/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Glasværksbeboere
Fra : svendgiversen
Vist : 1455 gange
50 point
Dato : 04-10-04 21:05

I tilknytning til vor søgning efter Sigrid Rosenørn Jensen under slægtsforskning,

Hvad hentyder dette link om glasværket i Aalborg til?
http://leif.ringtved.person.emu.dk/glasvaerk/beboerne.html

Var glasværket omdannet til en slags asyl?
hvordan sporer vi beboerne??
I dette tilfælde Sigrid, samt hendes mand og børn???

Hvem har også boet der?
som nabo til Signe i nr. 5??

Hilsen og tak, Svend

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-10-04 21:27

Svendgiversen> Jeg har sendt nogle links i dit spørgsmål om Rosenørn..og der er så mange navne og telefonnumre hvor du kan henvende dig. Rul ned på siderne.

http://leif.ringtved.person.emu.dk/glasvaerk/glasvaerk%20andre%201.htm
http://leif.ringtved.person.emu.dk/glasvaerk/glasvaerk%20andre%202.htm

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-10-04 07:25

Tak, jakjoe

men jeg vil overlade det til de rigtige Rosenørn at ringe rundt,
for mig er det kun en relativ billig hobby via nettet.

Jeg har sendt et par mails til to af de nævnte glæsværksbeboere med E-mail.

Spørgsmålene under lokalhistorie var for at få nye lokal kendte inddraget;
vi ved intet om Sigrid Rosenørns oprindelse? Hvilken Rosenørn er hendes far??
Den personelle undersøgelse videreføres under slægtsforskning
hilsen Svend

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 50 point
Dato : 06-10-04 00:19

Lidt om glasværket fra Ålborg og de arbejder der boede på Glasværket før og efter glasværket lukkede .
Senta
http://users.cybercity.dk/~cfs1637/blafasan/glas.htm#Aalborg%20Glasværk
Aalborg Glasværk (1852-1922) Startede med at producere drikkeglas i 1866. Særlig markant for produktionen på Aalborg Glasværk var de mange slibere, der bl.a. udførte almindelig kendte mønstre som facetslibning. De karakteristiske snapseglas med firkantet stilk og fod kommer herfra. Man overtog mange af arbejderne fra Conradsminde og Mylenberg glasværk (1852-63) og producerede bl.a. jagtflasker, likørglas, fluefangere, punchebowler og brevpressere.

http://leif.ringtved.person.emu.dk/glasvaerk/glasvaerk%20andre%201.htm
Beboere på Glasværket fortæller:
HAR DU SELV NOGLE BILLEDER, FACTS ELLER HISTORIER
FRA DIN TID PÅ GLASVÆRKET - SÅ SEND DEM TIL MIG: sky@tdcspace.dk
Aalborg, den 26. juli 2003

Efter at have læst artiklen i Nordjyske Stiftstidende, kom alle barndommens minder op i mig, og jeg fik lyst til at kontakte dig.
Jeg boede hele min barndom på Glasværket i nr. 6 på 1. sal og erindrer dig svagt. Din søster, Jonna, som jeg er jævnaldrende med, står tydeligere for mig.
Vi var fire søskende, Sonja, som var ansat ved købmand Hupfeld, samt Lillian, Joan og mig.
Vi har lige været sammen og talt om "gamle dage". Vi drøftede mulighederne for et "Træf" med os fra dengang, måske noget med at leje et lokale i nærheden af, hvor Glasværket lå, mødes til kaffe om eftermiddagen, gå en tur i området, spisning om aftenen, og mon så ikke resten vil gå afsig selv med gamle minder og så videre.

http://www.industripuljen.dk/glas.htm#7

Koch, Jan: Glas og mennesker: brikker til historien om Glasværket i Aalborg, 1986.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-10-04 22:01

Tak for svaret senta.

Interessante beskrivelser fra et gammelt arbejder kvarter i Aalborg,
men det hjælper os jo ikke videre med John og hans farmor Sigrid Rosenørns tilknytning
til den kendte adelige Rosenørn familie.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-10-04 22:04

Nej der mangler lige et aneled længere tilbage i slægten.
Senta

Kommentar
Fra : jojoe

Dato : 09-03-05 11:17

Hej det var ett tag sen jag skrev till er, jag har fått lite mer upplysningar ang. mina förfäder.

Min farmor var alltså Sigrid Rosenørn gift med Christian Jensen

Sigrid Rosenörn Jensen

Fader: Thorvald Laurits Nielsen född 1880-02-15 Vive Sogn

Moder: Josefin Jensine Vilhelmine Rosenörn född 1876-02-26 Visborg sogn

Morfar: Mejerilärling Rosenörn

Mormor: Mette Kirstine Jensen

tacksam för alla tips som kan föra mig vidare i sökkningen efter mina förfäder.

ha en bra dag / John