/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Er min harddisk defekt???
Fra : skaarupman
Vist : 857 gange
100 point
Dato : 10-10-04 14:30

Hej alle!
Jeg har købt en ny harddisk - altså harddisk nummer 2 og har lagt alle mine billeder over på den. Problemet er så at den begyndte at "fryse" når jeg prøvede at klikke på nogle af billederne. Nu er jeg så ved at ligge alle billederne tilbage på den gamle harddisk, men det er ikke alle billederne jeg kan føre tilbage.. I stedet for dukker der en dialogboks op med meddelelsen : Det er ikke muligt at overføre pga( cyclisk resundanscheck.) Jeg ved at det er noget med at den mappe som jeg overføre fra - og til ikke snakker ordentlig sammen... Er der i det hele taget noget at gøre ved dette - eller er min harddisk defekt???

Kommentar
Fra : xou

Dato : 10-10-04 14:35

sidder jumper ordeligt på den nye prøv evt at køre med en harddisk på hvert kabel i pcen uden cdrom.altså den nye på andet kabel.

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 10-10-04 14:37

Hvilken harddisk har du - for den skal scannes for fejl?

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 10-10-04 14:37

Jeg tror ikke disken fejler noget. Det lyder som om at der er gået noget galt i selve filsystemet. Det plejer at kunne kan rettes hvis man scanner disken efter fejl.
Hvis det er Windows, så høldreklik på disken i Stifinderen eller i Denne computer (og jeg ville gøre det ved dem begge...).
Vælge Egenskaber på den menu, der kommer.
Under "Status for fejlsøgning" klikker du på knappen
"Undersøg nu"
Sæt flueben i de to firkanter "Ret fejl i filsystemet automatisk" og "Søg efter/genopret beskadigede sektorer"

Held og lykke.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 10-10-04 14:43

jo du kan osse skrive i kør
chkdsk d: /r /f
hvis det er dit d drev for d: eks.

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 10-10-04 14:47

.
Hvilken harddisk har du?
.
-

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 10-10-04 14:52

her har jeg skrevet en artikel om hvad du skal bruge til at scanne med-http://www.kandu.dk/dk/tip/9129

Du skal også huske at have de rigtige drivere installeret til controllere på bundkortet- du kan søge både bundkortnavn og disk navn med everest og lægge info herind- så skal vi finde drivere og scannere til dig.

http://www.lavalys.com/index.php?page=product&view=1&subpage=5    Everest

Kommentar
Fra : skaarupman

Dato : 10-10-04 14:53

Jeg har en maxtor på 40 GB.. Begge harddiske er fra maxtor og begger er på 40 GB.. Er der nogle forslag til hvad der skal være master og slave og på hvilke kabler... Hvordan skal jumperne sidde???

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 10-10-04 15:02

Det er ikke sandsynligt at det skulle være fejl med jumpere da den har virket i windows.
prøv at scanne harddisk n2. 2 med powermax til maxtor- kør en advanced=full scan
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm
Hvis scannen godkender din disk skal vi se på drivere til dine controllere - ved du hvilket bundkort du har?

Kommentar
Fra : skaarupman

Dato : 10-10-04 15:27

Det skal lige siges, at da jeg i sin tid formaterede den nye harddisk, gjorde jeg det inde fra windows. først prøvede jeg en alm. formattering - det ville den ikke. Så prøvede jeg en expressformatering - det kunne den godt. Måske der allerede var en fejl der? Min ene harddisk - den med styresystem på sidder på IDE kablet primær som master - og den nye harddisk som slave... Dvs - der er ingen jumper i den nye harddisk, men det er det samme som slave.. Eller???

Kommentar
Fra : skaarupman

Dato : 10-10-04 15:31

hmm - jeg har ingen floppydrev i min puter.. Er der andre måder at checke sin harddisk på? Prøvede at undersøge for fejl men den frøs ved fase 4

Accepteret svar
Fra : dannyboyd

Modtaget 110 point
Dato : 10-10-04 15:35

ja når den er jumperless kører den bare som slave, men det har som sagt ikke noget med fejlen at gøre.
Jeg vil tro at der har været fejl på disken fra starten af , da du slet ikke fik lov til en alm. formattering. Man kan ofte gennemtvinge med express selvom der er fejl på disken da den ikke tjekker disken for consistency først.
Test derfor din nye disk med powermax - tag en full scan - siger den errors som ikke rettes skal den byttes....good luck

Kommentar
Fra : skaarupman

Dato : 10-10-04 18:21

Ja - så er fejlen fundet! Det ER min harddisk den er gal med! Jeg lånte lige et flobbydrev og kørte Powermax. Fejlen er en såkaldt diagnostic code: ca6ae970 - så min harddisk skal byttes.. Ærgerligt at jeg ikke kan redde alle mine billeder. Men det meste af det har jeg på cd sååååååå..... Jeg siger tak for hjælpen til jer alle, men giver pointene til dannyboyd..

Med venlig hilsen

/ Skaarupman...

Godkendelse af svar
Fra : skaarupman

Dato : 10-10-04 18:22

Tak for svaret dannyboyd.