/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Optage lyd oven i videoklip?
Fra : skaarupman
Vist : 537 gange
140 point
Dato : 18-10-04 20:16

Hej alle!
Er der nogen som kender et godt program,til at optage musik eller anden lyd oven i sine hjemmevideoklip,istedet for den originale lyd? Problemet er at jeg har optaget noget fra en fisketur, hvor der er meget vindstøj. I stedet for den støj vil jeg gerne optage lidt musik hen over. Håber nogen kan svare!

Mvh.
/Skaarupman...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-10-04 21:36
Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 18-10-04 22:24

Mener det kan gøres med Windows Movie Maker... som er i windows XP og mener også den er i ME...

Håber du kan bruge det )

//Evil_Bong

Kommentar
Fra : LarsLindevall

Dato : 18-10-04 22:27

Du skal gå ind på Puremotion.com og downloade den gratis Demo-udgave af Edit-studio 4. Det er et redigeringsværktøj der er perfekt til den slags - har faktisk lige selv lavet en dvd fra min laksefisketur i norge med det program - og det er smaddernemt at fjerne vindstøjen og tilføje musik.

Når du har fået programmet kan du altid skrive hvis der er noget du ikke kan finde ud af....

Lars Hansen

Kommentar
Fra : skaarupman

Dato : 19-10-04 21:52

Hej Lars!
Nu har jeg programmet - måske du så kan give mig en opskrift på hvordan, jeg ligger musik henover min videofil?

Mvh
/Skaarupman...

Kommentar
Fra : LarsLindevall

Dato : 20-10-04 01:07

yes..... Det bliver en lidt lang mundfuld men her kommer den... tag tingene en efter en.

først skal du have lagt din samlede video-fil ind i programmets "timeline". Har du videoklippet på dit videokamera kan du lægge filerne direkte over ved at trykke på "capture". Har du filerne/filen på din harddisk, så åbner du filen ved først at klikke på timeline. Dernæst højreklik i feltet i selve din timeline (tag det øverste spor/layer), og vælg "insert media-file" og find din fil.

Først drejer det sig om at få "skruet ned" for den originale lyd fra dit videoklip, dvs. vindstøjen. Det gør du sådan her:

Når filen ligger som en lang linje på din timeline, kommer så den mere avancerede del. Så hør godt efter....
Trykker du space på dit tastetur vil du se en streg der bevæger sig hen over din film mens den afspilles i et lille vindue nede i hjørnet. Trykker du space igen stoppes den. Det første du gør er at du finder det valgte sted i din film, hvor du ønsker at lyden skal fjernes. Du ved du har to spor (eller i programmet kaldet "layers") - den øverste videosporet og den nederste lydsporet. I lydsporet, den nederste linje, drejer det sig om den tynde røde streg i midten af linjen - det er volume-linjen. Klik med musen på det sted i lydsporet hvor vindstøjen starter, og du skal altså klikke lige på den tynde røde linje i midten. (Sørg for at lydsporet er markeret først, det gør du ved blok lige at klikke på selve sporet et tilfældigt sted). Godt, hvis du har gjort det rigtigt viser der sig en lille firkant på den tynde røde linje, præsis der hvor vindstøjen starter. Nu skal du ligeledes finde ud af hvor vil have at den originale lyd skal begynde igen. Det gør du på præsis samme måde som før, - dvs. klikker på den tynde røde linje, der hvor "den fjernede lyd" skal slutte, dvs. der hvor støjen slutter. Så, nu er der 2 små firkanter på den tynde røde linje.
Nu kommer det sjove - prøv at "hold musen fast" på den ene røde firkant og træk den helt ned. Gør den samme med den anden. Nu er lyden mellem de to punkter skruet helt ned og kan ikke længere høres! Smart ikke?
(Du kan ved at lave en tredje (og fjerde) firkant få lyden fra vindstøjen til at aftage "glidende" hvis du trækker stykket fra startpunktet(firkanten) til dit nye punkt ned i den ene side, men nu bliver det lidt for kompliceret måske?=))
Nu kommer så næste trin: Nu skal din nye lyd lægges ind, der hvor du har fjernet vind støjen. Nu vælger du sporet under det originale lydspor, dvs. layer 3. Her skal din nye lyd-fil åbnes og indsættes. Gør præsis som før: Højreklik i layer 3, og vælg Insert - media file.
Godt, så placeret du simpelthen lydklippet lige under "hullet" i originallyden.... Med musen trækker du bare lyden hen til der hvor starten af "den fjernede lyd" er. Og programmet er indrettet så smart så når du bare nærmer den nye lydfil der hvor "hullet" er, placerer den sig præsist på punktet ved din første lille røde firkant i original-lydsporet....
Nu kommer det sidste du skal... Dit nye lydklip passer vel næppe præsist med længen på vindstøjen, så du skal måske have klippet noget af dit nye lydspors slutning, så musiiken slutter der hvor vindstøjen (som ikke høres længere) slutter..... Det gør du ved at trykke space og lade "stregen" som vises når man afspiller videoen stoppe lige der hvor lyden skal klippes. Som sagt stopper du stregen ved at trykke space igen, men du kan også placere stregen hvor du vil ved at klikke i det blå felt øverst i din timeline, der hvor du vil placere den....
Når stregen, (den streg der går på tværs af alle sporerne) er placeret lige der hvor du vil have den nye lyd til at stoppe, (sørg for at layer 3 er markeret), trykker du SHIFT-I på tasteturet og vupti så har du klippet i lyden. Nu vælger du den overflødige del af lyden (dvs. lyden "til højre") og sletter den. Klik på den og tryk delete på tasteturet....

Og SÅ kan du jo nu overveje om der er andre steder i videoen hvor der også skal fjernes støj og lægges musik ind.... Så tager du bare hele proceduren igen!....
Når filmen er helt færdig som du vil ha den siger du build movie... og laver den til en avi fil, mpeg, win-mediaplayer-fil, eller lægger den direkte tilbage på kameraet, eller hvad du nu har lyst til.

Håber du får en nogenlunde film ud af det... Og rent faktisk ved du nu også hvordan man redigerer video, for fremgangsmåden som når du klippede i lyden er helt den samme når du klipper i filmen....

Held og lykke, mvh lars

Accepteret svar
Fra : LarsLindevall

Modtaget 140 point
Dato : 20-10-04 01:11

hov fik jeg sagt at du kan downloade et gratis program på nettet til at overføre musik fra en normal musik cd til mp3 filer på din pc......... hvis du altså ikke har musikken på din pc i forvejen

Kommentar
Fra : skaarupman

Dato : 20-10-04 21:22

Hej Lars!
mange tak for en udførlig beskrivelse af teknikken. Nu vil jeg så redigere i min fisketur til Samsø.

Mvh.
/ Skaarupman...

Godkendelse af svar
Fra : skaarupman

Dato : 20-10-04 21:23

Tak for svaret LarsLindevall.