/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Metro og Samfundssind ?
Fra : molokyle
Vist : 508 gange
405 point
Dato : 05-11-04 19:43

I aftes var der et indslag på tv om Metroens forventede 'underskud' ...!

Dette skal vi ALLE betale til ..., men hvad med de Jydske motorveje, broerne (..både den fra Sjælland til Fyn & den fra København til Sverige) ..som vi alle har været med til at betale, men ikke kan køre på cykel eller gå over ...og som vi alle betaler for at vedligeholde, men ikke nødvendigvis bruger ?

Bla bla bla.... varer til og fra Sverige og Nord på ... det bli'r sgu da sejlet i Containerskibe af AP.Møller ...som altid

...er Metroen en større belastning for Statsbudgettet, eller er det et Københavner 'problem' ???

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : bauchmann

Modtaget 415 point
Dato : 05-11-04 19:53

Hej
Jeg troede du havde fundet ud af, at Danmark styres af en flok snedige og uduelige politikere. Hver gang et stort projekt skal igang underbudgetteres der. Som Helge Sander engang sagde på tv. Hvis politikerne fremlagde de faktiske udgifter, kom det ikke igang. Ret så tankevækkende. Nu skal der en Femernbro. Hvad skal vi med den? Jeg spørger bare. Vi (skatteyderne) må bare betale ved kasse 1.
Torben

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-11-04 20:00

milliarder skal vi bruge til nogle mennesker som måske skal på tværs af københavn.
SPILD af penge fordi en eller anden politikersnude har lovet alsanto (eller hav han hedder) at købe nogle flere toge.
Få dog rettet op på Københavns sociale anstændighed i stedet for.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 05-11-04 20:06

Fint med en metro i khv og omegn.

Men denne er ikke en del af det overordnede vejnet, som staten almindeligvis betaler. lokalt betaler amter og kommuner. Det er her kæden hopper af. Man skal altså stå midt i kbh for at synes at metroen er en del af et overordnet vejnet.

Så kan man tage en diskussion om kassetænkning, og at alle pengene alligevel indgår i den samlede kasse.

Men lad os da endelig få støttet transport incl. gratis broer.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-04 20:09

Øv; vi er så enige

..så længe ...?

Der må da endelig komme nogle 'bilister' eller andre til orde; ind i tråden hér, som mener noget andet

..og velsign os alle i dén forbindelse, med nogle af alle de gode argumenter ???

</MOLO>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-04 20:12

UPS...

Overså lige ; den altid så selvretfærdige qfha

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-04 20:16

Her er ikke noget der ska' 'støttes'. Det er samme kasse

..og derfor også til glæde for alle (..os) der trækker 'læsset' (...langtidsledige i aktivering og ligesindede tvangsarbejdere !) til en billig penge

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 05-11-04 20:16

Jeg mener at både broerne og metroen er et "prestige problem". Lille Danmark vil så gerne mænge sig med de store og vise at vi også "kan"......problemet er bare, at udadtil kan vi godt, men kigger man nærmere på lille Danmark så kan vi ikke. Vores veje er under al kritik, lap på lap, og som Emesen også påpeger, så er vores sociale vilkår heller ikke alt for gode længere.

Men politikernes idé er vel, at prestige er = flere turister, som lægger penge i kassen, hvilket kommer os alle til gode og derfor skal vi alle være med til at betale.

Skal lige skrive, at jeg ikke har belæg for at udtale mig om, om Kbh havde brug for en metro eller ej, og derfor heller ikke kan udtale mig om hvorvidt det er et kbh. problem eller ej, men personligt mener jeg at det er et spørgsmål om prestige.

// Toupie

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-04 20:22

Jeg er altså kommet til, at stille qfha i en vis form for miskredit ..og det undskylder jeg hermed

Jeg må lige lære at læse inden ad ..

Min uforbeholdne undskyldning qfha !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-11-04 20:40

Som inkarneret bilist burde jeg jo så være modstander, men det er jeg i princippet ikke. En storby kan ganske simpelt ikke fungere hvis man ikke udbygger den kollektive trafik, MEN jeg accepterer ikke det der svage argument med nordjyske motorveje og så videre for med de afgifter bilisterne betaler på den ene og den anden måde kunne man asfaltere størstedelen af DK. Statskassens største malkemaskine er bilisterne. Motorveje er jo altså bare ikke et spørgsmål om privatbilisme, men i høj grad et spørgsmål om en fleksibel transportsektor, der gør det muligt at få gods til og fra alle egne så københavnerne kan få noget at spise for de producerer jo ikke rigtigt noget selv. Det er jo for dyrt at lægge skinner ud til alle afkroge og af samme grund er vi nogle der spytter godt i statskassen når vi udskifter den firhjulede så der også kan blive råd til at alle de der mennesker kan klumpe sig sammen på et meget begrænset område.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-11-04 20:43

tilslutter mig lige både toupie og bauchman - og fatter ikke en dyt af den metro med mere - synes det er spild af penge for ikke at sige at gøre nar af de stakler der er på "tvangsarbejde etc" - sidder og tænker vemodigt på herlige sporvogne man var så dum at landsforvise - suk !!!!!!!!

Hvem sagde demokrati om demokratur ??????????????????????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-11-04 20:48

Filens som BjarneD har ordet i sin magt *GGG*
Klart der skal tænkes - bare de der burde tænke så ville gøre det - og skulle de så endelig begynde på det - bare de så ville være ærlige !!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-04 21:12

Bj-arne-D -> Bilister betaler ??? ...Ja, for deres enegang i samfundsøkonomien

...vægtafgift, police/forsikring og benzin skatter ??

...og : Hvem bruger 90% af vejarealet ..og rå-olien ? Cyklisterne ? Fodgængerne ? Tog-pendlerne ?

...men det er os andre der trækker læsset = Miljø belastning = X 1000 passive rygere pr. Person pr. bil 'tændt' i 20 minutter om dagen og ska' betale for skidtet

Sluk smøgerne og åbn vinduet ...og DØ !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-11-04 21:19

er du faldet ned igen Molo ?????????????????? *GGG*

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-04 21:24

miritdk -> Faldet ???

Næeh du... hér går bølgerne højt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-11-04 21:27

Det er jo derfor jeg syntes vi skal have metroen. Det er jo nok mine år i københavnstrup der har taget det meste af livet ud af mig og de forureningsproblemer du taler om er jo bare alle de fortravlede mennesker der bare må bo i storbyens hjerte, mens arbejdspladserne ligger helt andre steder. Hvis I nu flyttede ud hvor vinden blæser så ville iI jo kunne trække ren luft igen

Du glemte registreringsafgiften hvor vi betaler særdeles pænt. Hvor mange penge tror du jeg har lagt i statskassen i år med indkøb af to stk. personbiler til ialt 315.000 kr.. Ja der er hverken busser eller tog hvor jeg bor og mine ben er ikke "gode" nok til at bruge en cykel for slet ikke at tale om mine dårlige lunger, der har været en god grund til at flytte langt ud på bøhlandet.
Misundelse er en grim ting hr. cyklist

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-04 21:29

Så lige på 'fjerneren' at man kunne få hjælp til nikotinplastre og ryge-afvending.

Findes der også kurser for bilister; med ondt i røven, hjælp til benzin nedtrapning og cykelkurser ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-04 21:33

Hvor lægges mest afgift ? I 10 Prince (17 kr.) eller 1 liter benzin + vejskat + lovpligtige forsikringer (10 kr.) pr. 10 km. ?

..og hvor er den sammenlagte miljø belastning højest ?

..for hvis' penge og helbred ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-11-04 21:34

Jeg kommer lige til at tænke på hvor meget ballade der var for nylig fordi regeringen ville opfylde sine valgløfter ved at flytte flere statsinstitutioner ud i landet. Det er jo ikke bare kontanthjælpsmodtagere der bor i Kbhv., men akademikere i massevis, som sikkert har bil så de kan tage på ""landet" i week-enden.
Jeg fatter bare ikke at en Molo og alle hans ligestillede vil bo i en by hvor huslejerne er skyhøje når man samtidig bliver kvalt af udstødningen dieseldrevne bybusser når man skal ud i en ende af byen hvor der ikke er togforbindelse.
Prøv at lægge mærke til den forunderlige bue. med en enkelte afstikkere, som tognettet har i Kbhv.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-11-04 21:34

sender lige en tung ting gennem luften efter BjarneD - du skal filene ikke kritisere cyklister - at du ved det - grrrrrrr !!!!

Desuen - kører alle københavnere ud for at arbejde ?????? Her kører de ski da derind ad

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-11-04 21:35

Rygere og drukmåse er samfundets største belastning, no doubt about it!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-04 21:35

Sagt før : DØD over privat-bilismen

..og nu ska' jeg sgu ryge mig en Cigar til min aftenkaffe

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-11-04 21:35

lige på sekundet BjarneD

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-11-04 21:36

One down, more to go

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-11-04 21:38

jojo og Molo røg på en god cigar - håber det var godt *G*

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-04 21:45

Når jeg har røget færdig ; ka' I bare komme an

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-11-04 23:56

Molokyle
"Død over privatbilismen"
Du har lige nøjagtig den samme floskelagtige indstilling til bilister som bunkevis af andre mennesker der tilfældigvis har valgt at bo midt i en by hvor en bil ofte vil være mere til ulempe end gavn
Der tænkes ikke over, at folk måske har 10-15 km til nærmeste indkøbssted, skoler, daginstitutioner m.m.
Og at der ikke alle steder findes HT-busser der kører med 5-10 Minutters intervaller døgnet rundt.
Nogen der måske bare har 20 km til arbejde kunne være nødt til at affinde sig med flere timers transport og ventetid hver dag for at komme til/fra, fordi kollektiv trafik enten er mangelfuld eller ikke eksisterende, hvis det ikke var fordi de pøsede tusindvis af kroner i statskassen hvert år for at have en bil, som der yderligere er unormalt store vedligeholdelsesudgifter på, fordi alle de penge vi betaler, ikke går til at vedligeholde vejnettet så resultatet er, at bilerne bliver slidt hurtigere ned.
M.h.t Metroen ved jeg ikke om den er nødvendig eller ej, men betale til den skal man åbenbart, nøjagtig ligesom du synes det uretfærdigt at betale til vejnettet i Jylland.
Der er så meget man synes det er uretfærdigt at betale til.
Folk der aldrig er syge, betaler til sygehuse, folk der aldrig kommer i Det Kongelige teater betaler, skatteydere der er pisseligeglade med fodbold betaler til idrætsparker o.s.v.
dova

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 06-11-04 00:37

Jeg er en privatbillist og køre sådan ca. 150 km gennemsnitligt om dagen på ret elendige motorveje...og får røget en pokkers masse smøger imens
Jeg bruger hverken broen eller metroen, men når nu jeg alligevel skal betale til regeringens prestigeprojekter så trøster jeg mig med, at dem der faktisk bruger det, betaler mere end jeg (billetter og broafgift) Omvendt så har jeg egentlig ikke noget imod at betale, for den dag jeg står og skal bruge det, så er det der og jeg skal ikke vente på, at det bliver opfundet

// Toupie

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-11-04 00:38

Synes de skulle udvide Metroen til Århus, og hvad med den bro til Færøerne? Jeg spør bare!!
Utroligt hvor folk har ondt i skatten her i Danmark. Men børnecheck, EU støtte og andet tager de glade imod

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-11-04 08:31

BjarneD & dova -> Det største problem omkring bilisme i byer er jo netop at de 'bedre' stillede har råd til at flytte ud af storbyen, købe sig en dyt og pendle frem og tilbage mellem bolig og arbejde. Frisk luft på landet og mere møg i byen som følge. Bompenge eller forbud mod privatbilisme i byen tak.

10 km. på cykel = ½ times trampen (..og det uden det går for stærkt = 20 km/t)

10 km. i bil = 12 min. os og trafikdrab (..overhold hastigheden på 50 km/t)

Joeh... jeg kan godt se bilen er uundværlig, når man gransker ovenstående regnestykke, men jeg har heller ikke lagt tiden med at finde en P-plads til (= 10 min., sammenlagt 22 min. = ca. 2000 cigeretter passiv fodgænger-/cyklist-hosten) for så ville forskellen i tid være sølle 8 min.

..og dova jeg synes ikke det er specielt uretfærdigt jeg skal betale for motorvejsnettet i Jylland. Det er uretfærdigt at jeg som cyklist skal betale for motorveje overhovedet. Brugerbetaling tak. Hvis det er livsnødvendigt at fragte vare på motorvej istedet for med tog, betaler jeg i den forbindelse gerne lidt ekstra for varen, men til gengæld har jeg så tilgengæld også muligheden for, helt at vælge en sådan vare fra

Ikke rygere kan trække samme vej som røgen. Den mulighed har vi 'bløde' trafikanter ikke.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-11-04 11:12

Lige et lille problem.
Jeg ved godt at det er et Luxusproblem.
Når jeg skal på ferie med fly, kan jeg vælge mellem at blive kørt i bil eller taget toget.
Citat
Toget til og fra Malmø er aflyst.

Og hvad så..................venter flyet..............næ..................får jeg pengene tilbage..................næ...........jeg kunne jo bare komme til tiden.

Hvad gør man næste og andre gange....................ta'r bilen.........nemlig.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 06-11-04 12:00

Molo, du kan da ikke sådan skære alle over en kam
Som min situation er nu, har jeg har kun min bil som et nødvendigt onde, ville allerhelst undvære alle de udgifter der er forbundet med den. Jeg er hverken rig eller bor på landet, men uden bil ville min transport til arbejdet tage 1 1/2 time incl. de 2 km jeg skulle gå, da der ikke er offentlige transportmidler dér hvor jeg skal hen. Og jeg ville slet ikke kunne komme hjem de aftner og weekender hvor jeg har aftenvagt. Alternativet ville være, at jeg skulle tage et arbejde der udover dårligere løn også ville have dårligere arbejdstider. Det er der ikke meget sjov ved...
Jeg har truffet et valg med mit liv, og det må jeg så tage konsekvenserne af - lige nøjagtigt som alle andre mennesker

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-11-04 12:07

Cyklen emesen !!! ....hvis altså man kunne komme over den der fordømte bro på en sådan. En cykel-anhænger kunne klare 'godset' og pakkenellikerne

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-11-04 12:14

Toupie -> Netop fordi trafikpolitikken er som den er. I den bedste af alle verdner kunne du komme med dele-minibus på arbejde

8 mennesker i en bil beregnet på 8 personer. Ikke som nu 1 i en bil bygget til transport af 5 + 500 kg. gods. Resourcespild så det forslår

Apropos parkeringsplads : Dette betales der for i byen ....

5 parkerede biler = 5 x persontransport. Samme plads : 100 cykler = 100 x persontransport. Gad vide hvorfor det koster at parkere dytten ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 06-11-04 12:25

Molo, jeg kan klart følge din tankegang, men jeg tror alligevel det ville blive for dyrt for samfundet med dele-minibusser. I den bette flække jeg arbejder er der ikke mange andre arbejdspladser, så bussen skulle køre en pæn omvej for at sætte kun én person af, og med de arbejdstider jeg har (som forøvrigt skifter efter behov) skulle der mange busser til, for at tilgodese alles behov. Tiden ville også blive forlænget, hvis alle skulle hentes og bringes fra punkt A til punkt B for til sidst at ende ved punkt C.
I Kbh. området er tingene måske meget anderledes fordi der er en del der tager langt for at arbejde i storbyen.

// Toupie

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-04 12:57

Molo du kan ikke se ud over Langebro eller noget i den retning.
Du skal vist opdatere din viden om privatbilisme og ikke mindst den statistik der vedrører København inklusive broområderne. Den seneste statistik viser nemlig, at der er sket en eksplosion i antallet af privatbiler i indre København og det er ikke en færdselsstatistik, men en ejer/indkøbsstatistik. København er ved at udvikle sig til boligområde for højtbetalte akademikere og andre administrativt ansatte, der elsker at suse ned om hjørnet for at spise på restaurant med lave priser på grund af sort arbejdskraft. De samme mennesker er med til at fortrænge muligheden for boliger til lavtlønede så det varer nok ikke så længe før de kan få lov til at være alene om at indånde deres eget møg.
Nej de skulle tvangsforflyttes til Ringkøbing eller Hirtshals. De har jo ikke noget imod at flytte rundt med dem på gulvet, som der jo ikke er meget arbejde til inden for broområderne fordi de produktive virksomheder flytter ud hvor huslejen er lavere og logistikken fungerer bedre. Prøv engang at se Københavns nye havnefront, ikke lige frem noget der oser af produktion.
Jeg syntes for øvrigt også at sporvogne er mere charmerende end en Metro, men det er ikke kønt med alle de strømledninger i gaderne og selv om man kunne reducere privatbilismen så ville vare og lastvogne ikke kunne komme til.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-11-04 13:06

Pol Pot til magten! Han kunne virkelig få folk ud af byerne! Var han ikke osse radikal?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-11-04 13:12

Det vil sige, at offentlig transport = cykel
Hva dælen skal den metro så laves for.....................der er jo cykler.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-04 13:25

The Molo-way! Molo cykler - Alle cykler

Togene ud af undergrunden og så skal der laves cykelstier der.

Minder mig for øvrigt om engang jeg skulle hente min kones Københavnske veninde ved færgen I Århus for at køre hende hjem hvor vi boer. Rejsen var foregået med tog til Kalundborg og så videre med færge. Vi kørte ud af Århus og da vi nåede et stykke på den anden side af Lisbjerg bakke lød det: "Håål da li'e kaje man' hvoor ær hæer mørkt"!
Se det tænker vi andre jo ikke lige over selv om jeg har forurenet den Københavnske luft med bilos i flere år

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-11-04 13:27

BjarneD - det var en ordentlig svada..................men der er lidt om snakken.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-04 13:30

Ja, og så sad jeg lige og tænkte på hvor meget forurening der skyldes alle de forbandede gadelygter og reklameskilte.
Her hvor jeg bor nu er der ingen gadelygter og hvor er stjernerne flotte.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-11-04 13:31

Stjerner? Nu? Hmm? Hvilken tidszone er du i Bjarne? Jylland er godt nok stort!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-04 13:35

Ja godt nok bliver man ældre Tedd, men jeg kan stadig huske hvordan himlen så ud sidste nat

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-11-04 13:36

Ja gir dig ret! Stjerner ser bedre ud her i det mørke Jylland!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-11-04 13:38

emesen -> Jep : Der er blot ikke plads til dem ...cyklisterne ...for bilerne ...så derfor : Metro (..og så ska' man jo tænke på de gangbesværede ..og dovne )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-11-04 13:46

Her i Smørum tænder vi selv stjernerne og der er altid fuldmåne.
Og vi har lysdæmper når vi skal sove.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-11-04 13:51

Alle der tvivler på mine påstulater laver blot en trafiktælling : Kl. 8.00 på Nørrebrogade (begge retninger !)..og tjekker lige hvor mange personer der 'ridder' alene i de første 200 personbiler der passerer og dermed spærrer for trafikken = Myldretid.

Tror fa'en det ta'r en hulens tid at nå frem i bil

Skønne spildte kræfter (.. i København City i hvert fald !)

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 07-11-04 18:49

Tak for svaret bauchmann.

Tjaeh... livet er hårdt ! ...men uretfærdigt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-11-04 10:47

>>Kl. 8.00 på Nørrebrogade (begge retninger !)<< det er jo slet ikke der den nye metro skal ligge.
Men jeg fik en genial idé her til morgen.
Busvej/baner med tihørende cykelsti på hovedstrækninger.
Busser med cykeltransport.
Servicetrafik kun på "gode" tidspunkter. (varevoge til levering)

Fordelen er, at det nemt kan ændres ved fejlberegninger af forventet trafik

Eyvind.
PS. Du må godt bruge idéen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-11-04 13:41

emesen -> Næeh... ikke metroen, men hvorfor nævner du det?. Alle bilerne ... kl.8.00 ...og kl.16.00 ! Nørrebrogade er sgu ik' længere end man kan cykle ad den fra ende til anden på ca. 15 min. ....hvis det ikke lige var for bilerne altså !

Ok. ideen taget til efterretning, men den skal sikkert bare rettes en smule til for at de æder den på det næstkommende møde i vores lokale trafikudvalg

</MOLOKYLE>