/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
§ 29 i serviceloven
Fra : calista
Vist : 846 gange
200 point
Dato : 29-10-04 12:12

Jeg har nu ansøgt om ovennævnte og fået afslag.
Afslaget er begrundet med, at handicapcentret ikke finder det sandsynliggjort, at det er på grund af min søns nedsatte funktionsevne, at jeg ikke er tilknyttet arbejdsmarkedet.
Skal så anke sagen, da jeg mener det modsatte!! Min søns fungerer i en normal skoleklasse, dog med 8 støttetimer fordelt på ugens timer. MEN herhjemme fungerer han IKKE. Han er voldsomt udadreagerende, slår og sparker, og er verbalt meget "streng" overfor både os som voksne, men også overfor sine mindre søskende. Det er der ikke taget hensyn til i afslaget. Der er KUN taget "hensyn" til at han fungerer i et skolesammenhæng og at jeg ikke har tilknytning til arbejdsmarkedet.

HJÆLP søges derfor, og jeg er ved at være desperat, idet det er anden gang jeg får afslag!

Accepteret svar
Fra : jspi

Modtaget 210 point
Dato : 29-10-04 12:18

Hwj calista

Prøv at kontakte den åbne handicaprådgivning i dit amt. Måske ved de hvad du skal gøre. Og så kontatk LEV, der har de både professionelle rådgivere og andre forældre der står i samme situation som dig.

MVH
Jspi

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-10-04 17:48

Det er en normal procedure at anke et afslag inden 14 dage (Du skal have modtaget et brev hvori det fremgår at du kan anke tilbage til "afslageren" inden en bestemt tidsfrist, i et sådant brev skal det fremgå, hvor anken kan sendes til, hvis du ikke har modtaget et sådant brev, er der ingen tidsfrist og "afslageren" har begået en ulovlig handling)
Så send et brev til dem, hvori du bekendgør at du mener at i følge loven har de handlet ulovligt, og at du savner vejledning i hvor og hvem du kan anke til.
Det er nemlig sådan at du skal svare tilbage på deres afslag, at du ønsker sagen anket, med de og de begrundelser. Så har de chancen for fornyet behandling, eller vidresendelse til Statsamtet, for vurdering/afgørelse.
Når de ikke har sendt et sådan vejledning til dig, har de nok røde ører, og vil måske ændre afgørelsen.
Hvis de ikke vil give sig, skal de sende videre til statsamtet, og hvis deres afgørelse også går dig imod, er sidste chance Socialministeriet, men de tager kun sagen hvis den er principel.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : calista

Dato : 29-10-04 18:42

PalleBhansen, der er 4 ugers ankefrist, det hele er med!
Det der er det reelle problem, er hvordan hulen jeg sandsynliggør, at min manglende tilknytning til arbejdsmarkedet hænger sammen med drengens handicap.
Og hvordan man får banket ind i deres tykke hoveder, at selvom han fungerer i skolen, så fungerer han sgu ikke herhjemme!
Det kræver sin mand/ kvinde, at få hverdagen til at køre. Og de ressourcer findes ikke, hvis jeg er på arbejde. (prøvet under revalidering, kom tit for sent pgr af drengen og måtte tit gå tidligere fordi han havde det skidt)

Jeg forlader kandu for weekenden, men vender tilbage mandag morgen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-10-04 19:58

Ja, så må du anke igen, og prøve at skrive dine begrundelser så godt du kan, husk at få det hele med, evnt. lade nogle gennemlæse og korrigere brevet.
Men jo flere begrundelser du kan komme med, jo bedre, uden at komme med bagateller, men bedst af alt, er at komme med exsempler, og udtalelser fra andre, feks. fra den person der nu er hjælper, hvis nu du kan vedlægge et brev fra vedkomne, som udtaler at det er hårdt arbejde, og der er behov for flere timer.
Endvidere, skal du nok spørge om du er faldet i et § hul, og om der da er andre §èr der evnt. kan hjælpe i din situtation.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : calista

Dato : 15-12-04 10:45

Tak for svaret jspi. De hjælper mig pt. Dog vil jeg ikke kunne modtage §29, men der er ret mange andre ting, vi kan få støtte til. Ting vi ikke anede en dyt om, og som forvaltningen ikke har nævnt noget om!

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 15-12-04 18:33

Hvor er det dejligt at høre, så håber jeg at tingene lysner sig for jer. Desværre sker det alt for ofte at forvaltningen "glemmer" at oplyse forældrene om de muligheder de har, selv om det står højt og tydeligt i loven at de har pligt til at informere. Bla. glemmer de at informere at amterne har den åbne rådgivning hvor alle med handicap kan få anonym og gratis rådgivning. Og netop pga. af den manglende information kan at det godt betale sig at melde sig ind i de foreninger der findes, som f.eks LEV. Jeg arbejder selv som hjemmevejleder for voksne udviklingshæmmede, så jeg møder problemet med jævne mellemrum.

Glædelig jul
Jspi