/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Bubber
Fra : takskaldeha
Vist : 2660 gange
30 point
Dato : 12-11-04 19:12

Er Bubber jøde?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-11-04 19:29

Nej han er Jyde.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 40 point
Dato : 12-11-04 19:32

Mener at have hørt det en gang, men er ikke sikker.
Jeg ved kun, at kælenavnet Bubber er Israelsk og betyder dukke. Og det er han blevet kaldt siden han var barn.
mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-11-04 19:51

Altså i følge DNSB er han jøde, men jeg vil ikke skrive et link dertil, p.g.a det kan blive opfattet som udbredelse af racistisk materiale.

mvh dova

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 12-11-04 20:12

dova du har ret i at iflg. DNSB er bubber jøde, men det modstrider dette:
Efter som han er døbt, tror jeg næppe han er jøde: http://www.musiker-boersen.dk/barn_underholdning/bubber.html Hvis han virkelig er døbt, er han ikke rettroende jøde, da de ikke bliver døbt, men omskåret

Kommentar
Fra : takskaldeha

Dato : 12-11-04 20:12

Hejsa.
Ja, jeg må da hellere lige sige at det ikke var med nogle grimme tanker til bund at jeg spurgte. Det var bare fordi jeg kom til at diskutere det med fruen i huset. Jeg mener nemlig også at have hørt at han er jøde... men så fik jeg ellers besked om at det var han ikke. Og ja, så måtte jeg jo lige høre om der var nogen herinde der vidste det. Men hvis hans kælenavn er israelsk ér der jo en god stor chance for at han er. Så jeg fik ret.... eller jeg fik NOK ret.
Mange tak herfra til jer begge to

Kommentar
Fra : takskaldeha

Dato : 12-11-04 20:19

Hmm, men hvis han er døbt er han jo som Anyway siger det nok ikke. Måske har jeg så slet ikke fod på det alligevel. Æv, da også. Det ville ellers være så rart at have ret.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 13-11-04 00:34

Hvis hans mor er jøde, så er han også selv jøde af slægt. Per soner af jødisk afstamning kan da sagtens være kristne af tro, og derfor døbt. Det er da heldigvis sådan at man ikke automatisk er påtvunget en bestemt tro, fordi man er ar en bestemt slægt, med mindre ens forældre er "----" fanatikere.

H-J

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-11-04 00:43

Nu er der jo også den mulighed, at han er navngivet.
At være døbt som XXXXX er vel mere en talemåde.
mvh dova

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 13-11-04 21:35

Her må jeg nok protestere. En jøde er jøde fordi http://www.leksikon.org/art.php?n=1299
Jøde er altså at praktisere den jødiske religion. En jøde kan konvertere til kristendommen, lige som en kristen kan konvertere til jødedommen.

takskaldeha -> skriv til ham selv, hvis der ikke kommer eksakt viden frem i tråden

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 14-11-04 17:47

ja, anyway, men man ændrer altså ikke gener af at konvertere, ganske som dit eget link skriver allerøverst:

"Jøde, betegnelse for mennesker som enten
1) bekender sig til den jødiske religion (jødedom)
ELLER
2) er en del af den etniske gruppe «jøder»."

Så dit link MODARGUMENTERER din egen protest, ganske som jeg skrev

H-J

Kommentar
Fra : takskaldeha

Dato : 05-12-04 18:04

Det lader ikke til at der er nogen, der kender til om Bubber er jøde eller ej. Så det står lige mellem mig og fruen. Men tak til jer allesammen for jeres indlæg.

Godkendelse af svar
Fra : takskaldeha

Dato : 05-12-04 18:07

Tak for svaret dova.