/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Sven(d) Aage Tauscher
Fra : mettebs
Vist : 8128 gange
20 point
Dato : 30-09-04 09:25

Hvem kan fortælle mig lidt mere om maleren Svend Aage Tauscher (1911-84)?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-09-04 09:28

Dette er hvad Weilbach har om ham.

Svend Aage Tauscher

Køn: mand
Nationalitet: dansk
Virksom:Danmark

Kommentar
Fra : mettebs

Dato : 30-09-04 09:31

Ja Teil - det er netop det, der er problemet, det er meget svært at finde andre oplysninger end det... Jeg har søgt på alle mulige tænkelige måder på internettet, men der kommer meget få oplysninger op.

Kommentar
Fra : PepsDK

Dato : 30-09-04 09:33

fedt svar :P.. der står jo nøjagtigt det samme som i spm :P

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-09-04 09:35

Der står lidt mere om Tauscher her. Siden fandt jeg via google.
http://www.vejpark.kk.dk/monumenter/index.asp?mode=detalje&id=310&pane=1

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-09-04 09:38

PepsDK
Der står nøjagtigt ikke detsamme.

Kommentar
Fra : mettebs

Dato : 30-09-04 09:42

Der er åbenbart lidt tvivl om, om han er død i 82 eller 84... Men hvem var han? Jeg tror ikke svaret ligger på nettet - så er det i hvert fald godt gemt... Jeg kan se, at der engang har ligget noget på aok.dk, men det er fjernet nu... Måske skulle jeg prøve at spørge dem.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-09-04 09:43

http://www.photography.dk/information/artikler/strauss.html

Ifølge dette link http://www.photography.dk/information/artikler/strauss.html var han en original, der bevægede sig i "Minefeltet", København.

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 30 point
Dato : 30-09-04 09:43

http://bibliotek.dk/
På bibliotek.dk finder jeg nogle bøger om ham.
Skriv hans navn under emne og søg.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-09-04 09:44

Ups...der står det samme 2 gange

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-09-04 09:45

Rigtigt nok er der forskellige oplysninger om hvilket år han døde.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-09-04 09:49
Kommentar
Fra : mettebs

Dato : 30-09-04 10:02

Hej Teil,
jeg har reserveret nummeret, hvor Schade har skrevet om ham - nu er jeg spændt på, om det rummer de oplysninger, jeg søger! Tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : mettebs

Dato : 30-09-04 10:03

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-09-04 10:04

Velbekomme

Kommentar
Fra : cj121144

Dato : 07-05-05 22:50

Svend Aage Taucher er omtalt i bogen "Minefeltet - bohemernes København" udgivet på forlaget Børge Binderup i 1969. Han er sågar afbilledet på bogens forside, og der er også et par fotografier af ham i bogen. Lån den på biblioteket.

Kommentar
Fra : FMS

Dato : 21-01-09 23:42

Teuscher var født i Vejle, hvor han barndom delvist henligger i mørke. Men han er formodentlig født i Bredballe i ganske små kår, og har hutlet sig igennem tilværelsen. Han besøgte af og til Vejle, hvor der var forskellige, der tog sig lidt af ham og købte malerier af ham. Hans malerier udmærker sig i øvrigt ved at være malet med de farver, han nu tilfældigvis havde på sig! I Jørgen Munch Christensen: Blandt brave borger i Vejle, byhistorisk forlag 1977 kan man læse lidt mere om ham.

Kommentar
Fra : bang-madsen

Dato : 26-01-09 01:54

Jeg boede i 1971 - 1972 i Læssøegade nr 21 i Odense. Der hvor Hunderupvej og Læssøegade løber sammen og ind i klaregade på den anden ide af Odense å.
Om vinteren så jeg ofte en forhutlet gammel mand - ja, han var nu kun nogle få ældre, end jeg er nu; men han var nok slidt lidt hurtigt af brændevin og vejrlig m.m..
Han stod og malede partier af gade- og å-løb - med folk og biler - men det var gamle høje Fort-biler, som forlængst havde forladt bybilledet; men man var ikke i tvivl om, at de kom ned fra Klaregade i Odense, når man stod foran maleriet. Det var altid malet på hård masonit - med skæve og ujævne kanter, som han nu bedst havde fået det brækket af.
Jeg inviterede ham på frokost et par gange. Han havde god appetit! Tynd var han. Jeg husker kun en lille strofe fra lidt digteri, han skrev i vores gæstebog: "- og når dit brød er spist - ". Jeg vil tro bogen stadig er min eks-kones forvaring ligesom hun sikkert har et par af de masonitplader, vi købte.
Nogen - en ældre dame - fortalte mig om ham dengang, at han havde været præst; men måtte holde op, fordi det blev noget værre vrøvl, han sagde fra prædikestolen. (Det er han vel ikke den første el. sidste, der har gjort) - men det er vist i sig selv noget vrøvl - jeg ved det ikke.
Jeg husker, han kaldte sig Tauker - som jeg hørte det - og jeg ville have gættet, det var Hans Aage; men nu har jeg set et billede af busten ved Nicilaj kirke. Det er ham!

Kommentar
Fra : mettebs

Dato : 26-01-09 09:13

Det passer i hvert fald meget godt overens med det, jeg ellers har fundet ud af... Vi har et meget smukt maleri hængende nu, som jeg er så glad for. Ikke et bybillede, men et med tre stiliserede personer i rød/brune farver...

Kommentar
Fra : FMS

Dato : 26-01-09 17:08

Det var da interessant, at der stadig trods alt er så mange historier om den gamle maler. Besøgte nogle venner i lørdags, der rent faktisk havde arvet et af hans malerier og havde det hængende i stuen.

Teorien om, at han havde været præst, er meget sejglivet - men desuagtet forkert. Han havde fået samlet sig nogle latinske brokker op og en lang række bibelcitater, som sikkert stammer fra det børnehjem, hvor han boede en tid. Det er jo en farverig fortælling, om præsten, der blev træt af vrøvlet og derefter valgte nærmest at gå i hundene som maler. Men han havde ikke nogen egentlig uddannelse.

Vore venner kunne fortælle, at han ofte i vinternætter dukkede op i den socialdemokratiske avis' "Jysk Aktuelts" trykkeri for at sidde og varme sig lidt.

Kommentar
Fra : kistner

Dato : 27-02-09 23:38

Som helt ny her har det været spændende at læse alle disse indlæg om S. A. Tauscher. Jeg googlede hans navn og fandt siden her. Årsagen var, at jeg har et maleri malet af ham, som jeg ville sælge. Efter at have læst alle disse historier har jeg besluttet at beholde det. Sjovt nok bor jeg i Vejle, men boede en tid i 60'erne netop i Minefeltet og kom på Cafe' Nick - og jeg maler selv lidt. Der må være en mening med det. Jeg er sikker på, at jeg vil finde mange fler oplysniger om ham, nu da jeg "er på sporet". Tak til alle for deres informationer.

Kommentar
Fra : Rodion

Dato : 03-05-09 11:48

Svend Aage Tauscher døde den 15. februar 1982.
Jeg kan anbefale læsning af B.T af 16. februar 1982, hvor der er en lang artikel til minde om Tauscher og hans død dagen før.
Jeg har aldrig mødt Tauscher personligt, men jeg har en ven, der har købt et utal af malerier af ham. Om natten i "minefeltet" i København. Af meget varierende kvalitet, for som der skrives længere oppe, havde han ikke altid penge til maling.

Kommentar
Fra : helch

Dato : 12-11-09 20:48

Jeg kan tilføje, at Svend Aage Tauscher ganske rigtigt er opvokset i Bredballe - nemlig på Bredballe Børnehjem. Svend Aage Tauschers urne blev nedsat på Bredballe Kirkegaard.

Kommentar
Fra : claushoyer

Dato : 03-12-09 00:57

Svend Aage Tauscher kom i mange år i mit barndomshjem på Kgs. Nytorv. Han havde gået i skole (Metropolitanerskolen) med min papfar, og kom som regel til jul, hvor han fik lidt småpenge og lidt mad. Jeg har nogle fine billeder som jeg arvede efter min mor, hun nærmest samlede på dem. Resten har min bror. Det er ganske rigtigt at farverne i hans billeder var bestemt af hvad han nu havde af farver og penge. Jeg mødte ham på Vandkunsten få måneder før hans død, hvor jeg var heldig at købe nogle små pap-malerier af ham, med hans meget karakteristiske personer malet som "prik-streg". På bagsiden står der "Festina lente" altså "Skynd dig langsomt". Jo, han blærede sig med sit latin når han kunne. I min familie går legenden at han var forbilledet for Scherfig's Mogensen i Det Forsømte Forår og den Forsvundne Fuldmægtig, men om det er en myte ved jeg ikke. Han kunne i hvert fald godt minde om

Kommentar
Fra : oldfux

Dato : 19-12-11 16:32

Jeg kørte lillebil ( taxi ) i Kbh i 30 år og kendte Svend Aage Tauscher fra nattelivet omkring minefeltet og mayonaisekvarteret.Jeg har et af hans malerier som jeg gav 2 pilsnere for i Cafe Rex. Jeg har hørt de samme rygter om hans bardom, dog har jeg hørt at han var søn af en præst og skulle selv være det, men opgav og valgte kunsten som levevej, han fortalte mig at han havde gået på kunstakedemiet og udstillet på charlottenborg, men det var hen på de små timer efter en meget våd nat
Det maleri jeg har nærmest malet med fingrene han havde nogle MEGET små tuber maling tilbage og der er mange bare pletter på lærredet

Kommentar
Fra : FMS

Dato : 19-12-11 18:52

Jeg tror, at SAaT har været god til at holde liv i myterne om sig selv. Noget af det kan også være sket i fuldskab. Men jeg mener, at alle ideer om, at han har været præst eller var af præsteslægt er gode historier, men at sandheden var, at han levede sin barndom på et børnehjem i Bredballe på nordkysten af Vejle Fjord. Hvordan han har opsnappet de latinske vendinger er ikke sådan at sige. Han kan jo godt have forsøgt nogle tilløb til egentlige uddannelser i sin tid. Men primært har han været én af de originaler, som med eget liv som indsats beriger livet for os andre. Jeg husker også som dreng i Vejle, hvordan man kunne støde på ham her og dér i byen.

Kommentar
Fra : kofod02

Dato : 24-09-12 19:57

hej
jeg havde fornøjelsen at kende tauscher i slutningen af 1960'erne. Vi kom de samme steder
i den indre by. Jeg ved godt at han blev kaldt en vagabond, men meget få vidste at han havde
penge på lommen og altid kunne leje sig et hotelværelse.
En bekendt fortalte mig engang at hun havde set tauscher sidde på Højbro Plads kiggende op af
lille kirkestræde mod Nikolaj kirke og male Notre Dame i Paris.
DE sidste år han levede havde han sin mørke periode han malede næsten altid med mørke farver.
En fortalte ma
ig at Statens MUseum for kunst har nogle af hans malerier.

Håber dette kan hjælpe dig

ove