han ikke var nogen trussel mod nogen af dem. På den anden side kunne det være nyttigt for dem begge ikke, at lægge sig ud med Rådet, hvorfor de hver for sig prøvede, at skubbe afgørelsen over på den anden, fordi Jesus var ret populær i store dele af folket, som det heller ikke var rart at få imod sig.

Så det var altså Rådets medlemmer, der "rendte fra Herodes til Pilatus" flere gange for at få Jesus dømt.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 17-12-04 09:15

Der er 613,4 Km (Ifølge www.map24.com)

Godkendelse af svar
Fra : livlykke

Dato : 18-12-04 17:21

Tak for svaret hjkofoed. og alle i andre!! rigtige gode besvarelser! ville gerne dele point ud til alle, men det er jo desværre ikke muligt!!

Måske ville man blive klogere, hvis man selv læste biblen!!
Endnu en gang tusind tak!!

Venligst
Liv

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 19-12-04 01:43

Selv tak Liv

H-J

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 19-12-04 01:48

P.S. God idé, Start med Lukas evangeliet kap 22 og 23, og her til jul skulle du prøve, at læse Johannes evangeliet kap 1

God og velsignet jul

H-J