/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
ozon fra TIG svejsning
Fra : jef123
Vist : 1195 gange
117 point
Dato : 27-10-04 17:36

Er der nogen der ved hvorfor der dannes ozon når man TIG svejser?
Det er især når man svejser på blanke overflader som aluminium og rustfast.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 127 point
Dato : 27-10-04 18:57

http://www.asc.amr.dk/forskning/rapporter/1995-14/svejs02.htm

Men jeg kan egentlig godt lide lugten.

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 27-10-04 19:28

Ja emesen,men de gasser der utvikles der er jo ikke sunde,jeg får pusteproblemer af dem nu,for mange år i det miljø

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-10-04 22:25

Hejsa
Ozon O3 er en giftig luftart det er noget med at UV lyset splitter atomerne i svejsegassen hvorfor de lige vælger at pare sig i grupper af tre kan jeg ikke lige huske.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : kimboje

Dato : 27-10-04 23:32

O3 dannes når luftens O2 udsættes for UV-stråling med bølgelængder mellem 130 - 175 nanometer og UV-lyset spalter O2 til frie O-atomer og hvert frit O-atom er meget reaktivt, det reagerer så videre med et andet O2-molekyle og danner O3. Denne UV-stråling har kort rækkevidde i luft og derfor dannes den største mængde O3 nær lysbuen og ledes bort med den varme røg og gas fra svejseområdet.

Mvh. Kim Boje

Godkendelse af svar
Fra : jef123

Dato : 31-10-04 13:56

Tak for svaret emesen.
         Jeg kan ikke lide lugten af ozon, men tak for linket.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-10-04 14:05

............nej den er heller ikke særlig sund.

Kommentar
Fra : allan2712

Dato : 03-07-07 14:12

I sin tid fik vi taget luftmålinger af force og de sagde at ozon blev dannet ca 1 m fra lysbuen.
hvis der er for meget ozon i rumme giver det øjen kløe. så vi fik frisk luft udstyr og en god udsugning.

Hvis du sliber i aluminium, vil de støv som kommer kunne give alminumtose (er ikke sikker på stavemåden) men det svare til asbestose bare i en letter grad.

Mvh. Czanto

Ps. et godt råd få en svejsehjelm med friskluft udstyr.