/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hibiscus
Fra : bauchmann
Vist : 810 gange
120 point
Dato : 24-10-04 19:17

Min hibiscus er lang og ranglet. Hvordan får jeg den mere tæt, og kan jeg beskære den nu?
Torben

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-04 19:37
Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-10-04 19:37

Nej, vent til marts hvis det er en indendørs og april hvis den er til udendørs.
Stil den køligt og lyst ind til da, og spar på vandet.
Til foråret beskæres den som man beskærer roser.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-10-04 19:41

Når planter bliver lange og tynde, måske lyse i farven, så mangler de lys! Lys i forhold til varme, Så stil den lidt lysere, eventuelt lidt køligere, så kan du sagtens beskære den nu,
Lykke og held med den, mvh.Valde.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-10-04 19:46

Hvis jeg vidste det, ville jeg være glad. Men mine dør i løbet af 14 dage, hvis jeg passer dem (overvander nok) og i løbet af et par mdr. hvis min samlever passer den. Jeg fatter ikke hvorfor, for vi har prøvet at følge "brugsanvisningen" til punkt og prikke. Men der er ikke noget at gøre. Om ikke andet, bliver de syge.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 24-10-04 21:21

Hej
Hele sommeren har der til stadighed været 10-15 blomster. Det er simpelthen de lange grene der stritter ud til alle sider. Den fylder alt for meget.
Torben

Accepteret svar
Fra : LA5

Modtaget 120 point
Dato : 27-10-04 23:05

Jeg har flere hibiscusplanter og har altid klippet dem, når jeg synes de er blevet for ranglede, uanset årstid.
Men lad være med at dreje eller flytte planten i forhold til solen og stil den i et solrigt vindue.... Så falder knopperne ikke af, inden de blomstre.
Desuden skal de have nyt pottemuld en gang imellem og og... have gødning fra forår til efterår og og og... vandes jævnligt, men endelig ikke for meget.
Hvis jeg har "vanrygtet" en plante, klipper jeg den bare helt ned, så der bare er nogle få stængler tilbage. Og lige pludselig begynder bladene at pible frem igen.
Held og lykke med det!!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-10-04 02:36

Når vi gør det samme som LAS, dør planten et par uger efter.
Hvis jeg husker rigtigt, skal den have gødning mens dem blomstrer, i modsætning til de fleste andre.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 28-10-04 10:11

Tak for svaret LA5. Jeg prøver at klippe den ned i dag. Går den ud, så øv.
Torben