/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Elektromagnetisme!
Fra : TheOsirisDK
Vist : 722 gange
15 point
Dato : 02-12-04 19:15

Er der ikke en der kan komme EEN livsvigtig ting vi bruger "elektromagnetisme" til? - det er det sidste og mest tåbeligeste spørgsmål i min Fysik Rapport - OG ANER IKKE SVARET?!?!?! plzz hjælp...

Actually - kunne en eller anden ik fortælle HVORDAN det blev opdaget? ved godt det var H.C. Ørsted, men hvordan opdagede han det?

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 25 point
Dato : 02-12-04 19:20

Princippet i elektromagnetisme bruges overalt hvor en elektromotor skal kunne køre, og omvendt i enhver form for produktion af elektricitet (dynamoer og generatorer)
Det blev opdaget ved en tilfældighed under udførelse af diverse eksperimenter.
kik her : http://www.windpower.org/da/stat/emag/
mvh Benny

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-12-04 19:22
Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 02-12-04 19:26

... meget fint link <jakjoe> så >Osiris< gennemlæs og forstå !!!

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-12-04 19:32

bennymanden> Du giver svaret og jeg supplere med yderligere viden.
Er der noget forkert i det ?

Man kan aldrig vide for meget

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-12-04 19:37

Fakta om H.C.Ørsteds opdagelser. http://www.nat.sdu.dk/users/sdu/diell03/Index3.html

Det er da til at forstå

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 02-12-04 19:44

Det var ikke sådan ment jakjoe du har helt ret i at man ikke kan vide for meget, og det var heller ikke ironisk, jeg mener faktisk at dit link var supergodt med en masse faktuelle oplysninger. Jeg håber da helt sikkert at Osiris bliver klogere, det kan vel næppe undgås hvis han/hun læser løs. Benny

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-12-04 20:07

Tak Benny...godt ord igen.

Tyndhudet bliver man en gang imellem, når man bevæger sig rundt her på kandu.dk...så man kan aldrig vide

Ok, i det store og hele er det udmærket, hvis man kan holde sig fra de værste diskutioner

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 02-12-04 20:09

Helt enig

Godkendelse af svar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 02-12-04 22:31

Great, now I just need to get back to work...