/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Søvn?!? "drømme"
Fra : ThomasEp
Vist : 574 gange
50 point
Dato : 24-11-04 19:24

Hej.

Jeg håber det er herinde jeg kan få råd om mit lille søvn poblem.
Det er ikke så meget med at jeg ikke kan falde i søvn, det er mere når jeg sover.. Jeg har det med at drømme utroligt meget om alt muligt underligt noget. sådan har det stået på i hvert fald et års tid nu hvis ikke mere! Jeg kan drømme om de mærkeligste ting, som jeg at jeg ikke kommer til at opleve, det er fysisk umuligt!
Hvad er der galt med mig??

Hilsen Thomas

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 60 point
Dato : 24-11-04 19:39

Hvorfor tror du der skulle være noget galt i at drømme mærkelige ting. Lov mig du ikke lytter til 'drømmetydere' og andre fusentaster.

Der er en helt almindelig fysiologisk forklaring på hvorfor man drømmer, men ikke på hvad man drømmer. Under søvnen restitueres ion ballancen i synapserne mellem axomer og dendritter. Dvs. der løber 'strøm'; det såkaldte svage spændingspotentiale neuronerne imellem. Dette opleves under REM søvnen som tankevirksomhed og er altså drømme. Det er klart at de områder i hjernen der har været påvirket i dagens løb af sanse indtryk er de samme der restitueres om natten. Dette sker for at genoprette ballancen og kan derfor give oplevelser/drømme der omhandler noget for nyligt oplevet, men det er langt fra sikkert. Man lige så godt drømme om noget, der er sket langt tilbage i erendringen eller om noget som aldrig har fundet sted. Dette er helt naturlig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-11-04 19:42

Der er da ikke noget galt. Det føler jeg mig sikker på! Men spørg din læge, for en sikkerheds skyld - ikke-`Han har jo tavshedspligt, bare for, hvis nu du synes det er flovt, men man er jo ikke selv herre over hvad man drømmer.

Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-04 19:45

Der findes arketypiske drømme alle mennesker har. Nogle af disse kan også forklares fysiologisk. Falddrømme f.eks. :

Når du i drømme står oprejst, mens du i virkeligheden ligger i din seng, opfatter hjernen/underbevistheden at der er noget galt. Der mangler et tryk på dine fodsåler !!! Hjernen slutter herud fra : oprejst + ingen vægt på fodsåler = frit fald

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-11-04 19:55

Hvis du føler, at det generer din nattesøvn, altså at du ikke bliver udhvilet, eller vågner op flere gange i løbet af natten, bør du tale med din læge.
men ellers er det som allerede nævnt, helt naturligt at drømme, det gør alle. Den eneste forskel er, at der er stor forskel på, hvor meget folk kan huske af det om morgenen.
Og drømme betyder ikke noget bestemt.

mvh dova

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 24-11-04 19:58

Ok.. Jeg syntes bare det virker underligt, for jeg kan altid huske hvad det er jeg drømt.. Jeg har jo en stor vennekreds og der er ikke nogen der drømmer lige så meget som jeg gør! Jeg kan huske en rigtig meget af det jeg drømmer, også det jeg har drømt! Det er altså ubehageligt nu, det er i hvert fald overskredet min grænse.
Jeg så det der hedder Feng Shui, man kan undgå at drømme hvis man ligger i en anderledes stilling end den man er vant til! Ved ikke om det passer, men jeg er på skole nu her og jeg ligger i en anden seng hvad jeg egentlig er vant til! Der er nu ikke sket den store forandring! Jeg sover jo ikke særlig godt, jeg vågner om natten, ligger helt vildt urolig. Det er begyndt at blive et problem for mig, jeg syntes ikke selv at jeg er "frisk" oveni når jeg vågner! Der er jeg helt ødelagt i mit hoved!
Jeg har forstået at det har meget med underbevidstheden at gøre og hvad man nu oplever eller tænker over i løbet af en dag.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-11-04 20:03

Nej, man kan ikke undgå at drømme ved at ligge i en anden stilling.
Men mange sover uroligt og drømmer mere hvis det er et fremmed sted de sover.

Men prøv da at tale med din læge og forklar hvordan du er plaget af det, så kan du jo også passende nævne problemet fra dit andet spørgsmål.

mvh dova

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-04 20:20

Ja, og derfor er det et problem, du husker hvad du drømmer. Når du i vågen tilstand 'genoplever' dine drømme, der jo netop er et udtryk for at ballancen genoprettes, 'tilfører' du igen hjernen den samme uballance og får derfor hurtigt brug for søvn igen. Derfor bør man glemme sine drømme, hvilket vi normalt som mennesker også gør meget hurtigt; ofte i løbet af få sekunder/minutter. Nogle husker dem slet ikke og tror derfor ikke de drømmer.

Denne ovenstående tese, pånær de sidste to sætninger, har jeg ikke som i mine andre kommentarer videnskablig belæg for. Det er blot min og andres hypotese om virkningen af at huske drømme.

Det er vel ikke sådan du gør dig umage for at huske dem ?

Hvis ikke kunne det måske være en god idé at konsultere din praktiserende læge. Evt. få en henvisning til en psykiater med speciale i søvnproblemer ?

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : ThomasEp

Dato : 24-11-04 20:30

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 24-11-04 20:36

Jeg gør mig overhovedet ikke umage i at huske dem, tværtimod.. Jeg tør ikke rigtig at snakke med nogen om de drømme jeg har, for de virker så langt ude.
Det med at gå til psykiater har jeg spekuleret lidt på, men det er da rimelig dyrt?? Eller hvis man kunne få en henvisning fra ens læge ville det ikke koste noget eller hva?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-04 20:55

Det er svært at blive henvist til en speciallæge som en psykiater. I København er der kun 13 til 500.000 mennesker, men jeg har da selv prøvet med held for en 7 år siden i forbindelse med en alvorlig forelskelse, der nærmede sig tvangstanker. Det var ganske gratis og en stor hjælp, der 'helbredte' mig uden medicin. Det tog tid ; en times samtale om ugen i næsten et år

Jeg synes i hvert fald du skulle spørge din læge til råds. Det er ikke sikkert det bliver nødvendigt med psykolog/psykiater. Det afhænger helt af om din læge evt. er kompetent til at gennemføre disse samtaler eller kan medicinere dig ud af problemerne. Jeg ved det ikke. Jeg er ikke læge.

God bedring og held og lykke </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 24-11-04 20:59

Ok, tak for det ellers og tak for svaret!

Kommentar
Fra : CO8

Dato : 02-01-05 13:04

Når vi drømmer om natten, overtager vort indre jeg - drømmejagten styrningen. Drømmejagten forsøger at udrede alt det, som vi ikke har forstået eller formået at håndtere i vågnen tilstand. Jeg taler om en form for "natkørsel", der bearbejder vore oplevelser. Kort sagt er drømmen en beskrivelse af vor følelsemæssinge tilstand, et indre selv portret og en psykisk aktivitet, der arbejder helt uafhængigt af viljen. Drømmene er et regelsæt, der forsøger at afbalancere vort liv, så vi bliver i stand til at leve så godt som muligt. Drømmene er vores allerede, de vil os det godt, og det tilfører os aldrig mere and vi kan tåle. Hvis der er noget galt, noget der virker belastende eller som får os til at fungere dårligt, går drømmejaget i aktion for at gøre os opmærksomme på, hvad der forgår.... Drømmene er en indbygget hjælpefunktion, og hvis vi lytter til dem, vil det skabe mulighed for, at vi kan anvende dem hele vort selv - alle vore potentialer - endnu højere grad end mange af os gør i dagligdagen. Vi kan selv være medvirkende til, at vi drømmer som vi gør. Drømme kommer ikke udfra.. :)
Men sådan har man ikke altid set på det. I gammeltestamentlig tid vat drømme forbeholdt konger, præster og profeter. dengang fandtes der specielle fortolkere, som kunne spå om framtidens ed fra den fornemme persons drømme. Man kan jo undre sig over hvad almindelig mennesker mente om deres drømme dengang. For der skulle gå et stykke til, iden drømme blev hvermandseje. Hvorfor drømmer vi ?? Ja... .. , drømme er nødvendige for både den fysiske og mentale sundhed. Det gælder ikke mindst, når vi oplever en form for krise. her er drømme ofte ekstra voldsomme og vi har nemmere ved at huske dem. Men der findes også andre forklaringsmodeller for, hvorfor vi drømmer. Ifølge en af disse teorier, har vi brugt for drømmene for at oprette yderligere stimulering. Vi får ganske enkelt ikke tilstrækkelig med hjernegymnastik, mens vi er vågne. Vi har brugt for andet og mere and det, vi selv og omverden kan forsyne os med i hverdagen. Det kan lyde underligt, når vi samtidig liver i en konstant størm af informationer af forskellig slags. Men den træning vi har brug for handler i højre grad om, hvordan vi bruger os selv. den anspændthed, der ligger i selve træningen/ naturens vilje til at nå længere - kan tilmed være sværere at åbne sig i. Måske er det højere grad de mystiske legender samt udfordrende tanker og følelseseventyr vi behøver for at fremme den indre udvikling. Det er her, hjerne og følelsesgymnastikken begynder og det er her drømmene spiller ind. Drømmene kan være nyttige, hvis dagligdagen er brudt sammen eller hvis du har brugt for støtte og rådgivning i forbindelse med et nyt skridt i det liv. Drømmearbejde giver os også indblik i noget som vi kan have svært vet at finde ind til : VORE SANDE POTENTIALER.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-01-05 13:19

COB -> Formodninger og ammestuesnak

</MOLOKYLE>