/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
pakker??
Fra : isa_addams
Vist : 376 gange
50 point
Dato : 03-11-04 01:26

Jeg har trådløst netværk.. og der står noget med sendte og modtagede "pakker".. så kunne jeg godt tænke mig at vide hvad "pakker" er for noget...

På forhånd tak :)

Kommentar
Fra : perdude

Dato : 03-11-04 01:51

"Pakker" er bare et andet udtryk for det data du sender når du er på internettet. Al transport af data på internettet styres af TCP/IP, som styrer at "pakkerne" kommer helskindet frem til de rigtige modtagere.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 03-11-04 07:50

Fundet noget læsestof, som jeg håber kan give dig et indblik og forståelse for noget af det, der foregår på den anden side af din skærm.

http://www.konex.dk/OSI-modelen/Protokol.htm
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=tcpip
http://kortlink.dk/au/dcx

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 50 point
Dato : 03-11-04 08:52

En meddelelse består af flere små stumper [ ] som også kaldes pakker
[en][med][dele][lse]
Hver pakke som ser sådan ud 1000011110001110001 har også et kontrol (101)
som fortæller om pakken har den størrelse som blev sendt.
Har den tabt nogle 0101010 sender den tilbage at kontrolsummen ikke passede.
Og så får den en ny pakke.
Din meddelelse kan se sådan ud:
[0101101010101(0010)][0101010101010(001)][0101010101............osv.
men der er mange flere 010101 i hver pakke

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-11-04 13:50

I forlængelse af emesen! Internettet blev oprindeligt til pga det amerikanske militær! I tilfælde af atomkrig måtte man sikre at meddelelser, filer og lign. kom frem uanset om en del af netværket var ødelagt! Derfor blev filer delt op i packets (pakker) som kunne sendes uafhængigt af hinanden, så filen alligevel kom frem, bare af en anden rute udenom de ødelagte computere der var ødelagt! filen blir så først samlet på modtagerens computer, når alle pakkerne er nået frem! Hver pakke har så indbygget adresse i sig så de forskellige routere på netværket ved hvor destinationen skal være! I princippet kan du være ude for når du sender en fil eller mail, at dele af filen (pakkerne) har været både omkring Japan og Sydafrika, selvom du bare sendte en email/fil til naboen!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-11-04 14:35

Så kan jeg bedre forstå at det nogle gange er ulæseligt.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-11-04 18:41

Har du da fået mails med andre skrifttegn, emesen?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-11-04 18:48

nø dæ nåk nærmere tævekontrollen som ik virker, efter den har været en tur til afrika.

Godkendelse af svar
Fra : isa_addams

Dato : 06-11-04 17:24

Tak for svaret emesen.