/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Rosenørns Alle
Fra : svendgiversen
Vist : 851 gange
50 point
Dato : 03-10-04 21:23

En svensk Rosenørn leder nu efter sine danske rødder,
(selv er jeg en meget langt ude Rosenørn).

I denne forbindelse:
Hvem er "Rosenørns Alle" opkaldt efter?

Er der andre kendte Rosenørn stednavne?
(bortset fra gravsteder, som det på Hersom kirkegård)
hilsen Svend

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 03-10-04 21:29

Hej svendgiversen

Poul Christian Steman Rosenørn (1851-1911) var Silkeborgs tredje birkedommer.
Virkede fra 1898 til 1904. Fra 1900 var han tillige byfoged og borgmester i Silkeborg.

mvh
Franksp

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 03-10-04 21:32

Undskyld jeg glemte, at han hat lagt navn til Røsenørns Alle i Silkeborg

mvh
Franksp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-10-04 21:39

>Røsenørns Alle i Silkeborg
Det var nu primært den med Radio Huset i København jeg tænkte på?

Men godt at vide der er andre,
(tættere på Hersom i Himmerland hvor vi oprindeligt kommer fra).

Hvad så med den i Hovedstaden??
Svend

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 03-10-04 21:49

Eller måske ham her:
Rosenørn, E.E., 1810-1894
Embedsmand, politiker. Født på Benzonslund ved Holbæk. 1838 cand. jur. Medejer af Voergaard i Vendsyssel fra 1841 og 1865-72 eneejer. Ejede i perioden 1855-71 også Østergaard i Salling. Medlem af Folketinger 1855-64, 1866-69. 1879-94 kongevalgt Landstingsmand. 1870-83 overpræsident i København.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 03-10-04 22:03

Der findes en bog, som måske kan give svaret på hvem der lægger navn til "Rosenørns Alle´" i København.
Gaden i Silkeborg har du fået svar her og i http://www.kandu.dk/dk/spg/50461

http://www.silkeborg.bib.dk/om-silkeborg/gadenavne/rosenoern.html

Bent Zinglersen: Københavnske gadenavnes historie. 1979.

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : ForeverLivingProduct

Modtaget 50 point
Dato : 04-10-04 01:50

HER KOMMER SVARET, som du ledte efter:

Rosenørns Allé ligger ret beset ikke I København, men PÅ Frederiksberg - og er opkaldt efter en lokal frederiksberger, nemlig:

Overpræsident Ernst Emil Rosenørn (1810 - 1894), der var formand for Frederiksberg Kommunalrepræsentation. Han var endvidere med til at udforme lovforslaget om opløsning af kommunefællesskabet med Valby-Hvidovre, som blev vedtaget i 1857. Han var også direktør for Landbohøjskolen og landstingsmand udpeget af Christian d. 9. Han var endvidere kurator for Vallø Stifts og Vemmetofte klostre. Han arbejdede både for forbedring af arbejdernes forhold og den private finansiering af Københavns Befæstning.

Som et lille (og af mange københavnere ukendt) kuriosum kan nævnes, at jernbanen mellem København og Hellerup kørte i gadeniveau gennem Gyldenløvesgade og Rosenørns Allé, før den ved det nuværende Radiohus drejede mod Nørrebro.

Mvh
HB

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-10-04 14:23

Tak for det meget indholdsrige svar HB,
jeg lader det stå lidt endnu, men du har vundet / besvaret spørgsmålet.

Nu må vi så se hvem af os der evt. er i familie med Ernst Emil Rosenørn...
og Poul Christian Steman Rosenørn... videreføres under slægtsforskning,

hilsen Svend

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 04-10-04 14:53

Hej Svend,

Tak for de pæne ord - du fortjener næsten lidt ekstra service.

1. Prøv engang at gå til:

http://familytreemaker.genealogy.com/users/r/o/s/Mr-m-Rosenornlanng/WEBSITE-0001/UHP-Index.html?Welcome=1096892727

hvor du midt på siden vil kunne finde en masse om Rosenørn'erne - helt op til dato. Bemærk, at de kan være stavet såvel RosenØrn som RosenOrn, afhængig af, hvor i verden de bor (Ø => O, i de lande, hvor det danske alfabet ikke anvendes).

2. Andetsteds (ikke på samme URL) står at læse: Christine Nicoline Mathilde Reimer (f. 1836), Datter af Proprietær Chr. Ludv. R.; efter 13 Aars Enkestand ægtede hun Befuldmægtig i Randers Poul Chr. Stemann Rosenørn (f. 1851)

3. Endeligt har jeg et helt tredie sted fundet:
Christine Nikoline Mathilde Reimer f. 29 Apr 1836 på Atterupgaard,
Gift første gang 3 Okt 1859, i København med Mikael Nikolai Christoph. Kall Rasmussen, født 25 Jun 1816, København, død 12 Mar 1863, København.
Gift anden gang 12 Juli 1876, i Harboøre kirke med Poul Christian Stemann Rosenørn, født 23 Feb 1851, København. Cand. jur., amtsfuldmægtig i Ringkøbing.
Barn med Poul Christian Stemann Rosenørn: Mathias Christian Rosenørn f. 8 Sep 1879, Ringkøbing

Hvis jeg havde mere tid, kunne jeg måske være så heldig at spore mere op til dig - men foreløbig har du ihvertfald her noget at arbejde videre med.

Mvh
Henning

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 04-10-04 19:48

Hej svendgiversen

Det var da det samme svar du fik af mig. Både Rosenørns Alle i København og i Silkeborg.

Iøvrigt, er det ikke helt rigtigt at hele Rosenørns Alle ligger i Frederiksberg kommune.
Bl.a. ligger nr. 2 - 12 til i postdistrikt, 1634 København V.

Dette bare for sige, at jeg undersøgte sagen.

mvh
Franksp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-10-04 20:35

Undskyld Franksp,

dit svar med Silkeborg opfattede jeg,
dit andet må jeg have overset, måske fordi du ikke var helt sikker?
"
Eller måske ham her:
Rosenørn, E.E., 1810-1894 ...
"
Også tak til dig,
jeg leder nu efter en måde at belønne jer begge på.
Sorry, Svend

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 04-10-04 20:55

Til svendgiversen

Lad være med at tænke på det. Det var ikke derfor jeg skrev.

Med venlig hilsen
Fransp

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-10-04 17:46

Tak for svaret ForeverLivingProduct.

Desværre har vi ikke kunde forbinde vor svenske Rosenørn med ham,
Svend