/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Mine e-mails bliver "oversat".
Fra : Birgitta
Vist : 372 gange
168 point
Dato : 21-11-04 10:55

Når jeg skriver en mail, så bliver næsten alle tegn omsat til tal og bogstaver... Vel og mærke ikke hos mig, -heller ikke i "sendt post" -men hos modtageren. Jeg har lige fået ny computer, så det er mest nærliggende, at det er hos mig, at noget er gået galt, men det kan også være hos modtageren...

Eksempel:
Kode
Ja, s=E5 g=E5r det lige s=E5 fint. Putten er = bare s=F8d og=20 artig...
Og s=E5 synes jeg, at jeg hellere ville have at min fine nye = optiske=20
supermus skulle sidde i museporten i stedet for i en USB- port... Og nu =
virker=20 den slet ikke.. Jeg har pr=F8vet ALT! den VIL bare ikke
nogenting. S=E5 = jeg m=E5 n=F8jes=20 med en dum lille m=F8gmus til 19
kr.. Den virker!

Da modtageren er svagsynet, er det et stort problem at tyde min "nye stil"..
Hvad gør vi?

Kommentar
Fra : HansJensen41

Dato : 21-11-04 11:08

Det er noget med modtagerens sprogindstillingen. Det, der mangler er æ, ø og å-er.
Modtageren kan hive det hele ud i et worddokument, markere alt og forstørre til et format, der kan ses. Derefter søge =E5 og erstatte med å overalt, søge =F8 og erstatte med ø o.s.v.
Jeg har det samme problem når jeg modtager mails fra familien i Tyskland. Deres møgmaskiner kan lissom ikke det der med æå.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-11-04 11:42

Det er et problem, der er opstået samtidig med, at jeg har skiftet computer..
Og modtageren er ældre og svagsynet, så det vil knibe med at forstå den forklaring, du lige har givet, især da han må have forklaringen i "oversat e-mail". Og det er IKKE kun æøå-den er gal med. Der er f.eks også nogle umotiverede lighedstegn.. -og flere gange "=20"

Hvis det ER hans indstillinger, den er gal med, så har jeg brug for en enkel forklaring på, hvordan han får rettet op på det igen... -permanent.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-11-04 12:30

Det har jeg haft venner og bekendte der har oplevet igen og igen - løsningen var at de ikke havde fået opdateret til sp2 endnu. Så hvis du kører sp2 så kan det være at dem der modtager dine mails ikke har opgraderet endnu

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 21-11-04 12:34

Der kan jo være sket to ting.

Det er din ny PC der driller og du skal kigge på dine indstillinger i outlook express. >vis >tegnsæt >vesteuropæisk(ISO)

Ellers din mail kammerat kan have rodet med sine indstillinger, uden at vide hvad denne har lavet...

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 21-11-04 12:43

Ja, nu gik jeg ud fra du bruger OE.?? Er Outlook Express det mail program du bruger.?

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 21-11-04 13:00

jeg tror det er indstillingen i outlook express, der evt. er forkert.
Gør flg.:
På forsiden i Outlook Express gå til FUNKTIONER og vælg "indstillinger" og derpå "sikkerhed" - og så skal man være sikker på, at der ikke er "flueben" udfor "krypter" !....

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 21-11-04 13:02

Jeg mener, at hvis der er et flueben udfor "krypter" så skal det fjernes!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-11-04 14:49

Tihiii, næ, mailen var ikke krypteret, joanjoergensen...

Men der et eller anden med den der SP2... Jeg har på fornemmelsen, at der er problemer?
Jeg fik tilbudt opgraderingen, men så begyndte min xp at opføre sig underligt, os så afinstallerede jeg igen og kørte systemgendannelse.. --Nu står den så og tripper nede i hjørnet og beder om at blive hentet og installeret igen...

Jeg tror lige, jeg prøver at sende en mail... Måske sendte jeg den "krypterede" mail mens jeg havde SP2 på...

Og jo, det ER OE jeg bruger.

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 21-11-04 16:04

He næh, jeg kan da godt se, at det ikke var en kryptering, men jeg kan huske, at jeg har oplevet det samme med en e-mail-tekst, som jeg havde gemt som et dokument. Det kunne senere kun åbnes i "Wordpad", og dér så det ud, som det du viser. Men hvad i systemet der udvirker det, må jeg med skam melde, at jeg ikke véd .
Jeg har nok lavet en fejl, da jeg gemte det.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-11-04 17:02

Nu har jeg sendt en mail, så jeg venter bare på svar om den er kønnere og mere læselig end den sidste...

Kommentar
Fra : HansJensen41

Dato : 21-11-04 20:02

Jeg tror, det handler om standarderne. Har lige modtaget en gennemmystisk mail, og da jeg forsøgsvis videresendte den til en anden, der var orienteret, ændrede den sig til det rigtige.
Prøv at bed afsender gå til Funktioner - indstillinger - send og se om pletten i "Afsendelse af mail" sidder i HTML.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-11-04 13:01

Jo, pletten sidder i HTML.
Men problemet er til dels løst... For jeg har fået svar om, at den sidste mail, jeg sendte, den var ok. Så det er sandsynligvis SP2 der er problemet. Min mailven skrev, at han havde forsøgt at installere SP2, men det var mislykkedes. Så han har ikke SP2 på.
Hvad gør jeg så... lader være med at downloade og installere SP2? Er det mon forsvarligt??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-11-04 13:19

sp2 er slet ikke så dum - jeg afinstallerede den første jeg downloadede - ventede og fik cd-rommen fra microsoft - installerede og har ingen problemer med den (intet jeg kender til i hvertfald) - kender til andre der har hentet den også - uden problemer.

Med hensyn til dit oprindelige spørgsmål - tjah - jeg oplevede jo at dem der ikke havde fået sp2 ind endnu netop fik den fejl - men kender til et enkelt eksempel hvor modtageren bruger hotmail - og der modtager den ligesådan - hun fandt ud af at klikke på videresend - så kunne hun læse mailen normalt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-11-04 14:04

Miritdk. Se, DET lyder interessant! Jeg vil i hvert fald foreslå min mailven at han eksperimenterer med den "krypterede" mail, han fik fra mig, -hvis han da har den endnu. --Hvis han kan få den til at se normal ud ved at klikke på videresend, så kan det være, at jeg forsøger at downloade SP2 igen...
Hvad var det for problemer, du havde, der fik dig til at afinstallere? -- Og hvordan fik du cd-rommen?

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 23-11-04 14:09
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-11-04 14:24

Tak for det! Nu har jeg bestilt. Så må jeg lige forsøge at overleve uden SP2 i de næste 4 uger... Er pakken livsnødvendig?

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 23-11-04 14:42

Jeg bruger ikke SP2, men gode gammeldaws virus programmer og mine sunde fornuft, og er ikke blevet angrebet.
7-9-13... banke banke....

Kommentar
Fra : HansJensen41

Dato : 25-11-04 20:02

Jeg synes at stadig flere siger nej til sp2, og sørger for at holde firewall og antivir i topform.
Jeg har også opdaget, at da jeg videresendte underlige mails, opførte de sig som nye.

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 168 point
Dato : 13-12-04 17:15

Ja, der er da nogle, der dropper Servicepakke 2. jeg gad nok vide om, det har nogle konsekvenser for fremtidige opdateringer på XP styresystemet.
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : HansJensen41

Dato : 14-12-04 22:57

Den tid den sorg.

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 02-06-05 15:13

Tak for svaret valde..
Tja, nogen skulle jo have pointsene, og det kunne jo lissågodt være dig... Jeg har i hvert fald aldrig fået SP2 til at virke, så jeg lever lykkeligt foruden..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-06-05 16:17

Tak!
Ved du hvd! Jeg har siden fået ny pc, der er service pakke installeret fra ny Den hører vist sammen med xp , Den virker fint, mærkeligt!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-06-05 16:56

Ja, jeg ved, at de nye computere er "født med" SP2. Så min computer, -fra nov.2004- er allerede ved at være forældet............... suk...