/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fiat Palio 1.2 weekend knirker
Fra : Brassovitski
Vist : 2186 gange
150 point
Dato : 15-11-04 07:07

Hej
Der skulle vel ikke være en mekaniker derude, som kan fortælle mig hvad der skal gøres ved min Fiat Palio 1.2 weekend?
Bilen er fra 1998 og har kørt ca. 190000 Km. Her på det sidste er der begyndt at komme en underlig knirkelyd bagfra, når f.eks. bilen kører op over en opkørsel eller blot når jeg kører ud af en lidt ujævn vej. Knirkelyden kan også fremprovokeres ved at gynge bilen op og ned, knirkelyden lyder som om det er noget metal der giver sig. Jeg har forsøgt mig med at smøre de bevægelige dele som nu lige var til at komme til, så som baghjulsophænget. Lyden kunne godt minde om at det er noget der sidder og rykker sig på en eller anden måde. Håber nogen har en ide, da jeg ikke er vild efter at køre til mekanikeren og betale en herregård, hvis der findes en nem løsning.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 15-11-04 08:20

Det kunne meget vel være slidte støddæmpere. Med 190000 på klokken kan der godt forventes begyndende slidtage på bilen generelt og på undervognen i særdeleshed. Check ALLE bevægelige dele omkring baghjulene...også udstødningsophæng kan give "knirkelyde".

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-11-04 12:18

Jeg tror du skal undersøge om du ikke skulle ske at have en knækket bagfjeder.
Alt du nævner er sådan set symptomer på det.
Eller som allerede nævnt en meget defekt støddæmper, men fjederen er første bud.

mvh dova

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 15-11-04 13:16

Lyder som det kunne være en knækket bagfjeder, som dova siger, men det kan også være krængningsstabilisatoren, der lige skal have noget smørelse (ikke olie, det opløser gummi) i et led.

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 150 point
Dato : 15-11-04 19:19

På Fiat bruger det at være svingarme,hvis det er det på din bil, så kan det være bøssingen der er udslidt.Det er normalt at skifte dem på Fiat. Du kan løfte bilen op bag og prøve og se om det er slør i svingarmen.Det kan som de andre siger, også være støddæmperen.
alimak

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 16-11-04 06:19

Tak for mange gode tips. Knækket fjeder er det ikke, da jeg for nylig har haft dem ude for at montere nye gummistopklodser. Da baghjulene er uafhængig ophængt mener jeg heller ikke st der er nogen krængningsstabilisator. Det mest sansynlige er nok bøsningerne i ophænget som "alimak" skriver, sidst jeg hvde bilen oppe på en donkraft var der godt nok lidt sideværts slør i det højre baghjulsophæng. Jeg vender tilbage når jeg har afprøvet et par af rådene.

Godkendelse af svar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-03-06 09:46

Tak for svaret alimak.
Nu må jeg hellere få lukket dette spørgsmål. Jeg laver lige lidt forårs-oprydning.
Du ramte lige præcis plet, jeg har haft bilen på værksted og måtte bløde 5.000 Kr. for at få svingarmene skiftet. mekanikeren var ikke i tvivl, han løftede bilen op, og ja der var temmelig meget slør i lejerne. Lejerne kan ikke fås som reservedele derfor skulle begge svingarme skiftes.