/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fejlmelding vedr. firewall/virusbeskytte~
Fra : BerndJ
Vist : 1231 gange
300 point
Dato : 13-11-04 12:32

Har i et par dage flere gange fået en popup-meddelse der siger noget i retning af: "Din computer er i fare - der er ingen firewall slået til og der er ingen virusbeskyttelse. Klik på dette tip for at ...".

Når jeg så går ind i Kontropanel - Sikkerhedscentret ser jeg ganske rigtig at Firewall og Virusbeskyttelse er slået fra (jeg har IKKE gjort det !!!). Jeg slår dem til igen ... men efter et par timer (eller efter Genstart) dukker samme fejlmelding op igen.

Jeg har Win xp prof med alle opdateringer inkl. SP2 - har på intet tidspunkt haft problemer med SP2 opdateringen, som jeg foretog umiddelbart efter offentliggørelsen for nogle uger siden - har desuden Norman Firewall og Anitvirus-pakken som ligeledes har fungeret fint. Jeg har INTET nyt installeret eller foretaget nogle som helst ændringer aktivt.

Jeg har på anbefaling af acronym (her på Kandu) kørt BitDefender Online som fandt en dataminer (gendel ?) - den er fjernet. Har idag igen kørt BitDefender, Panda Online-Scanner og Trend Micro Online Scanner: uden resultat.Har ligeledes kørt AdAware og SpyBoot (opdateret idag).

Er der nogen som kan forklare problemet, og som kan afhjælpe det??? På forhånd mange tak for hjælpen!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-11-04 13:10

Det er så nyt med SP2 at jeg ved for lidt om det, men under min søgen efter oplysninger fandt jeg dette, som måske kan hjælpe dig til at finde ud af om du har håndteret det rigtigt.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;283673

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 13-11-04 13:18

du skal da ikke slå antivirus til i Sikkerheds centeret..............

Hvis du har et Antivirus program og en firewall fra et andet firma, så skal Sikkerheds centeret "godkende" de programmer. Det er langt fra alle gode programmer de vil godkende, så skal du bare sette den til at du "selv overvåger" i sikkerheds centeret.

Hvis du IKKE har et selvstændigt Antivirus så købe et eller hent et www.arlet.dk under sikkerheds pakke.

Du kan GODT bruge den firewall der er i SP2, men der er INGEN Antivirus program.

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 13-11-04 13:48

Til BjarneD:
Har fulgt dit link som henviser jo til Netværksforbindelser - Egenskaber - Avanceret ... og her bliver jeg bedt om at systemgendanne til et tidliger tidspunkt. Dette er gjort nu, og under Firewall - Indstillinger - Generelt "mangler" der et "hak" ved "Slået til - anbefales". Det har jeg "ordnet" nu ... spændende om det løser problemet.
Jeg venter med at lukke dette spørgmål indtil det kører stabilt.

Til troldenesdhb:
Jeg har Norman Antivirus og Firewall - dette har fungeret - tilsyneladende - helt ok i godt ét år. Men jeg har aldrig "fået sikkerhedscentret til at godkende" programmet. Og jeg har heller ikke sat det til "selv overvåge" - det vil jeg prøve nu - tak for forslaget!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-04 14:37

start - indstillinger - kontrolpanel - windows firewall - slå den til og så ser du ikke den meddelelse igen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-04 14:39

ps jeg kunne i starten heller ikke få windows til at overvåge - men pludselig en dag kom der en lille dialogboks der spurgte om jeg ville - sagde ok - og alt kører som det skal.

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 14-11-04 10:53

Til miritdk:
Ja, det har jeg forsøgt flere gange i løbet af de sidste dage. Men, senest, når jeg genstarter pc'en er firewallen "af sig selv" slået fra igen. Nogen gange sker det mens jeg arbejder med et eller andet på computeren - uden at der er et "system" i det - den slår bare spontant fra.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 300 point
Dato : 14-11-04 11:39

Norman's firewall og den nye SP2 firewall arbejder ikke særligt godt sammen så du skulle måske fravælge en af dem indtil der bliver opdateret på enten det ene eller det andet.
Du kan slå Norman firewall fra bed at klikke på N'et i proceslinien, vælge Konfigurationseditor, Installationsindstillinger, fanebladet Installer, fjern markering ved Personlig firewal.
Personligt ville jeg vælge at slå SP2 firewall'en fra da den trods alt ikke har bevist sit værd endnu.

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 14-11-04 13:00

Tak for svaret BjarneD.