/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Kvindelige forfattere ?
Fra : Elina87
Vist : 627 gange
50 point
Dato : 23-11-04 11:55

VI er tre piger som skal vælger afgørende dansk opgave. Kravene er små, danske forfattere, roman og efter 1990.

Nogen der har haft erfaringer med eller som har læst en god bog om barndom og ungdom skrevet af en dansk kvindelig forfattere ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-11-04 12:17

Lise Nørgård "Kun en pige " og "De sendte en dame"

De er fra først i 90erne og er rigtig gode, giver et fint indblik i livet i det bedre borgerskab og samtidig skrevet på en humoristisk måde.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-11-04 12:18

Et andet bud er Jane Aamund med Klinkevalstrilogien

mvh dova

Kommentar
Fra : azazaz

Dato : 23-11-04 13:11

vita andersen fra 70'erne

Kommentar
Fra : TitTitBiiigAss

Dato : 23-11-04 14:53

Dovaigenigenigen

Hvem har læst dem højt for dig Dova BigAss

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 23-11-04 14:54

Hvis kravet er en roman, kan I ikke bruge en selvbiografi, for en selvbiografi er ikke en roman,
idet en roman skal have karakter af fiktion.

Men en vældig god skildring af barndom og ungdom finder I i Kirsten Thorups roman "Lille Jonna"
fra 1977: http://www.litteratursiden.dk/sw18229.asp

"Lille Jonna" er den første i en serie på fire bøger. De efterfølgende hedder "Den lange sommer" (1979)
"Himmel og helvede" (1982) og "Den yderste grænse" (1987).

Men I kan sagtens nøjes med at læse og analysere "Lille Jonna". Blot er det selvfølgelig vigtigt,
at I i jeres indledning gør opmærksom på eksistensen af de efterfølgende tre bøger.

Det hjælper alt sammen med at få karakteren i vejret.

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 23-11-04 15:32

Jeg skrev selv danskopgave om "Lille Jonna". Det kan i hvert fald sagtens lade sig gøre. der er mere end nok at tage fat på. Ja så jeg giver bare Rellom ret.

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 23-11-04 15:38

Men den er jo ikke skrevet efter 1990.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 23-11-04 15:42

Nej, det har du da ret i. Det var en smutter.

Accepteret svar
Fra : Carg

Modtaget 50 point
Dato : 23-11-04 15:55

Hvis jeg var jer ville jeg gå ind på www.statsbiblioteket.dk og ind under deres Emneguide og så ind under Nordisk sprog og litteratur.
Der er en masse links osv. Derudover kan man sende en mail til den ansvarlige bibliotekar og spørge hende om hun har nogle ideer. De vil meget gerne hjælpe. Jeg har selv benyttet mig af disse Emneguides og fået en del ud af det.
Håber det er til nogen hjælp.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 23-11-04 17:12

Hvilket niveau er det på - folkeskole, gymnasium eller hvad?

Godkendelse af svar
Fra : Elina87

Dato : 23-11-04 17:48

Tak for svaret Carg. Vi valgte Hanne Vibeke Holst og hendes "Theresetrilogien" efter at have surfet lidt derinde. Tak endnu en gang !

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 23-11-04 18:00

Velbekomme
-og tak for pointene

Kommentar
Fra : Thilde96

Dato : 30-06-07 17:54

Lisbeth Werner: Puk-serien