/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mercedes Benz 190
Fra : hrpt
Vist : 3272 gange
200 point
Dato : 08-11-04 23:13

Hejsa

Jeg har gået og kigget lidt på at købe mig en anden bil! Min nuværende bil deler jeg med min mor, som dog ikke bruger den overhovedet :) Men jeg har så kigget på en Mercedes 190E Aut. -benzin. fra 1985 til ca. 25.000 kr. Jeg ville så høre om der var nogen der kunne skitser op hvad det koster at have en sådan bil..
f.eks. benzin økonomi,vægtafgift..
Jeg kender ikke den præcise vægt, men en forhandler snakkede om 1400 kr halvårligt i vægtafgift ?
Jeg har også et andet spørgsmål, jeg har kigget på forsikringsselskabets hjemmeside, hvor der f.eks. står følgende :
"Hvis bilen har en nypris på under 440.000 kr. og en egenvægt på maks. 1.600 kg. Er præmien 5.270 kr. i 2004 (selvrisiko kr. 3.000,-)"
Det er bare på en forslagne til en forsikring, jeg ville så høre om nyværdien, i virkeligheden er nyværdien ? altså hvis man skulle fremstille den i dag ? og der laves vel ikke flere af den type ?

Håber at der nogen der kan hjælpe mig...

Mvh

Henrik

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-11-04 23:53

Først og fremmest koster sådan en fyr på benzin 4920 kroner om året i vægtafgift, for den er i vægtklassen mellem 1301 og 1500 kg.
Den går ca 9-10 km/l hvis du kører pænt.
Nyprisen er det som bilen kostede da den var ny.
Du skal få en med forstand på biler til at gå den godt igennem før du køber den, for det kan være nogen rigtig skodbiler fra de årgange. Jeg har selv kørt Mercedes i 15 år, bare på diesel.
Den skal være i yderst god stand til den pris. Min veninde solgte sin årgang 89 MB190 for nogen måneder siden for 23000.
mvh dova

Kommentar
Fra : hrpt

Dato : 09-11-04 00:11

okay tak for dit svar Dova!.

Hvad ligger Nyprisen så på ?

Mvh

Henrik

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-11-04 00:18

Puha, det ka' jeg da ikke huske hvad sådan en kostede fra ny, men det var ikke over de 440000 du nævner.
mvh dova

Kommentar
Fra : hrpt

Dato : 09-11-04 00:42

Jeg har kigget rundt på nettet, og jeg ville meget gerne have lidt ekstraudstyr såsom Servo, og jeg syntes ikke at jeg kan finde nogen så billlige, som også har Servo? Du nævnte at hvis den skulle koste 25.000 kr.. så skulle den også være i god stand, men jeg kan ikke finde nogen så billige som din venindes ??

Mvh

Henrik

Kommentar
Fra : Drystin

Dato : 09-11-04 00:50

Nogen speciel grund til du vil køre mercedes ?

Du kan få en anden god bil nyere og med mere udstyr i som hedder noget andet, plus den er billigere at køre i reperer osv.

Kommentar
Fra : hrpt

Dato : 09-11-04 00:57

Nej syntes bare at det var en fed bil, og jeg har været ude og kigge på en, og at der var fin med pladsen i den, og så automatgear, det var også lige noget for mig...
Men jeg er da nysgerig efter at vide hvilken bil, du tænker på ??'

Mvh

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-11-04 01:12

Nu er de som regel også dyrere ved forhandlere, men du får lige en liste over de "svagheder" modellen kan have.
Først og fremmest: tjek kabinen under måtter. Vand i bunden er et velkendt problem.
Oliespild, især mellem motorblok og gearkasse. Forekommer ofte hvis der har været for meget olie på motoren.
Utæthed ved vandpumpe
Skæve bremseskiver og rust på bagskiver
Rust i vanger og inderskærme og dørbunde og rundt om baglygter
slatne støddæmpere
Slider meget på styre og bærekugler
Klonklyde fra bagtøj ved gearskift
Slitage på kardankrydser og gearkasse og bagtøjsophæng.
Men hvis man er heldig at finde et eksemplar uden rust, er det de mekaniske dele i undervogn, styre/bærekugler, kardankryds, gummiophæng, støddæmper og bremser der er det største problem, men det er så også stort.
Dele koster ikke vildt meget til dem, men hvis man ikke selv kan lave det, koster det en bondegård på et værksted.
mvh dova

Kommentar
Fra : Drystin

Dato : 09-11-04 01:25

Jamen der er jo tons af biler på www.bilbasen.dk du kan vælge imellem privat og forhandlere

altid er der nogen dyre end andre, jeg kigger selv efter større bil for tiden, jeg har en mindre 3 dørs, men kigger lidt på en Audi 100 eller peugoet 406 de ligger i en prisklasse af 40 - 60.000 kr lidt mere end de 25.000 ja..

http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=525354&page=5
en ny skærm koster ca. 2000,- med montering og lakering.
har du en som kender lidt til el så kan de ruder nok hurtig fikses...

http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=540459&page=11
en BMW 316 en 1,6 ikke så stor motor men så køre den lidt længere på literen koster 17.000
med en masse nye dele...

http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=536176&page=12
mazda 323 2.0 til 25.000

http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=541615&page=17
en opel Vectra 1,6 med lidt ungdoms sjov i

der var et par stk alle til 25.000 eller under.

Da alle bilerne er private skal du nok tage en erfarn med ud og kigge på dem efter rust og fejl og mangler.
bestemmer du dig for at prøve en tur i en brugt bil så, må du ikke være forsigtig prøv at kør den ud
den må ikke sige underlige lyde heller ikke når den yder en del.
hvis sælger selv vil være med i bilen ville jeg nok ikke prøve køre den selv.
kan være han vil prøve at skjule noget for dig eller prøve at sælge noget lort.

når du har kigget på dem så skriv lige nummer pladen ned, du kan nemlig på nettet gå ind og se deres seneste syn repport, det kan du gøre her https://www.bilsyn.dk/aut/public/dinbil.htm

Accepteret svar
Fra : Drystin

Modtaget 200 point
Dato : 09-11-04 02:16

Det skulle være biler som ikke koster en krig i vægt at forsikring som køre lidt længere på literen...

nu ved jeg ikke hvor gammel du er hvor længe du har haft bil osv.
det har jo også en del at sige med forsikring.

http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=503546&page=34
sådan en her er dog lidt dyr at reperare på, men stor bil alt i el...
den kan også fås i GTi udgaven som giver lidt flere heste, men med stort set samme udstyrs pakke..
el ruder spejle servo abs c.lås osv.
http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=534406&page=38
f.eks den, den har oven i købet fart pilot til de lange ture...

har ikke selv prøvet de to modeller, men kender en som har haft gti udgaven og han siger den køre rigtig godt, men er desværre lidt dyr at lave, hvis / når den går i stykker det holder jo ikke for evigt.

lige en synsreport på en :
Mitsubishi Galant 2,0 4d. GTi 16V
http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=531224&page=51

1 1 Til ejeren af Mitsubishi Galant , reg.nr. OM22015
2 2 Den 8. januar 2004 kl. 08.12 har vi periodesynet Deres køretøj med følgende resultat:
3 3 Køretøjet er betinget godkendt
4 4 Ved synet konstaterede vi nedenstående fejl ved køretøjet. De skal selv sørge for at få fejlene rettet, og vi skal ikke kontrollere køretøjet efter reparation.
5 5 Køretøjet er ikke lovligt, før det er repareret. De kan dog køre fra synssted til reparatør.
6 8 FEJLOVERSIGT
7 9 06 nummerpladelygte(r) virker ikke
8 9 06 sikring(er) mangler
9 10 BREMSEKONTROL
10 11 Aksel nr. 2 Målt: 258 Venstre: 134 Højre: 124 Skævbremsning 30% Ovalitet - Venstre: 8 Højre: 4
11 11 Aksel nr. 1 Målt: 464 Venstre: 224 Højre: 240 Skævbremsning 8% Ovalitet - Venstre: 10 Højre: 8
12 12 Driftbremse : i orden
13 13 Retarder :
14 14 MILJØKONTROL
15 15 Forureningsniveau : i orden

nu vil jeg smutte i seng, håber du kan bruge min info til noget.

så held og lykke med bil søgningen..

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-11-04 07:40

dova - nævner en hel masse ting man skal være over. Jeg har kørt i mercedes i 16 år og kan ikke genkende nogen af de fejl, som dova nævner. Tværtimod. Det eneste direkte nedbrud jeg havde på 648.000 km (diesel) var en termostat der gik i stykker i lukket stilling. Styrekugler blev skiftet to gange. Den øverste h-bærearm en gang. Støddæmpere ca. hvert andet år. Skiver og belægninger ca. hvert tredie år. Hvis dova har kørt Mercedes, så har han godt nok været uheldig!
MEN jeg tror ikke man får ret meget Mercedes for 25.000 kr. Indtil sidst i firserne var mercedes rimelig dyr med reservedele, men i dag er de på en række områder blandt de billigste.
Jeg mener at erindre, at en basis 190 E med manuelt gear kostede omkring 325.000 kr. i 1985. Hertil skal lægges udstyr.

Hvis hrpt, kan få en kaskoforsikring til 5270 kr. uden en kæmpeselvrisiko, så er det godt nok billigt!!! MEN det er måske kun kasko - nå nu egenvægten kommer på banen.
Held og lykke for valg af bil - men det du sparer i indkøb - kommer du til at bruge i stumper - men du kan jo være heldig!

Hej fra alka

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-11-04 07:42

Rettelese: Der er ikke kasko, men ansvarsforsikring alene til 5270 kr. alka

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 09-11-04 10:56

Må jeg lige påpege at dova,er en frøken.
Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-11-04 11:10

Alka, så er det ikke en 190'er MB du har haft, og det har jeg heller ikke, det har væretde større modeller, men kender flere der har haft "fornøjelsen" af det der populært er kendt som Mercedes' "Nittemodel".
Og listen med fejl, er både nogen jeg selv kender til, og som kan findes flere steder her på nettet, det vender jeg tilbage med når jeg har fundet det,
mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-11-04 11:42

Nå, men foreløbig fandt jeg denne side, hvor der er endda yderligere er nævnt flere velkendte problemer end dem jeg har nævnt.
http://www.geocities.com/MotorCity/Boulevard/4330/benz1.html håber det virker

Læs siden: Se på de vanligste fejl ved Mercedes 190
Det er så på norsk, men det eneste jeg tror der ikke lige er forståeligt for folk uden kendskab til biler, er ordet
registerkjede= knastkæde, idet MB har kædedrev i stedet for tandrem.

Men alka, jeg vil holde med dig i, at alle de problemer ikke kendes på de store dieselmodeller.
Jeg har haft 2 ældre, en /8 og en 123'er. Sidstnævnte var fra 1976, og da jeg skrottede den i 1999, havde den kørt omkring 800000, og den holdt jeg selv kørende med vedligeholdelse i 11 år uden den var på værksted en eneste gang, så forstand på MB'er har jeg i hvert fald. Bremser, hjullejer og den slags skiftede jeg selv når det var nødvendigt.
Hjullejer er for øvrigt en anden MB svaghed, og så at håndbremsen vil fryse fast om vinteren.
mvh dova

Kommentar
Fra : lillegubbi

Dato : 09-11-04 11:58

Hejsa

Vi har en MB 190 benzin automatgear fra 1983. Vi har haft den i 6 år, og vi har ikke haft alle de problemer som dova nævner. Der er ikke mere rust i den end man kan forvendte af en bil der 20 år gammel. Og der er selvfølgelig blevet skiftet dele på den, men det er ikke mere end jeg tror andre biler ville have. Min bedre halvdel er uddannet mekaniker, så vi sparer værkstedsudgifterne. Vores bil kører 11-12 km/l. Det vil jeg ikke klage over.

Jeg mener det var mellem 20-25000 vi blev tilbudt for vores her for nogle måneder siden.
Med hensyn til Vægtafgiften betaler vi 1420 pr. halve år. Forsikringen kan jeg ikke lige huske det nøjagtige beløb(vi har lige skiftet forsikring), Jeg vender tilbage når jeg har fundet ud af det.

Jeg vil dog sige, det er fornuftigt, at få en der har forstand på biler med ud og se på den.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-11-04 12:36

Nu er I to der skriver 1420/halvårlig i vægtafgift.
For det første kunne jeg ikke forstå, at der er så stor forskel i vægten fra dieselmodeller til benzinmodeller.
Men en diesel vejer noget over 1300kg
Og jeg har så lige fundet, at en benzinudgave af en 190'er vejer 1180.
Så den havde jeg fået placeret en gruppe for højt.
Men dem i siger der koster 1420 halvårlig, må så være vejet ned, for en benzinbil der vejer 1180 kg, koster altså normalt 3760 kr/år
lillegubbi, jeg vil næsten gætte, at der på din bils registreringsattest står, at den vejer 1100 kg ?
Mine var vejet ned til 1300 kg, men på et tidspunkt kunne man ikke det mere for det var jo penge i vægtafgift som staten gik glip af, og jeg mente faktisk, at 190'eren var en af dem der ikke kunne vejes ned.

Nu har jeg så heller ikke sagt, at alle 190'ere har alle de fejl, jeg skrev, kan have, men det er meget gængse fejl på dem, og almen opfattelse, at lige nøjagtig den model, har Mercedes ikke været så heldig med.
mvh dova

Kommentar
Fra : BJK

Dato : 10-11-04 12:00

Forsikringsmæssigt skal du tale med GF-forsikring. Jeg giver ca 4300 årligt for fuld kasko for en model 124 fra 1990.
Efter selv at have trawlet store dele af markedet igennem, er dette det suverænt billigste sted.

Godkendelse af svar
Fra : hrpt

Dato : 13-11-04 23:40

Tak for svaret Drystin.

Det var en rigtig flot indsats fra din side!. Godt nok omhandlet det ikke mit spørgsmål, men det fik mig da til at overveje at kigge efter en anden bil :)
Og tak til alle jer andre der brugte jeres tid på at svare på mit spørgsmål..

Mvh
Henrik