/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Landis & Gyr - varmeautomatik
Fra : Jorgen_ros
Vist : 4612 gange
100 point
Dato : 13-11-04 19:20

Jeg har en gammel Landis og Gyr varmeautomatik på mit oliefyr. Desværre virker funktionen til styring af fremløbstemperaturen ikke mere. Det er simpelthen viklingerne på skydepotentiometeret der er "slidt" over. Det går stadig fint med at tænde og slukke cirkulationspumpen over uret.
Det er en gammel sag - på kontroluret står Sigmagyr Junior RVP 12.51 og på regulatoren på trevejsventilen står der Ambigyr.

Kan nogen hjælpe med oplysning om en udskiftningsmodel. Jeg vil helst undgå de store ombygninger, så det jeg søger er et kontrolur der kan indgå sammen med de øvrige dele jeg har

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-11-04 00:17

Jorgen_ros:
Landis og Gyr,er flyttet til Gladsakse,i deres gamle afd.i København,havde de alle mulige gamle reservedele liggende,
så er det bare om de har fået dem med til Gladakse.
Men lige styringen af fremløbstemperaturen i et etfamiliehus er ikke kritisk.Hvis du kan sætte fremløbstemp.på Ca.48
grader er alt godt.
Nu kan jeg ikke huske om Ambigyr er den type der regulerer med enten åben eller lukket,for så skal det laves om, på den ene eller anden måde.
Hvis den derimod drejer, skal du som sagt holde fremløbstemperaturen på omkring 48grader.
Men hvad med resten af dit fyrrum,noget siger mig,at det står foran en udskiftning,men jeg kan jo tage fejl.
Hilsen Keldd

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 100 point
Dato : 14-11-04 11:49

Jorgen_ros:
Jeg stod i mit fyrrum og (3 år) så at min shuntventil,var Landis og Gyr ,
men uden el.styring sat på.
Den kan drejes til en given position (f.eks.48gr.),og hvis el.udstyret bliver sat på,vil den virke som en magnetventil,
altså åben eller lukket,på den position den er sat til.
Jeg vil da tro L&G ,har hvad du skal bruge,hvis du foretrækker at køre med automatik på.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 14-11-04 16:10

Det er så ikke helt det samme vi har. Regulering af ventilen er ikke kun åben eller lukket. Jeg har udeføler og en føler på fremløbet. Da systemet virkede blev fremløbstemperaturen styret af udetemperaturen. D . v. s. ventilen kunne stå i alle stillinger fra lukket til helt åben afhængig af udetemperaturen og indstillingerne for dag og natpositionerne.

Inden jeg stillede spørgsmålet var jeg selvfølgelig på www.Landisgyr.dk, men det så ud til at man udelukkende koncentrerede sig om måleudstyr og ikke automatik. Der var desværre ikke nogen søgemulighed på deres site.
Mener du iøvrigt ikke at de er flyttet fra Gladsakse til Islandsbrygge?

Godkendelse af svar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 14-11-04 16:40

Tak for svaret Keldd.

Jeg har opdaget, at der igennem årene er sket store ændringer i Koncernen Landis + Gyr. På et tidpunkt lagde man nogen aktiviterer sammen med det svenske Staefa og senere er det overgået til Siemens.

Jeg fandt Sigmagyr på denne adresse http://www.dk.landisstaefa.com/prd/prd_hei.asp
Nu ved jeg hvor jeg skal henvende mig for at komme videre.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-11-04 16:55

Godt godt,held og lykke.
Hilsen
Keldd.