/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
TRO?
Fra : rectum
Vist : 491 gange
100 point
Dato : 04-10-04 12:03

Det følgende jeg skriver, skal tages med let hånd.
Jeg forstår simpelt hen ikke hvorfor vores samfund skal være bygget op omkring noget SÅ forældet som religion.
Alle plaprer op omkring hvem deres gud er og hvem som er den største, og hvordan han/hun så ud.
Er ved at være godt træt af at i belæmrer os andre normale med jeres ævl om gud, og hvad gud gør for JER.
Der var sågar en dag et gammelt ægtepar som begyndte at snakke om religion i brugsen, til min datter imens jeg stod med ryggen til. hvis det ikke var fordi jeg havde min datter, havde jeg klappet dem begge en.
Hvad fanden bilder folk sig ind???
En anden ting jeg heller ikke forstår, er at troende folk har andre rettigheder, end alle andre.
Tro er noget der foregår inden i hoved på folk selv.
Der har ALDRIG levet en gud som kunne lave sten om til brød og alt det ævl, det er kun en vandre historie, fra dengang folk ikke havde så mange matrielle goder som vi har i dag, derfor gik de rundt med vrang forestillinger om en person som kunne give dem lykke hvis de troede nok på det.
Det er det som man nu til dags kalder skizofreni.
Der er personer som tror så meget på det, at det virkeligt opstår inde i deres hoveder, og det er da sygt, og sådan nogle mennesker har jeg virkeligt ondt af.
Nu er der nok en hel del som bliver rasende på mig, men tænk jer nu om, se dybt inde i jer selv, er der helt seriøst en gud, eller er det bare en old gammel mode dille, som ikke kan forsvinde for sørgelige mennesker???
fred være med jer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-10-04 12:11

Jeg giver dig faktisk ret i det der, lige med undtagelse af definitionen på skizofreni

mvh dova

Kommentar
Fra : rectum

Dato : 04-10-04 12:22

dejligt at andre deler de samme meninger, måske er definationen, skizofreni ikke den rigtige måde at sige det på, men så vrangforestilling :)

Kommentar
Fra : casu

Dato : 04-10-04 12:26

Kære vrede rectum,
de fæle fækalier, du udtrykker tyder på en alvorlig obstipation. Det, som du mener at vide så sikkert, er rent faktisk kun noget, som du tror, at du mener, at du har ret til at antage.
Din viden er altså en tro på det, der foregår inde i dit eget hoved, eftersom du ikke har nogen somhelst reel mulighed for at kontrollere de udtalelser, du fremsætter.
Din godtroenhed på det socialistiske samfunds viden lader intet tilbage for de mest naive troende, som dog er så ærlige, at de ved, at de tror, mens du tror at du ved.

venlig hilsen.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 04-10-04 12:28

Jeg giver dig ikke ret meget andet end at det ikke tilkommer nogen, at tale religion med dine børn
Religion og tro kan være meget destruktivt, men det er når det anvendes destruktivt og af fundamentalister uanset om det er kristne, muhammedanere, buddister, jødedom eller hinduisme.

Der er en fællesnævner for alle de trosretninger jeg kender og det er, at religionen foreskriver nogle ting som kan anvendes i forhold til de mennesker og den verden vi befinder os i og det er mere om kærlighed og hensyn end om det der omgiver os i dag, egosime og had.
Vi mennesker er skrøbelige og det at have en tro/religion er også et spørgsmål om kultur og holdepunkter i livet.
Jeg går ikke i kirke eller på anden måde dyrker nogen Gud, men jeg ville ønske at fler emoderne mennesker ikke var så afvisende. I dag kræver man og forbander når man skal yde og det er der ingen logik i og jeg tror, at det skyldes, at folk har taget afstand fra religion og især læren om næstekærlighed.

Kommentar
Fra : rectum

Dato : 04-10-04 12:36

Kære casu.
Som det fremgår af dine udtagelser, er du allerede på det niveu som jeg så skarpt tager afstand fra.
Er det mugligt at skrive så vi andre forstår hvad du vil frem til?
Se på BjarneD`s indlæg, det er da til at forstå.

Kommentar
Fra : rectum

Dato : 04-10-04 12:44

Hej BjarneD.
Det er ikke fordi jeg ikke har nogle holdninger eller næst kærlighed.
Tro mig, jeg er meget stor tilhænger af næstkærlighed, da jeg selv har børn, og dyrker familie livet fuldt ud.
Men en af de ting jeg osse vil frem til er, at de troende mennesker og diverse religioner snakker om næst kærlighed, men det spøjse ved det er bare, at der hvor der er krig, fattigdom og den værste elendighed, er NETOP der hvor der er troende mennesker.
Religion er nøglen til fattigdom, krig, og elendighed, det ser man exembler på hver eneste dag.
Se bare på tv,muslimer smider bomber til højre og venstre, katolikkerne og orange ordenen i irland kan heller ikke finde ud af at opføre sig ordenligt, og hvad bunder det i ??? religion.
Men som jeg skrev tidligere: folk har ret til at tro på det de vil, men hold det hos jer selv og inden døre, det går ud over uskyldige mennesker.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-10-04 13:23

Vi kan vel godt blive enige om, at der ikke er noget forkert ved at udøve (ikke præke) den sande tro, uanset hvad den så hedder.

Kommentar
Fra : casu

Dato : 04-10-04 13:26

Når du benytter pseudonymet "rectum", som du ganske velvalgt gør, bør du også kende de dertil hørende øvrige lægelatin-udtryk:
Rectum = endetarmsåbning eller mere folkeligt "røvhul"
Fækalier = afføring eller mere folkeligt "Lort"
Obstipation = forstoppelse - eller det at være pakket med et overtryk af lort.

De øvrige udtalelser burde være til at forstå - men er med andre ord en konstatering af, at du åbenbart er ude af stand til at skelne mellem viden og tro

Kommentar
Fra : rectum

Dato : 04-10-04 13:33

hej casu.
Du er da totalt afsporet.
Jeg ved udemærket godt hvad mit nickname betyder, det skal du ikke bruge tid på.
Hvis det var det som jeg ville frem til, så var der et andet forum som jeg kunne benytte, og det er ikke tilfældet denne gang.
Og jeg syntes det er rigtigt flot at du siger at jeg ikke er i stand til at skelne imellem viden og tro.
Hvad med om du ikke deltager i denne debat, og lade andre få ordet , som ønsker at debatere dette emne?
Du fortjener da et kys på kinden for at komme frem til sådan en storlående konklution.
kys fra mig til dig :)

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-10-04 17:14

Se det er jo det gode ved at bo i danmark. Der er ingen der pådutter nogen en tro. Hvis man er ikke-troende kan man være det, og melde sig ud af folkekirken.

Anderledes ligger det med andre lande, hvor politikken bygger på en religion, og heri er jeg uenige med de lande.

Desværre er verden nu skruet sammen på den måde, og langt de fleste krige har været religionskrige.

Hvorvidt man skal tro, må være op til det enkelte individ uanset hvilken religion man taler om, at ikke tro på noget er også en form for tro.
Eller som man siger, enhver er salig i sin tro.

ellebye

Kommentar
Fra : zhogun

Dato : 04-10-04 17:26

Det her er en yderst underholdende diskussion at komme ind i! :

Bjarne D og rectum som snakker sagligt til hinanden og en eller anden tåbe ved navn casu, som åbenbart gerne vil imponere os andre med hans mange ord for lort.

min egen mening er meget lig med rectums; som ateist tror jeg ikke på Gud eller andre guder, men hylder på sin vis humanismen istedet for. og eksistentialismen.
Gud er for mig mere et begreb som bliver brugt i forkerte sammenhænge (Djihad/Korstogene og i dag "may God by with us/ God is on our side") eller om udefinerbare hændelser i vores samfund som mere burde forklares med en overordnet indentitet som man nok ville kalde en form for norm.
Gud skal altid misbruges og det er sådan set noget skidt at gøre. det vækker "primitive" følelser i "primitive" mennesker og det er yderst latterligt at se det ske.

hilsen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-10-04 17:44

Fordi nogle yderligtgående misbruge deres guds navn er der da ikke grund til at fornægte sin Gud.
For mig er Gud ikke en person, men noget åndeligt der har plads i alle mennesker selv om nogle har mere plads til modsætningen, som vi ofte ser afbilledet med hale. Altså Gud er visdommens højborg og djævelen er de dyriske instinkter uden, at jeg vil begynde at sætte navn på hvad der hører hjemme hvor, men jeg er da et moderne menneske uden forbehold over for det naturlige.

Kommentar
Fra : casu

Dato : 04-10-04 17:50

Tåben siger i sit hjerte: "Der er ingen Gud!"

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-10-04 18:33

"folk har ret til at tro på det de vil" siger rectum.

Men det har de så bare ikke alle steder i verden. Da er religion ikke en ret, men et krav eller tvang. Så der er valgmulighederne ikke så store, og religionen kan ikke vælges fra uden konsekvenser.

M.h.t. "Tåben siger i sit hjerte: Der er ingen Gud"
Se, det vil jeg kalde at prædike ud fra en ensidig overbevisning.

Selvfølgelig er der stor forskel på hvor "meget troende" folk er, Men for dem der har et frit valg, kan det synes underligt hvorfor mange har så stort et behov for at have noget som en religion til at fastsætte normer og regler for hvordan de skal leve deres liv.
Tror det er det der i religionssprog kaldes " at vise vejen, og Guds vilje ske"
Jeg kalder det at fralægge sig ansvaret for selv at kunne bestemme.
mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-10-04 19:14

Har I aldrig spekuleret ovet at folk godt oppe i årene begynder, at gå i kirke selv om de hele livet kun er kommet der til familiebegivenheder.
Der er jo nok ikke meget belæg for, at påstå, at folk bliver mere naive med årene eller dumme for den sags skyld, men det kunne jo tænkes, at de har behov for at finde støtte mod livets fortrædeligheder og snarlige ende, og så er det jo bestemt godt for noget.

Kommentar
Fra : casu

Dato : 04-10-04 19:41

Kommentar til Bjarne D's indlæg
Det kunne jo også være, at de faktisk blev klogere med alderen!

Kommentar
Fra : casu

Dato : 04-10-04 19:49

Hej, Rectum Gigantis,

Du lever gevaldigt godt op til dit nickname ved hensynsløst at tilsvine folk, som har en anden opfattelse end din egen storslåede og ufejlbarlige forestillingsverden.
OG naturligvis gider jeg ikke spilde min tid med at debattere med en person, som tydeligvis slet ikke er interesseret i en debat men udelukkende kommer på banen for afføring af eget overtryk.

Mig bekendt kan min eller andres deltagelse i denne tråd overhovedet ikke hindre "andre i at få ordet".
Men du er jo tilsyneladende kun interesseret i at høre fra rygklappere og nogle, der vil snakke dig efter munden og give dig ret i dine uunderbyggede påstande, så derfor ser du helst, at jeg ikke udtaler mig.

Hvis du er et eksempel på, hvor lavt gudløse kan synke, så er du jo egentlig mod din egen vilje en vældig oprfordring til andre om at vælge at tro på Gud for ikke at komme til at ligne dig.

Venlig hilsen

PS: Uagtet din meget ubehagelige måde at være på, skal jeg gerne forklare dig forskellen på tro og viden, hvis du i tide skulle komme dig over dit hovmod og det enorme overtryk af usagligt, som belaster din forstand.
PPS: Der er for øvrigt håb for dig, eftersom jeg selv har været et lige så bevidstløst produkt af Danmarks statsreligion: ateistisk hmanisme, indtil jeg via fysik-kemi studiet på KU opdagede at intet mindre end eksistensen af en intelligent skaber kunne forklare de naturlove, vi kan måle os frem til.

PPPS: Der er i øvrig 12-15 stavefejl eller grammatiske fejl i dine udgydelser.

Kommentar
Fra : rectum

Dato : 04-10-04 19:58

hej casu.
Du har stadig ikke fattet en brik.
Har jeg ikke givet BjarneD og de andre lov til af få ordet og komme med kritik at det jeg mener?
Og en anden ting: Ja, jeg er ordblind, så lad være med at komme med så tåbelige kommentarer om mine stave fejl.
Lad være med at besvare mine indlæg TAK!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-10-04 19:59

casu, når mængden af viden bliver større bliver man klogere og sammenholdt med forklaringen på det uforståelige, som mange forskere verden over er begyndt at omtale så kunne Gud være mere end det indre i mennesket jeg startede med.
Jeg bruger selv det lidt misbrugte spørgsmål, forklar mig lige hvad der ligger bag de universer vi kender eller sagt på en anden måde hvor stopper uendeligheden. Så vil jeg jo også gerne se et videnskabeligt bevis på svaret.
Disse spørgsmål forklares ikke med en guddommelig skaber, men muligheden kan jo heller ikke tilbagevises.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-10-04 20:08

Om man er ordblind (dyslektisk) eller bare ikke har fået lært at stave så godt så må det da aldrig lægges til grund for en vurdering af ens meninger og holdninger. Fy casu.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 05-10-04 02:37

Vedrørende religion kan jeg kun udtale mig om kristendommen.
Videnskab kan hverken bevise eller modbevise kristendommen. Men misforstået fundamentalisme i begge lejre kan skabe en masse konflikter.

H-J

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-10-04 08:34

Jeg kan kun tilslutte mig de andre, at hvis man kun deltage i en sådan tråd for at tælle stavefejl, så bør man holde sig helt væk. Dette gælder for så vidt alle tråde her på kandu, det er en skammelig indstilling at have.

I øvrigt er jeg helt og holdent enig med BjarneD indlæg af 04-10-04 17:44, det er i den enkelte person det guddommelige og det hedenske/djævelse findes.

Samtidig har H-J ramt de rigtige ord ved:

Citat
Men misforstået fundamentalisme i begge lejre kan skabe en masse konflikter.

ellebye

Kommentar
Fra : casu

Dato : 05-10-04 12:04

Hej igen Rectum,

du er måske Gud i dit eget univers - men dette website er ikke dit univers - og dermed kan du ikke bare bestemme og uddele kommandoer, som alle så bare har at adlyde.

Jeg kan se, at det nok ikke var pænt af mig at henvise til dine stavefejl - som dog ikke vidner om at du skulle være ordblind i normal forstand. Dertil er du alt for velformuleret. Så det vil jeg gerne undskylde. Ligeledes er jeg ikke stolt af den ironi, som jeg fristedes til på grund af dine udgydelser. Men det er nu ikke sundt for dig kun at være omgivet af rygklappere.

Men du skal ikke regne med, at jeg vil efterkomme dine ubehagelige kommandoer, hvis jeg skal gøre noget for dig, må du BEDE om det. Så skal jeg overveje om jeg vil efterkomme din bøn.
Det kunne måske være en af grundene til, at du ikke har nogen kontakt med Gud, eftersom han uden tvivl heller ikke er tilbøjelig til at lystre dine kommandoer.
Men: "Søg, og du skal finde, Bed og du skal få, bank på. og der skal lukkes op for dig!"

venlig og assertiv hilsen

Kommentar
Fra : zhogun

Dato : 05-10-04 15:31

Casu de er bare for klam at høre på!!! STOP SÅ!

du skal bestemt ikke prædike!!! og det er bestemt ment på to måder.

du skal ikke tro du er mere seriøst end andre herinde og det er DIG der prædiker uden grundlag. Hvor er dine argumenter?

Tåben siger i sit hjerte: "Der er ingen Gud!" hvad fanden er det for noget at sig? og så mener du at rectum er gud i sit egen univers? du er blæst man!

Og casu kom tilbage til emnet i stedet for at svømme rundt i lort! du fuldstændig mistet den røde tråd!

Og tilbage til jer andre:

Ingen ved om Gud er til, men man bør ikke bruge begrebet som en undskyldning for at udøve forbrydelser. religion er en enkelt sag og intet andet. Dem der ikke tror på det skal tolerere det ligesom så meget andet i dag. jeg tror personligt ikke at det kan være meningen at religiøse skal pådutte andre deres tro eller kalde dem hedninge og bedrive hellig krig. hovedideen med en religion er forhåbentlig ikke at bekæmpe andre religioner, men have en god livsindstilling.

tak og håbet at diskussionen er mere seriøs fremover.

Kommentar
Fra : casu

Dato : 05-10-04 18:01

Zhogun, du er åbenbart også en minigud,
siden du mener, at du bare kan udstede en kommando og få folk til at lystre!

Du udtaler endvidere uden noget som helst logisk grundlag: "Ingen ved om Gud er til, " - det kan du da overhovedet ikke vide noget som helst om. Du kan højst tillade dig at sige, at du ikke ved eller er i stand til at forestille dig, at nogen ved, at der findes en Gud.

Jeg ved for eksempel at Gud er til, fordi jeg kender Ham personligt - men det hindrer mig desværre ikke i at begå fejl. I min manual står der: "Svar ikke Dåren efter hans dårskab, at du ikke skal blive som ham!" .
PÅ den anden side står der også "Svar Dåren efter hans dårskab, ellers tror han bare, at han er klog!"

Hvis det overhovedet var klart, hvad emnet er, skulle jeg gerne komme tilbage til det? Den røde tråd, som du omtaler har aldrig været der, hvilket enhver vil kunne se ved at scrolle tilbage over de forholdsvis intetsigend
Så vidt jeg kan forstå, vil de fleste "godkendte" deltagere blot bekræftes i deres egne påstande.
"Dåren ynder ej indsigt, men kun at hans egne tanker kommer for lyset"

Når jeg nu fravælger yderlige mail fra denne trend er det altså ikke fordi småguderne har beordret mig til det, men fordi jeg ganske enkelt ikke vil spilde mere tid på megalomane personer, som ikke er åbne for andre meninger end deres egne og som "bortviser" alle, der ikke er rygklappere.

Jeg blev forfærdet over tonen og påståeligheden; men det var da rent videnskabeligt interessant (omend meget nedslående) at se, hvor lavt et niveau gudløse og fortabte personer kan synke til.

A dios!

Kommentar
Fra : zhogun

Dato : 05-10-04 18:50

casu DU er sørgelig at høre på! du må da være komplet blind siden du kan fyre alt det lort af på en gang!? du opfører dig som om du har ret og ignorer os "miniguder" i den grad og du kalder mig minigud, når jeg som du kalder det udsteder kommandoer! det sjove er at jeg nyder at høre på din ignorante holdning som du åbenbart spejler dig selv i for det eneste du ser er vores "mangel på samme".

godt så du kender Gud.... godt for dig. vil du forklare mig hvordan du lige gør det? taler du med HAM? ja, for han er vel af hankøn ikke sandt? du har lige løst den gåde vi alle gik og grundede over - hvilket køn er Gud - du er også manchauvinist? eller hvad? du er langt ude. hvad har Gud så gjort for dig? har han indflydelse på din hverdag eller ligende. kan du bede ham om fred her i verden eller lader han os bare i stikken? han var skaberen og skaberen har vel et ansvar overfor os?!

"""Du udtaler endvidere uden noget som helst logisk grundlag: "Ingen ved om Gud er til, " - det kan du da overhovedet ikke vide noget som helst om. Du kan højst tillade dig at sige, at du ikke ved eller er i stand til at forestille dig, at nogen ved, at der findes en Gud. """

HVIS MAN SKAL SKÆRE TINGENE UD I PAP ER DET DA KLART AT DENNE DISKUSSION UDARTER SIG SOM DEN GØR!
det er da implicit at jeg kun kan tale for mig selv, men som du nok også ved er der noget der hedder naturvidenskab, og det er efter sigende rimeligt pålideligt.

med hensyn til din respons af det jeg har skrevet kan man se at du hæfter dig i det små og ikke ser at jeg skriver at man skal tolerere typer som dig og acceptere det fatcum at du er her uden at slå dig ned. mener du også det er useriøst? og mener du at du er tilladt af din personlige ven Gud, at slå ihjel for ham?

du er lige så påståelig som vi andre skulle være efter dit udsagn. tag dig sammen og argumentér!

Kommentar
Fra : rectum

Dato : 06-10-04 17:24

Nå, casu skal åbenbart ødelægge denne diskution, som jeg iøvrigt syntes bragte nogle gode svar og synpunkter, fra de andre som gav deres mening til kende.
Trist at jeg bliver nød til at lukke af nu.
Tak for jeres debat.

Godkendelse af svar
Fra : rectum

Dato : 06-10-04 17:25

Tak for svaret BjarneD.