/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Netværks domæne!
Fra : er_du_klog
Vist : 505 gange
20 point
Dato : 02-10-04 09:56

Skal man for at kunne lave et netværks domæne have enten Server edition 2003 eller 2000?

Eller kan man nøjes med XP pro!

Hvis man kan hvordan opsætter man det så!

Vi starter lige med 20 point...

Der bliver lagt point til hvis man kan?

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 02-10-04 12:32

Du er nødt til at have en "domain controller" - altså en server der styrer dit domæne. Det kan dog godt være andet en Windows. Linux og Novel kan også "styre" det, men du kan da også "nøjes" med en Windows NT 4.0 Server.

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 02-10-04 12:37

Man kan ikke sætte det op via Xp fx. ved at installere nogle ekstra komponenter!

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 02-10-04 13:04

Nix

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 02-10-04 13:09

hhm!

Er du sikker?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-10-04 14:02

Jeg spekulerer lidt på hvorfor du vil have et domænenetværk i stedet for et arbejdsgruppe netværk??

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 02-10-04 14:20

Jep, jeg er sikker. Den del i Windows der virker som server (i "kernen") findes ikke i WinXP. At kunne virke som DC er et spørsmål om at kunne "styre" og det kan XP ikke - den kan kun "dele". Enddog kun til et begrænset antal tilslutninger - tror nok det er max. 5 samtidige aktive forbindelser. Hvis man f.eks. vil køre et bankprogram på netværket, er det antal bruger der starter det samtidig begrænset.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-10-04 14:31

Wilsonweb har ret. Både Windows 2000 Pro og Windows XP Pro er beregnet til klientmaskiner (Arbejdsstationer). Du kan fåe en Windows 2000 til serverbrug, men den hedder pudsigt nok Windows Server 2000 eller nu Windows Server 2003.
Behovet for et domænecontrolleret miljø er jo sjældent til stede med mindre man skal køre et lukket integreret system hvor mange brugere skal kunne trække på basisfunktioner fra serveren og derfor spørger jeg hvorfor du vil bruge den løsning.

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 02-10-04 16:44

Vil godt have at min 4 pc'er i mit netværk! Kunne logge på samme domæne!

Da jeg kan se nogle fordele i det!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-10-04 16:54

Ja, men hvilke fordele da jo kan gøre det i en arbejdsgruppe.
I domænet skal man logge på domænet hvor man i arbejdsgruppen logger på netværket, og den sikkerhed kan da klares med en firewall hvor du blokerer fremmede.

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 02-10-04 16:58

Alstå når jeg logger på selve pc'en!

Skriver

Brugernavn
Password!

Så logger jeg på et domæne!

_________________________________________

Men kan man også det med en arbejdsgruppe!

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 20 point
Dato : 02-10-04 17:29

Korrekt med domæne, men det kan du ikke med arbejdsgruppe. Du kan få det sat op så du skal logge på delte drev og mapper og ellers bruge firewall blokering af andre IP adresser end de der er i netværket, der selvfølgelig bør laves med router.

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 03-10-04 07:27

Så kunne du jo bare installere en Fedora Linux med Samba og lade den være DC'er. Den vil validere dine brugere og kunne køre logonscripts, samt ses på netværket under andre computere. Hvis du ikke kender meget til Linux kan du lade den installer med Webmin, som er et webbasseret opsætningsværktøj. Den samme maskine kan jo også være Intranet, så i kan se telefonlister m.m. i en browser. Med andre ord. Den kan det samme som en Windows Server, men den er bare gratis.

Godkendelse af svar
Fra : er_du_klog

Dato : 10-11-04 16:16

Tak for svaret BjarneD.