/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java / Spørgsmål
10  mccracken 320
Afvikle Java
Fra : Klift
Vist : 595 gange
19 point
Dato : 08-10-04 14:00

Hej hvilket program skal man bruge til at afvikle java koden så man kan se sit resultat???

(Sry de små Point men har ikke flere)

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 08-10-04 14:10
Kommentar
Fra : Klift

Dato : 08-10-04 14:14

kan du sende det direkte link??

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 08-10-04 14:16

2 sek!

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 08-10-04 14:19

Du skal bare klikke download!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-04 14:20

Du har vel kompileret den først med javac.exe ?

Hvis det er en stand-alone applikation du har lavet og du har kopileret til en *.exe fil kan den køres uden videre.

Er det en Applet du har kompileret til en *.class/*.jar fil kan du køre den ved at indsætte den på en HTML side med <applet>, <embed> eller <object> tag'ene eller du kan køre den i appletviewer.exe der følger med JDK.

Kunne du præcisere dit spørgsmål en smule ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klift

Dato : 08-10-04 14:22

molokyle > Det forstår jeg ikke det du siger men det jeg har er en Java fil kan man lave den til en exe fil så man bare kan køre den da??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-04 14:31

En java fil har endelsen (suffix) *.jav eller *.java og er kildekoden. Denne kan kompileres (oversættes) til enten en *.exe fil, eller hvis man har ladet sin class arve fra java.Applet hva. extends direktivet, til en *class fil, der er en bytekode fil der kan fortolkes af en JVM (Java Virtual Machine ..der i den nyeste version til windows platformen hedder J2Re1.4.2_05) i din browser. Dette kræver dog du henviser til *.class filen i din HTML kode vha. omtalte tag's.

Hvad hedder din Java fil til efternavn ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klift

Dato : 08-10-04 14:51

den hedder .java

hvordan "oversætter" man til de andre "endelser"??

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 29 point
Dato : 08-10-04 15:06

Først skal du hente JDK (Java Development Kit = J2SE v 1.4.2_05 SDK) hos Sun : http://java.sun.com/j2se/1.4.2/download.html

Derefter skal du fra DOS prompten køre javac på din *.java fil (..der står i dokumentationen hvordan)

Hvis det er en alm. applikkation oversættes den til en *.exe og kan umiddelbart køres.

Er det en Java klasse i din *.java kildekodefil der benytter det reserverede ord extends, som f.eks :

Kode
import java.applet.*;

public class audio extends java.applet.Applet
{

String snd;

public void init()
{
snd=getParameter("sound");
}

public void start()
{
play(getCodeBase(),snd);
}

public void stop()
{
}

..vil du få en *.class fil. Denne kan du indsætte i din HTML kode således :

Kode
<object classid='clsid:8AD9C840-044E-11D1-B3E9-00805F499D93' codetype='application/java' width='0' height='0'>
<param name='code' value='audio.class'/>
<param name='codebase' value='./applet'/>
<param name='sound' value='MIN_LYD.wav'/>
<!--[if !IE]> -->
<object classid='java:audioclass.class' width='0' height='0'>
<param name='codebase' value='./applet'/>
<param name='sound' value="MIN_LYD.wav"/>
</object>
<!-- <![endif]-->
</object>

Du kan i stedet bruge <applet> tag'et, med det er deprecated i HTML 4.01 : http://www.w3schools.com/tags/tag_applet.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-04 15:13

Ps. I ovenstående eksempel ligger den kompilerede 'audio.java' fil : 'audio.class', i biblioteket 'applet', under biblioteket hvor HTML filen ligger.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Klift

Dato : 08-10-04 15:17

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-04 15:32

Velbekomme Klift og happy coding

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klift

Dato : 08-10-04 15:42

Nu er der kun et problem (tror jeg) det er: Når jeg installere så lige pludselig kommer der et pop up vindue hvor den melder fejl nogen der ved hvad jeg gør??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-04 15:45

Har du hentet den rigtige version til dit operativsystem ? Instruktioner finder du her : http://java.sun.com/j2se/1.4.2/install.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klift

Dato : 08-10-04 17:18

Ved jeg ikke men kan du ikke finde den til Windows XP?? til mig så det er den rigtige så er du mega flink

Kommentar
Fra : Klift

Dato : 09-10-04 12:08

Og så er den rigtige hentet og installeret hvad gør jeg så??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-10-04 19:34

Klift -> Jeg er hjemme nu på min Win98 maskine, men imorgen efter 9.30, når jeg er på arbejdet ved en XP, så skal jeg lave en instruktion til dig. 'Cheferne' er på efterårsferie, så praktikanterne danser på tangenterne

Ok. ?

Ps. Jeg ka' jo ikke sidde 'brandvagt' i døgndrift ....ellers ...altså ....der

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klift

Dato : 10-10-04 19:40

hehe fair nok

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-04 10:32

G'formiddag Klift.

Lad os kigge på det :

Jeg går ud fra du har installeret i et bibliotek der hedder : c:\j2sdk1.4.2_05 og vi kalder din javafil : test.java og den er gemt i f.eks. c:\temp.

Vælg Start->Kør... og skriv : cmd

Der kommer nu et sort vindue op, hvori der står : c:\Documents and Settings\DIT_BRUGERNAV

Du skriver her : cd\ .og trykker Enter.
Der står nu : c:\>
Så skriver du : cd j2sdk1.4.2_05\bin
Der står nu : c:\>j2sdk1.4.2_05\bin
Så skriver du : javac c:\temp\test.java

Nu bliver filen kompileret til test.class og denne fil ligger nu i c:\temp

Peace of cake

Hvis du får fejlmeddelelser må du rette i din test.java fil eller sætte et compilerdirektiv alt efter fejlens beskaffenhed.
Du kan også prøve at teste med det lille eksempel jeg har skrevet tidligere = Fra : molokyle Dato : 08-10-04 15:06. Kald f.eks. java filen for audio.java og kompilér denne. Dette burde kunne lade sig gøre uden problemer. Jeg har netop selv testet med denne kode.
Problemer ? Skriv resultatet ind her, så skal jeg prøve at hjælpe så langt evnerne rækker

Happy coding...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klift

Dato : 11-10-04 15:31

når jeg har fjort som du sagde skriver den (alt det som den har skrevet):

Microsoft Windows XP [version 5.1.2600]
<C> Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\BRUGERNAVN>cd\

C:\>cd j2sdk1.4.2_05\bin

C:\j2sdk1.4.2_05\bin>javac c:\TEMP\HejVerden.java
c:\TEMP\HejVerden.ava:4: '{' expected
public class Hej Verden

c:\TEMP\HejVerden.java:12: '}' expected
}

2 errors
C:\j2sdk1.4.2_05\bin>

(der er nogle få tegn som er forkerte men der er fordi jeg ikke vewd hvordan man laver dem)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-04 21:37

Læg din kildekode her, det er dén der er fejl i !

Så ser vi på det imorgen. Det er en fejl i din kode, IKKE i din java SDK installation

Den virker tilsyneladende. Hvilket var dit oprindelige problem

...ellers må du (..hvis alt ska' gå rigtigt til ? ) stille et NYT spørgsmål

...mere fordi andre kan få glæde af at læse svaret , end at jeg (..el. andre ) får point for det

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-04 09:39

Umiddelbart ser det ud som om du har et mellemrum i dit class navn. Dette er ikke tilladt.

Er det { og } du ikke kan lave ?

{ = Alt Gr + 7

} = Alt Gr + 0

(Alt Gr er tasten til højre for mellemrumstasten. 7 og 0 er tallene over de alphanumeriske taster. IKKE tallene på det numeriske tastatur til højre)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klift

Dato : 12-10-04 11:40

min kildekode=selve koden jeg har lavet og som jeg vil afvikle for så er den her:

<code>
// Et simpelt program, der skriver "Hej verden"
// og et citat af Storm P. ud til skærmen
// filnavn: HejVerden.java
public class Hej Verden
{
public static void main (String[] arg)
{
System.out.println("Hej Verden!");
System.out.println("Hvornår smager en Tuborg bedst?");
System.out.println("Hvergang!");
}
</code>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-04 11:49

Kode
// Et simpelt program, der skriver "Hej verden"
// og et citat af Storm P. ud til skærmen
// filnavn: HejVerden.java
public class hejVerden
{
public static void main (String[] arg)
{
System.out.println("Hej Verden!");
System.out.println("Hvornår smager en Tuborg bedst?");
System.out.println("Hvergang!");
}

Det 'frygtede' mellemrum i et class navn ...som sagt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klift

Dato : 12-10-04 11:54

ok sådan stod der bare på www.javabog.dk at det skulle være for jeg skrev bare efter den kode der stod der ´nå pyt og forresten hvordan laver du den der "Kode" box

Kommentar
Fra : Klift

Dato : 12-10-04 12:05

yes så kommer den der "class" fil også efter 5 forsøg ved at ændre noget med store og små bogstaver i8 fil navnet og lidt halløjsa MEN hvordan åbner jeg nu den der Class fil??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-04 12:37

Du laver code box'en således :

[ c o d e ]
...
[ / c o d e ]

..uden mellemrum forstås

Det letteste er at bruge <applet> ... </applet> tag,et :

1.) http://home8.inet.tele.dk/larri/HTML/HTMLAPPL.HTM
2.) http://staff.ddenet.dk/~lln/dk_bb.htm#java

...men som sagt anbefales det at bruge <object> ... </object> i stedet. Dette er dog lidt svært at finde nogen dokumentation af på dansk, men se mit eksempel Fra : molokyle Dato : 08-10-04 15:06

Du kan bare klippe og klistre i koden og få noget alá :

Kode
<object classid='clsid:8AD9C840-044E-11D1-B3E9-00805F499D93' codetype='application/java' width='200' height='200'>
<param name='code' value='test.class'/>
<param name='codebase' value='./'/>
<!--[if !IE]> -->
<object classid='java:test.class' width='200' height='200'>
<param name='codebase' value='./'/>
</object>
<!-- <![endif]-->
</object>

Din test.class og HTML dokumentet skal her ligge i samme bibliotek.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-04 12:42

BEMÆRK : Kandu.dk har 'ædt' det afsluttende </object> der skal stå efter : <!-- <![endif]-->

Grunden til det indlejrede <object> ... </object> par skyldes, der endnu ikke er 2 browsere der tolker tag'et ens. Derfor er man nødt til at tage hensyn til IE og alle andre browsere, men det er en længere akademisk diskussion

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klift

Dato : 12-10-04 15:44

ok vil du ikke lige "Highlighte" de ting som jeg skal redigere?? for det ser ælidt svært ud hehe (i object udgaven)

Kommentar
Fra : Klift

Dato : 12-10-04 15:44

ok vil du ikke lige "Highlighte" de ting som jeg skal redigere?? for det ser ælidt svært ud hehe (i object udgaven)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-04 16:15

Den eneste du skal er; at rette class navnet i kildekoden :

public class Hej Verden

..til :

public class HejVerden

Navnekonvensionerne i Java (..det er ikke en standard, bare en vedtagen regel) er : Når et navn består af flere ord, skrives det første navn med småt, de følgende ord med stort :

public class hejVerden

Hvis en variabel, metode eller class skal hedde : minsuperfedekode ...benævner man den : minSuperFedeKode. Husker man altid at bruge denne navngivning, minimerer man fejlkilderne

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klift

Dato : 12-10-04 16:55

Nej jeg mener i den der Objekt HTML tingest hvad skal jeg rette til der??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-04 17:47

Hmm.... mit svar forvandt til de evige bit-marker

Nåeh... prøver igen :

Du skal såmen blot udskifte ordet test.class to steder med dét, din *.class fil hedder og nederst huske at tilføje det </object> tag ..som kandu.dk's parser åd !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klift

Dato : 12-10-04 18:01

ok det har jeg gjort men når jeg så prøver at kører den i IE så er der bare en Grå box med Java logoet oppe i hjørnet af den Grå firkant

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-04 18:08

Den kan ikke finde din *class fil. Hvis du bruger koden Fra : molokyle Dato : 12-10-04 12:37 med tilføjelsen : Fra : molokyle Dato : 12-10-04 17:47

.. både din *.class og *.html fil ligger i samme bibliotek ; burde det funke

Her er en Applet løsning :

Kode
<applet code="test.class" codebase="./" height="200" width="200"></applet>

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-04 18:21

En masse færdige applets : http://anfyteam.com/index.html

Lidt af hvert : http://www.richardsonpublications.com/index.jsp

Java begynder og nørde ting på engelsk : http://www.bluej.org/

Det 'rigtige' Java sted : http://www.javaworld.com/

En gratis Java IDE (Integrated Development Enviroment) = Editor : http://www.eclipse.org/

Avanceret Javaprogrammering på Dansk GRATIS til download som *.pdf fil (Acrobat Reader)

Happy coding...

</MOLO_TAKKER_AF>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-04 18:21

En masse færdige applets : http://anfyteam.com/index.html

Lidt af hvert : http://www.richardsonpublications.com/index.jsp

Java begynder og nørde ting på engelsk : http://www.bluej.org/

Det 'rigtige' Java sted : http://www.javaworld.com/

En gratis Java IDE (Integrated Development Enviroment) = Editor : http://www.eclipse.org/

Avanceret Javaprogrammering på Dansk GRATIS til download som *.pdf fil (Acrobat Reader) : http://www.tekniskforlag.dk/default.asp?Action=Details&ISBN=87-571-2126-5

Happy coding...

</MOLO_TAKKER_AF>

Kommentar
Fra : Klift

Dato : 12-10-04 18:26

den der applet kode er det bare en man skal sætte ind i et standart HTML dokument og rette til??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-04 18:42

Jep. Se her :

Kode
<html>
<head>
<title>Test af java-applet</title>
</head>
<body>
<applet code="test.class" codebase="./" height="200" width="200"></applet>
</body>
</html>

Mærk dette af, kopiér og sæt det ind i Notesblok (notepad.exe) Gem så denne fil som : Test.html og lad både test.class og Test.html ligge i samme bibliotek. Dobbeltklik Test.html ...og voila !

Piece of cake...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-04 18:44

Hmm.... man burde tage penge for dette her ...?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klift

Dato : 12-10-04 19:35

NAAAAARJ HVAD SKER DER FOR DEN (sry men er ved at være træt af at det ikke virker har en meget lille tålmodighed) er der noget gal med den fil jeg har lavet altså min class at den måske er lavet forkert eller at min kilde-kode er forkert??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-04 19:48

Klift -> Forfra. Formulér dit spørgsmål påny. Dette er ifølge overskriften besvaret. Du behøver ikke sætte mere en et enkelt point overstyr i et nyt spørgsmål. Det er jo et nyt problem du har

Henvis evt. til dette spørgsmål ved at lægge denne URL i det 'nye' spørgsmål : http://www.kandu.dk/dk/spg/51029

Måske vil der komme bedre pædagoger til end mig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-04 19:59

Ps. Din kildekode viser jo, ..hvis det er helloworld (Hej Verden) koden, der netop IKKE er tale om en Applet, men om et stykke kode der skal oversættes til en *.exe fil.

Du skal 'arve' fra Applet for at lave en applet class du kan sætte ind i en HTML fil altså :

Kode
// Et simpelt program, der skriver "Hej verden"
// og et citat af Storm P. ud til skærmen
// filnavn: HejVerden.java

import java.applet.*;

public class hejVerden extends java.applet.Applet
{

public void init()
{
}

public void start()
{
System.out.println("Hej Verden!");
System.out.println("Hvornår smager en Tuborg bedst?");
System.out.println("Hvergang!");
}

public void stop()
{
}

...eller læs lidt på lektien inden du begynder

</MOLOKYLE>