/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ISDN / Spørgsmål
10  dk 160
Digitalt TV
Fra : svendgiversen
Vist : 1018 gange
100 point
Dato : 21-11-04 10:11

Jeg ved ikke om dette er det rigtige afsnit af kandu?
(har forgæves søgt efter noget med TV)
Hvis ikke, hvor skal jeg så spørge??

Mit 20 år gamle "Match Line" kan snart ikke mere,
og jeg fik det aldrig udbygget efter hensigten:
Central styring af TV, Computer, Net, Photos etc. overalt i huset.

Nu vil jeg gerne investere i en fremtidssikret løsning,
men der er så mange forhold at tage hensyn til
og så mange nye ting er på vej.

Hvis jeg først køber et digitalt TV, hvad skal det så kunne?
og indeholde af tilslutninger for at sikre en kommende digital udbygning??
også med mulighed for den ønskede medie integration???

Jeg bor tæt ved den tyske grænse, hvor der jo allerede sendes digitalt TV,
men har kabel TV via bynet (Stofanet, også med modem) naturligvis kun analogt.
Vil der være mulighed for at opnå den digitale kvalitetsforbedring fra Tyskland
før vort bynet får taget sig sammen til at skifte til digitalt signal?
Hvad skal der til / investeres for uden om kabel forbindelsen??

Eller bør jeg vente, købe et billigt analogt TV, og først investere digitalt om 4-5 år???
hilsen Svend

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 21-11-04 10:15

De kloge taler om digitalt tv om 1-2 år,de mindre kloge ,der ved noget om det,siger 4-5-6 år
SåååH

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-11-04 12:04

Ja, og hvad skal jeg så gøre...

Ikke særligt operativt, når man søger hjælp for at undgå en støre fejlinvestering,
(det er måske alligevel det forkerte forum?).

Jeg forventer mere tekniske anvisninger, gerne opdelt på delsystemer,
som ren amatør er her nogle forslag:

-TV monitor delen,
en fremtidsbaseret digital løsning er naturligvis en fladskærm,
her er plasma skærme de billigste specielt i store formater,
men de har en utilstrækkelig levetid, er dette rigtigt?

Så jeg bør købe de dyrere LCD løsninger,
her kniber det med at få lysstyrke nok til større formater, er det rigtigt?

Opløseligheden, her snakker vi vel ikke mere om linier, når det er digitalt, men om pixel?
(vort gamle analoge PAL signal er vist kun på 576 linier)
Den bør være mindst 1366x768 pixel, taget fra et katalog, er det passende?
Hvad er HD TV??

-Tilslutninger,
bag i en analog TV monitor sidder der et skat/scat stik?
for også at kunne modtage digitale signaler må der være at supplerende xxx stik, hvilket??

-PC i stuen,
(eksempelvis når digitale ferie billeder skal vises for familie og venner),
vil det være muligt at benytte det digitale fjernsyn som PC monitor uden problemer?
eller skal der anskaffes supplerende boxe??

Der er sikkert mange flere forhold (delsystemer) at tage hensyn til???

Med håb om mere saglige, operative anvisninger,
Svend

Accepteret svar
Fra : Calleman

Modtaget 100 point
Dato : 21-11-04 21:49

Hej Svend.
Allerførst vil jeg gerne starte med en personlig kommentar:
At fremtidsikre sit TV er i mine øjne lidt naivt og tro er muligt.
Som du selv nævner er tingene på dette område gået utrolig stærkt og mange nu ting er komme til.
Jeg tror derfor ikke du skal regne med at du bliver særlig "sikret" lige meget hvilken løsning du vælger!

Jeg vil anbefale at du køber en normalt analog TV og venter indtil de forskellige nye teknologier slår rigtig igennem!

- 1. generations af plasmaskærme har som du nævner haft lidt problemer med levetiden, men dette skulle ikke være tilfældet for de nye i butikkerne idag. Desuden er f.eks. en levetid på 10 år jo også svarende til "livstid" da de nok alligevel vil være håbløs forældet til den tid.

- en opløsning på 1366x768 virker for mig udemærket, men her komme min viden nu til kort.

- HDTV er et nyt format til digital TV, som først nu langsom er ved at brede sig. Denne mulighed vil jeg dog anbefale da der allerede nu findes Digitale videokameraer med HDTV, så det kan ikke vare længe før det bliver mere udbredt.

- Scart-stik (helst 2 stk) skal du selvfølgelig have... men her vil HD-TV stik også være at anbefale. S-Video er desuden også en god ting, da det bliver brugt i stor grad til PC for tiden.

- Jeg kender desværre ikke meget til digital Tv, så kan ikke hjælpe dig meget her.

Jeg håber at du kan bruge mine råd til noget. :)

[Calle]

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-11-04 21:50

Har du Stofa som du siger, behøver du ikke et digitalt TV da stofa allerede decoder digitale tv kanaler før de blir sendt ud til forbrugerne! F.eks er TV3 digitalt!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-11-04 19:34

>da stofa allerede decoder digitale tv kanaler før de blir sendt ud til forbrugerne! F.eks er TV3 digitalt!

Men tedd, de digitale signaler konverteres vel til analoge, og vi mister kvalitetsforbedringen?

Hardware delen videreføres nu under skærme,
gode forslag til en bedre placering af kommunikations delen efterlyses?
Svend

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-11-04 20:03

Det var mere et svar til sidste del af dit spørgsmål! Om du skulle vente? Og til det mener jeg ja

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-04 14:47

Tak for svaret Calleman.

Kommentar
Fra : kultx

Dato : 03-10-07 02:20

Vil give Calleman ret :)

Hvad opløsning i HDTV angår vil jeg næsten sige VENT!!!... I har ret i at PAL er 768 x 576, men gennem kabelTV osv kommer pal ikke HELT derop, men dog et stykke. Det kan du se hvis du har et nyere kamera, så er opløsningen meget højere end dit TV signal.

Man diskutere lidt for tiden. Det siges at 720p (prograsiv) som er en opløsning på 1280x720 (nogle bruger også 1366x768...som reelt vil bliver 1366x720). MEN....Der er 1080i (interlaced) og 1080p (prograsiv). Hvis man kikker sig lidt for kan man få et TV til 1080p. Den opløsning hedder 1920 x 1080.

Det siges at 1080i er "grimmere" end 720p, men 1080p skulle være godt.

Det er også korrekt at der er kommet kamera med HD kvalitet. Dog vil mit råd være at vente. Vi har blueray og HD-DVD og vi ved stadig ikke hvem som vinder, så......Lige nu er fremtids sikring nærmest umuligt.

Så er der digitalTV. Vi har jo DVB-T (jord antenner) og DVD-C (cable - kabel TV) og det er IKKE HD kvalitet. Det er ganske rigtigt digitalt og umiddelbart er der ikke noget støj fra kablerne, så billedet er meget pænere end hvis du har analog signal, men HD det er det så LANGT fra.

Du nævner central styring af alt i huset. Her vil jeg forslå nogle medie centre og så en diskstation til alle dine film/video. Eller de lidt mindre mediecenter (pinacle laver bla. nogle). Problement med mediecentre uden PC indbygger at det divX har de for sygeste formater (hvis du downloader) og nogle af dem vil du ikke kunne tage. Et mediecenter er pænt dyrt, så...

En diskstation er udemærket, sådan at ungerne kan se noget andet end far :), men check lige at videoerne virker.

Hvis du skal investere i TV lige nu, så ville jeg nok købe noget lidt billigere, for du får alligevel ikke det du vil have, og så kan det ryge i soveværelset om 1-2 år når alle de forskellige standarter er kommet på plads

MVH