/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Problemer med ekstra harddisk
Fra : Breunski
Vist : 411 gange
100 point
Dato : 03-11-04 10:39

Når jeg forsøger at gå ind på min ekstra interne harddisk, skriver xp at disken ikke er formateret, og spørger derefter om den skal formateres.

Dette kan jeg ikke forstå, da den fungerede fint igår aftes og der ligger en masse filer på, som jeg vil være rigtig ked af at miste. Hvis jeg bruger en genvej til en af mapperne på harddisken, skriver xp, at det drev eller den netværksforbindelse genvejen refererer til ikke er tilgængelig. Kontroller at at disken er sat ordentlig i eller at netværksressourcen er tilgængelig.

Jeg har kontrolleret at disken sidder ordentligt, så hvad gør jeg så?

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 03-11-04 10:48

Prøv at se denne tråd. Den er fuld af ideer til løsning af dit problem.
http://www.kandu.dk/dk/spg/52433

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-11-04 12:37

Dine HD og CD/DVD bør sidde sådan for sikker læsning:
HD 1 C: på primary IDE kabel sat som master
CD/DVD på primary IDE kabel sat som slave
HD 2 på sekundary IDE kabel sat som master
DVD/CD på sekundary IDE kabel sat som slave
Har du slukket comp midt under læsning til ekstra HD

Alt håb er ikke ude endnu.

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 03-11-04 14:25

Jeg vil gerne have mine HD og CD til at være tilsluttet sådan, men det er desværre fysisk umuligt i tårnet. Nu har jeg kørt file recover og reddet de filer, som skulle bruges, og så prøvede jeg at formatere, men nu var kapaciteten kun ca. 2 gb, selvom det er 20 gb HD.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-11-04 14:32

Der findes fladkabler som har længere afstande mellem stikkene.
Hvis du har reddet dine data så prøv at kigge på din ekstra HD med denne diskette.
Technet boot diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten.
Er du i tvivl så spørg.

Kommentar
Fra : lau_cph

Dato : 03-11-04 17:04

Der må sidde en jumper forkert så... det må være fordi den siddere i clip-mode... HAR SELV LAVET DEN FEJL ÉN GANG!

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 04-11-04 10:09

Nu har jeg prøvet at køre disketten, men kan ikke komme på HD. Den er godt nok "detected", men jeg har prøvet med C: og frem til G:

Den skriver bare invalid destination eller sådan noget.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-11-04 10:38

Hvis du starter comp med disketten (altså booter) vil den vise et billede af din HD
Disketten kan ikke "køres" fra windows.

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 04-11-04 11:19

Jeg booter også fra disketten, og i opstarten har den fundet harddisken, men jeg kan ikke vælge destination efterfølgende. Den har kun diskdrev a:

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-11-04 12:16

Desværre så kan disketten ikke læse din HD

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 04-11-04 17:10

ærgeligt, men nu smider jeg den bare ud. Jumperne sad hvor de skulle. Jeg har sat en ny og større harddisk i, og så er det lykkedes mig at få sat HD og CD som master og slave i både primær og sekundær IDE. Jeg fandt mine gamle filer ved hjælp af PC Inspector File Recovery, som der var henvisning til i spg. 52433

Godkendelse af svar
Fra : Breunski

Dato : 07-11-04 12:49

Tak for svaret arne.jakobsen.