/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Uha der er vist lidt varmt derinde....
Fra : baller
Vist : 489 gange
50 point
Dato : 02-11-04 02:56

Hey !
Jeg har købt et Abit kv8 pro motherboard
http://www.abit.com.tw/page/en/motherboard/motherboard_detail.php?pMODEL_NAME=KV8+Pro&fMTYPE=Socket%20754&pPRODINFO=Driver
Og en AMD Athlon 64 3200+ (socket 754) http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=411 det er jo rigtig fint men syntes den bliver for varm sommetider. Ligger for det meste på 40 Celsius men hopper op på 60 C efter jeg har gamet f.eks. i et stykke tid. Her kommer spørgsmålet hvor varm må den blive ? Der er kommet kølepasta imellem samt jeg har 3 kølere/blæsere i kabinettet (godt nok bare nogle standart ting der larmer ret meget). Ideer tips samt tricks er velkommen. Har hentet et program der hedder CPUIDLE men det æder min cpu total fra 2% til 100% og diverse temperatur programmer.
For at gøre et lang tråd kort Hjælp..
Hilsen Baller :0)

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 02-11-04 07:33

Det betyder ingenting, at CPU'en kommer op omkring de 60 grader engang imellem.
Den kan tåle at komme helt op i nærheden af de 80, før det begynder at blive faretruende,
og hvis den almindeligvis holder sig nede på 40, er du rigtig godt kørende.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 02-11-04 07:38

PS! Lad os sige, at så længe den holder sig under de 70, kan du tage det helt roligt,
men hvis den kommer op mellem 70 og 80, bør advarselslamperne begynde at blinke.

Og kommer den over 80... så sluk straks for computeren.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 02-11-04 07:46

Hej Baller

Alle ved at en AMD afgiver mere strøm end en Intel P-IV, men med den rette køling, kan problemerne afhjælpes. Det lyder som om at du har rigtig køling på, men at der kan være nogle "luftlommer" inde i PC'eren hvor der er stillestående luft, som dermed ikke køler.

Dine grader på CPU er ikke så høje at alarmen skal gå - ganske rigtigt som Rellom siger ved 80 skal alle alarmklokker være til stede - men jeg savner din processore zone1 (Chipset område) og zone 2 (PCI/AGP) for de må ikke være for høje førend at der kan ske skade.

Kig efter om der er kabler/grafikkort etc. som laver disse luftlommer inde i PC'eren, og vær ikke bekymret for en processor varme på 60 - men er Zone 1 eller 2 60 skal du sørge for bedre køling.

Lars

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 02-11-04 09:22

ALLE amd'er bliver varme af pommeren til. og de kan tåle det. Du har faktisk en lav temp. i forhold til så mange andre amd-brugere.. Men køb dig en lownoice 400w psu, med 120 Mm Blæser og evt. en kabinet-blæser eller to. En billig effektiv lownoice cpu-køler kan du finde for omkring de 200 ,- og psu'en (strømforsyningen) ligger på omkring de 400,-. Kabinet blæsere i 80 Mm, i lownoice ligger på omkring de 75 ,-. Håber du kan bruge det

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 02-11-04 15:01

Min gamle AMD lå da tit på 90+ det højeste jeg så den var på var 96 grader den kørte da fint, det var altså en gammel 1200 mhz

Kommentar
Fra : baller

Dato : 02-11-04 18:17

Hey !
Ja skal nok bare hakke et par nye blæsere ind og stripse mine kabler lidt sammen så der kommer flow inde i kassen.
Kender i noget der hedder cpuidle www.cpuidle.de de skulle også sætte dine temps lidt ned, men syntes bare at den æder alt min cpu power.. (nitte)
PSU er helt ny http://www.chippen.dk/info-hardware/STROEMFORSYNINGER/S-450.shtm så den suser ok.
Tjek denne her http://www.chippen.dk/info-cooling/FanDucts/sunbeam-oc-coolkit-blue.shtm noget vildt i det ?
Men kører tråden lidt endnu.. Min temp er faktisk 60 konstant og under 3-4 timers game idag, kom den på 64 som det højeste nogensinde (har haft grejet i en uge nu)..
Men tak so far drenge...

Accepteret svar
Fra : larsfrohn

Modtaget 50 point
Dato : 02-11-04 20:18

Hej Baller

Dit link til chippen med køler er OK, men for samme pris -25% kan du få et sprit nyt A/Open kabinet med samme indhold = rør fra kabinet direkte til køleren på CPU enheden.

Hvis du ikke har observeret høre tep. end de 64, så er alt i skønneste orden, så lad endelig være med at bruge flere penge på kølingen. Test evt. om du kan tage en eller flere af de kabinet kølere af du har hængende bagpå, simpelt hen for at få støjniveauet ned.

BN Elektronik har nogle udemærkede 5 1/4" kabinet kølere til under 30 kr. + moms, som larmer <22 DB - de var måske en ide til erstatning for dem som larmer, og uden du bliver flået.

Lars

Godkendelse af svar
Fra : baller

Dato : 07-12-04 21:01

Tak for svaret larsfrohn.Så er der Point :0)

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 08-12-04 07:52

Takker Baller - held og lykke med projektet og indkøb af delene

Lars