/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Brugervenlighed - menu i højre side
Fra : mploug
Vist : 503 gange
50 point
Dato : 10-11-04 22:56

Hej

Jeg sidder og tænker på, om der mon er skrevet
artikler eller andet om fordele, ulemper og brugervenlighed
ved at placere en menu med links i højre i stedet for i venstre
side? Det er min opfattelse, at det fortsat er mest udbredt at
have menuen i venstre side, men er der ikke noget med, at det
i forhold til curseren / musen at have den placeret i høre side.
Jeg var til et foredrag en gang, hvor foredragsholderen sagde,
at brugeren er fri for at føre musen tværs over siden, hvis menuen
er placeret i højre side. Men er der skrevet nogle artikler, som
diskuterer emnet?

Nedenstående er et eksempel på menu i højre side.
http://www.alistapart.com

På forhånd tak.

Hilsen Martin

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 10-11-04 23:02

Jeg synes det er mest logisk at have menuer i venstre side. Startknappen sidder i venstre side, ikonerne på skrivebordet er i venstre side, alle menuer i programmer starter i venstre side.

Endda musens mest brugte knap sidder i venstre side

Vanens magt byder vel næsten at det foregår i venstre side, måske fordi vi skriver fra venstre mod højre.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-11-04 23:03

Jeg kender ingen litteratur om emnet, men prøv at lægge mærke til hvor smal selve siden er på dit link. Hvis man udnytter bredden vil en højremenu forsvinde ud af billedet når skærmvisningen er mindre.
Prøv at minimere vinduet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-11-04 23:24

Jamen der er da ligeså mange sider med menu i både højre og venstre side på en gang.
Men fordelen ved at den er placeret i venstre side: Når du læser en overskrift i menuen, starter du fra venstre mod højre med at læse, og så køres musen over og rammer fra højre mod venstre, altså slutningen af overskriften, og det er mere overskueligt, end hvis markøren går over rammer begyndelsen af en overskrift til højre på siden, hvis du forstår hvad jeg mener.
Det synes jeg i det mindste.
mvh dova

Kommentar
Fra : mploug

Dato : 10-11-04 23:46

Jeg tænker på, hvis der kun er menu i højre side.

Jeg kan godt følge jeres argumentation mht. vores
læseretning, men jeg kunne godt tænke mig at
læse noget "rigtig" dokumentation på det, hvis I forstår.

- Martin

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-11-04 23:58

Har du kigget på det med at vinduerne er orienteret med ankerpunkt i venstre side?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 11-11-04 00:22

Et bud på 111 sider, om DR og TV2´s hjemmesider.

http://www.hum.aau.dk/~jhni02/homepage/drogtv2usability.pdf

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-11-04 02:12

Afhængig af den skærmopløsning man har, browserens indstilling, starter man med foretrukne osv., kan en højrestillet menu starte med at være skjult og først komme frem når man trækker bjælken i bunden af browseren til højre, noget upraktisk - men ved at den er venstrestillet ses menuen straks i browseren.
Så alene på grund af producenternes browsere er det mest hensigtsmæssigt og brugervenligt at have en venstrestillet menu.

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-11-04 05:04

Der er længere passager i denne bog om netop højre/venstre stillede menuer, såvel som vanret/lodret navigering : http://webdesign101.dk/gen/numedbog.php

Du kan finde meget mere om webdesign på Jørgen Farum's hjemmeside : http://webdesign101.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Yude

Dato : 11-11-04 09:15

bentjuul > En højrestillet menu behøver ikke at være skjult på en skærm med en lille opløsning. Hvis der ikke er plads til både sidens menu og sidens indholdsområde, kan man jo vælge at forskyde elementerne således, at det kun er menuen, der bliver vist, og man skal scrolle lodret for at se indholdsområdet. I denne situation vil/kan siden se ud på nøjagtigt samme måde, som hvis man havde en venstrestillet menu og en skærm med lille opløsning. (Der kan dog muligvis være problemer med agenter på fx håndholdte enheder, da de ikke altid ombryder html'en som forventet.)

Ang. det oprindelige spørgsmål så har jeg desværre ikke links til noget dokumentation, men min erfaring siger mig, at du sagtens kan lave en side med højrestillet menu. Når brugeren skal navigere rundt på din side, scanner han den og danner sig et mentalt kort over, hvordan siden "fungerer". Hvis du kun har en enkelt menu og den er placeret i højre side, vil den fungere præcis lige så godt som en venstrestillet menu, da brugeren ikke vil have problemer med at identificere den som en menu.
Har du derimod flere menuer (fx en vandret menu i toppen af siden og en lodret til højre), kan du risikere, at brugeren kun opdager den ene og her er den højrestillede menu lidt udsat, da den ligger et forholdsvis uventet sted.
En anden ting du skal være opmærksom på er tekstretningen. Normalt vil teksten i en lodret menu være skrevet med lige venstremargen, men i en højrestillet menu kan man være fristet til at lade teksten have lige højremargen. Dette kan gøre teksten sværere at læse. Især hvis vi forestiller os, at skærmen har så lille en opløsning, at det kun er måske 2/3 af menuen, der er synlig, men det er nok et meget teoretisk eksempel, hvis du ikke ligefrem udvikler til mobiltelefoner og PDA'er.

Ergo vil jeg mene, at hvis du udformer din menu, så den ligner en menu, og din side ellers er til at finde rundt på, så er der intet problem i at lægge den i højre side.

\Yude

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-11-04 09:39

Jeg vil lige gøre opmærksom på dette link fra siden om Webdesign jeg angav tidligere : http://webdesign101.dk/w/css/csslayout/layoutmetoder_1.php

Den 'nye' trend går mod sider i fikseret format. Ekstrabladet har f.eks. for nylig skiftet til dette layout.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-11-04 15:06

Interessant læsning Molokyle - problemet er bare at webdesign101's menu bliver delvist skjult i højre side og det gør eksempel 2 også i linket ved en opløsning på 800x600 hvorimod eksempel 1 i linket indretter sig genialt efter browservinduet, uanset om man samtidig har foretrukne aktiveret i venstre side - så ses den højrestillede menu perfekt ved 800x600.
En interessant detalje som vi snart må se på i en tråd.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-11-04 15:11

Yude > hvis du læser mit indlæg igen, så vil du opdage at jeg skriver det samme som det du skriver til mig bare med færre ord.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Yude

Dato : 11-11-04 17:28

bentjuul > Så har jeg læst dit indlæg igen. Der står stadig, at menuen kan være skjult, hvis den er højrestillet og bliver vist på en skærm med lille opløsning. Det jeg skriver er, at dette ikke nødvendigvis er rigtigt. Har du kodet din hjemmeside "rigtigt", behøver du ikke scrolle for at se (noget af) menuen uanset hvor lille skærmenopløsningen er. Eller har jeg helt misforstået dig?

\Yude

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-11-04 20:06

Jeg prøver igen - nu bliver det kort for Kandu melder fejl for tit.

Yude > Jeg skriver "kan en højrestillet" og ikke "er en højrestillet" det burde vel være forståeligt.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-11-04 20:11

og de fleste højrestillede menuer har det problem jeg skitserede i mit første indlæg, selv http://webdesign101.dk har problemet i lavere skærmopløsning, bortset fra Molokyles link med eksemplet http://webdesign101.dk/w/css/csslayout/eksempler/elastiklayout_1.html

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-11-04 20:17

Korrekt bentjuul

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Yude

Dato : 11-11-04 20:27

Så prøver jeg også igen: Man bestemmer helt selv, hvor højremenuen skal placeres, hvis skærmens opløsning er for lille til at vise hele det ønskede område.

Ja, selvfølgelig kan man kode sin side således, at menuen vil blive skjult og man skal scrolle for at finde den, men så skal man altså heller ikke være særlig snedig.

Siden mploug ligefrem er årvågen nok til at forestille sig, at det kunne være potentielt problem med en højrestillet menu, har han ganske givet også overvejet, hvordan løsningen kunne komme til at se ud. Og eftersom han øjensynligt bekymrer sig om brugervenligheden af sit kommende site, kunne man forestille sig, at han også var interesseret i at vide, at den løsning, han spørger til, godt kan lade sig gøre på fornuftig vis.

\Yude

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-11-04 20:41

Yude -> Jeg skal i morgen vise, hvorledes din løsning vil se ud (..forstudie der ligger på jobbet, men jeg ikke kan hente nu) ...for du har på sin vis ret

Et godt stykke henad vejen er det et 'smags' spørgmål, men derfor kan der jo godt være løsninger der er mere behændige end andre ..bl.a. mht. vedligeholdelse.

Ps. ..og lige en sidebemærkning : Jeg stødte i formiddags på dette meget informative site omkring detaljer i webudvikling : http://www.alistapart.com/

Bestemt et besøg værd

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-11-04 20:53

Ps. et hint :

Prøv at studere CSS egenskaben Float : http://www.w3schools.com/css/pr_class_float.asp

..og tænk jer den kombinereret med : http://www.w3schools.com/css/css_positioning.asp

Det er her løsningen på den højrestillede menu ligger

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : Yude

Modtaget 50 point
Dato : 12-11-04 10:21

I kan eventuelt prøve at kigge her: http://www.tilgang.dk/kandu/

Jeg har lagt et hurtigt forsøg på en løsning op, så I kan se, hvad jeg mener. Jeg indrømmer straks, at der er nogle grænsetilfælde, jeg ikke har udarbejdet løsninger til samt at jeg overhovedet ikke har lavet en breddere browsertest. Men det burde give en ide om, hvordan man kan lave en højrestillet menu, der ikke forsvinder ud af billedet ved små skærmopløsninger/browservinduer.

Sig lige til hvis der er nogle fejl, eller hvis der er noget, der er uklart.
\Yude

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-11-04 10:31

Nå jeg kan se jeg ikke behøver at komme med mit eksempel. (Heldigt, for jeg nærmest nul plads tilbage hos min nuværene host) Det har Yude gjort så udmærket selv. Fint eksempel

Der er dog nogle CSS ting der ikke virker/vises korrekt i IE, men det kan der som regel findes en løsning på. For et eksempel problemet med tekst der dynamisk tilpasser sig, når brugeren ændre vinduets størrelse. Her er en 'gut' der har lavet nogle fine tweaks i javascript : http://www.doxdesk.com/software/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Yude

Dato : 12-11-04 10:52

Der skal helt sikkert arbejdes videre med mit eksempel, hvis man vil have en perfekt løsning. Som molokyle skriver, er der fx i IE visse ufede "features" ved min løsning. I er velkommen til at forbedre mit forslag, så skal jeg nok lægge det op, hvis der er interesse.

\Yude

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-11-04 11:30

Yude, meget godt eksempel og virker i princippet som webdesign101's og der skal sikkert en meget lav opløsning til at den forsvinde.

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-11-04 11:42

Jeg tror vi må bede mploug om at lægge en kommentar 'so far', inden vi begynder at tærske langhalm på et akedemisk spørgsmål der i og for sig er uddybet glimrende her, både af deltagerne i denne tråd og af den ekspertise der er i de angivne link.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mploug

Dato : 12-11-04 18:36

Hej

Jeg har med stor interesse læst jeres indlæg, og jeg har fået
meget mere respons, end jeg havde regnet med.
Så mange tak for det.

Jeg vil gerne lukke spørgsmålet på nuværende tidspunkt, men
skal lige finde ud af, hvem der skal have points.

> molekyle jeg smed jo fra starten linket til http://www.alistapart.com/ ,
så måske var det der du stødte ind i det.

- Martin

Kommentar
Fra : mploug

Dato : 12-11-04 18:37

kan man forresten fordele points til flere?

- Martin

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-11-04 19:10

Nej, men er du tifreds med svaret så giv dem til Yude, der jo har skrevet koden til en højrestillet menu der ikke forsvinder ved lavere skærmopløsninger.

//bentjuul

Godkendelse af svar
Fra : mploug

Dato : 13-11-04 11:33

Til Yude

Tak for de detaljerede svar og løsningsforslag.

- Martin

Kommentar
Fra : Yude

Dato : 13-11-04 16:22

Selv tak, Martin

Hvis du har yderligere spørgsmål til emnet, koden m.m., spørger du bare, ikke :)

\Yude