/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Ekspationsbeholder
Fra : dennisdahl
Vist : 586 gange
100 point
Dato : 22-11-04 21:00

Goddag i stuen

Har lige et hurtigt spørgsmål om mit gasfyr..
Har fundet ud af at min ekspationsbeholder er i stykker (med oplysninger herindefra).
Mit spørgsmål er om der er noget jeg skal være opmærksom på når jeg skal skifte den ??

Er det noget jeg selv kan ordne eller skal der en fagmand til ??

På forhånd tak

Dennis

Kommentar
Fra : andersenph

Dato : 22-11-04 21:11

Hejsa

Det vil være bedst at få en fagmand til det. Men nu kender jeg jo ikke til dine færdigheder.

Luk fyret ned. Luk vandet af varmeanlægget. Pil ekspansionsbeholderen af og sæt den nye på.
Nåja vær opmærksom på at du skal have een fuldstændig magen til.
Luk vand på igen. Luft ud. Start fyret igen
Voila

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-11-04 22:05

Se lige om den nye ekspasionsbeholder er med fortryk.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-11-04 22:35

Tja,andersenph's anvisning er god nok som sådan.
Kun vis du er ligeglad med om trykekspansionsbeholderen sidder ude eller inde,i fyret kan du købe en
der har andre mål,men så kommer fagmanden ind i billedet for så skal der lidt småændringer til på rørføringen.
Det KAN evt. komme på tale, fordi fabrikanterne af gasfyr,kedler m.m.morer sig med at sætte specielt målsatte ekspansionsbeholdere ind i deres fyr,Når man så skal have reservedele til dem,fordi det ikke er standard,er prisen så heller ikke standard.Derfor se dig for mht. prisen,for den kan svinge en del for en standardekspbh.og så den der er indbygget hos dig.Man kigger efter hvor mange Liter den gamle er(Står på den)på,og køber evt.en standard på det samme.
Og som Hr.Emesen påpeger, skal der rigtignok være fortryk i ekspbh.ellers går det helt galt.
Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-11-04 23:13

Hej Dennis ! Anvisningerne er fine nok, du kan sagtens skifte sådan en beholder selv, jeg ligger lige et par link til dig hvor du kan få beholderen (mange størrelser)
Du skal være opmærksom på, at det ofte kan betale sig at skifte sikkerhedsarmaturet også. Sikkerhedsventilen bliver "slap" og drypper for meget, så det kan godt betale sig.
http://www.vvs-grossisten.dk/kedel_tilbehoer/page11.html

http://www.VVS-Specialisten.dk/listproducts.asp?GID=1470

held og lykke med det Benny

Kommentar
Fra : dennisdahl

Dato : 27-11-04 10:46

Goddag

Det lyder godt det hele, men efter vandet er tappet af er det så bare at skrue ekspationsbeholderen & sikkerhedsarmaturet af .. Der er ingen foranstaltninger der skal tages i
for bindelse med dette ???

Dennis

PS.
Tak for linkene bennymanden
Har fundet min "aflange" beholder , så TAK

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-11-04 21:53

Nej.
Så skal det nye monteres.
Rørenderne skal pakkes m.pakgarn og paksalve,og skrues fast sammen.
Fyr og pumpe,som du selvfølgelig har haft slukket for,startes efter du har fyldt vand på.
Se evt.om vandpåfyldning under v.v.s. tip.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 28-11-04 11:00

Såfremt du vælger at skifte den eksisterende beholder, kan du på de flestekedler lukke for frem og retur lige under kedlen.
Så slipper du for at lukke alt vand af anlægget.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 28-11-04 14:08

Hej igen Dennis !
Tja...., de har ret begge to. Hvis ikke du har de ventiler som >joeson< omtaler så skal du have vandet tappet af anlægget. Manometeret på sikkerhedsarmaturet indstiller du bare som det gamle (den sorte viser) - så monterer du de nye stumper og fylder igen vand på, udluftning ved alle radiatorer, efterfyldning så den røde viser kommer op til den sorte. Opstart af anlæg - det var det.
Held og lykke med det
Benny

Kommentar
Fra : dennisdahl

Dato : 28-11-04 19:22

Tak for svarene til jer alle..

Skifter beholderen i starten af den kommende uge..
Jeres svar er meget gode idet at alm. amatører forstår det så TAK FOR DET..

Dennis

PS.

Point er på vej

Godkendelse af svar
Fra : dennisdahl

Dato : 28-11-04 19:26

Tak for svaret bennymanden.

Og TAK TIL ALLE ANDRE DER HAR OSSE HAR SVARET PÅ MIT SPØRGSMÅL